La izquierda nacional en el suplemento de cultura de La Prensa (1951-1955)
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690457e023Keywords:
peronismo, socialismo, periodismo, La PrensaAbstract
En este trabajo el autor analiza el derrotero del suplemento cultural del diario La Prensa (1951-1955), centrándose en aquellos artículos escritos por los representantes de la llamada «izquierda nacional», en cuanto a su vinculación política con el peronismo. En la publicación colaboró un amplio elenco de periodistas, escritores e intelectuales, desde viejos «martinfierristas» y del núcleo literario «Boedo», hasta nacionalistas de cuño revisionista. Sobre esta premisa, el autor examina la influencia de dichos textos durante el primer peronismo y como gravitaron en el mundo cultural de su época.Downloads
References
BORRAT, H. (1989). El periódico, actor político. Barcelona, España: Gustavo Gili.
CARVALLO, P. (1953, 11 de mayo). El hombre y la máquina. La Prensa, segunda sección.
GALASSO, N. (1983). La izquierda nacional y el FIP. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
HERNÁNDEZ, P. (2008). Conversaciones con José María Rosa. Buenos Aires, Argentina: Fabro.
KORN, G. (2013). Hijos del pueblo. Entre «La Internacional» y «la Marcha». En Rein, R. y Panella, C. Cultura para todos. El suplemento cultural de La Prensa cegetista (1951-1955). Buenos Aires, Argentina: Biblioteca Nacional.
PANELLA, C. (1999). La Prensa y el Peronismo. Crítica, conflicto, expropiación. La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación.
REGALI, E. (2012). Abelardo Ramos: la izquierda nacional y la nación latinoamericana. Córdoba, Argentina: Ferreyra Editor, Ediciones de Corredor Austral y Ciccus.
QUATROCCHI-WOISSON, D. (1999). Los males de la memoria. Historia y política en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Emecé.
TOKER, E. (1997). Buenos Aires, esquina sábado. Antología de César Tiempo. Buenos Aires, Argentina: Archivo General de la Nación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in IMPRONTAS de la historia y la comunicación authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in IMPRONTAS de la historia y la comunicación, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.