Caras y Caretas Inside
The workers' conflict of 1916 in the factory of the weekly
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690457e041Keywords:
Caras y Caretas, workers strikes, speech, editorialsAbstract
Caras y Caretas was one of the first journalistic companies in magazine format aimed at a mass audience in Argentina. In this article, the authoress analyzes the iconic and textual discourses of the editorial columns published on the weekly's anniversaries in 1916 and 1917, in relation to the treatment constructed by the
publication around the strike that took place in their factory in 1916. Among the results obtained, the alignment of the magazine with actors linked to conservatism and the reaction against the labor agitation of the moment was identified.
Downloads
References
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona, España: Paidós.
Bajtín, M. (2012) [1979]. Estética de la creación verbal. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.
Bellah, R. N., Madsen, R., Sullivan, W. M., Swidler, A. y Tipton, S. M. (1989). Hábitos del corazón. Madrid, España: Alianza.
Bill, D. A. (2018). Transformaciones en la industria y luchas de los obreros gráficos en Buenos Aires (1878-1940). En F. Ares (Comp.), En torno a la Imprenta de Buenos Aires (1780-1940) (pp. 247-276). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Gobierno de la Ciudad.
Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Botana, N. (1977/1998). El orden conservador. La política argentina entre 1880 y 1916. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Chartier, R. (1995). Sociedad y escritura en la edad moderna. Ciudad de México, México: Instituto Mora.
Devoto, F. (1999). Historia de la vida privada en la Argentina. La Argentina plural: 1870-1930. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.
Díaz, C. (2007). Combatiendo la ignorancia aprendida: la prédica jauretcheana en la revista Qué: 1955-1958. La Plata, Argentina: EDULP.
Díaz, C. (2019). El periodismo gráfico del siglo XX. La Plata, Argentina: EPC. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/wp-content/uploads/2020/07/PeriodismoGrafico-del-Siglo-XX_digital-al-13-7-DIGITAL.pdf
Díaz Juárez, M. V. (2018). Narrar la historia: la internacionalización de las ideas en las portadas de Puch-Puk-Caras y Caretas (Tesis de doctorado). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/46421/
Díaz, C. y Giménez, M. (2017). La Nación y el sindicalismo en 1983: la crisis, las huelgas y la democratización. RIHC, Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 9(2), 92-117. Recuperado de http://dx.doi.org/10.12795/RiHC.2017.i09.04
Díaz, C. y Giménez, M. (2019). Los editoriales de La Nación en pos de la institucionalidad liberal durante los dos primeros años de Alfonsín. Actas de Periodismo y Comunicación, 4(3). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5442
Di Mare, M. F. (2018a). Radicalismo y represión. Un análisis desde el discurso de Caras y Caretas. Actas de Periodismo y Comunicación, 3(3), 1-14. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/4826
Di Mare, M. F. (2018b). La construcción periodística de Caras y Caretas frente a la Gran Huelga Ferroviaria de 1917. Actas de Periodismo y Comunicación, 4(3), 1-21. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5589
Di Mare, M. F. (2018c). La construcción del discurso periodístico de la revista Caras y Caretas frente a la represión de la Semana Trágica de 1919. RIHC, Revista Internacional de Historia de la Comunicación, (10), 243-267. http://dx.doi.org/10.12795/RiHC.2018.i10.12
Dubois, P. (1983/1986). El acto de fotografiar. De la representación a la recepción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Falcón, R. y Monserrat, A. (2000). Estado, empresas, trabajadores y sindicatos. En R. Falcón (Dir.), Democracia, conflicto social y revolución de ideas (1916-1930) (pp. 151-193). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Fritzsche, P. (2008). Berlín 1900. Prensa, lectores y vida moderna. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Gerchunoff, P. (2016). El eslabón perdido. La economía política de los gobiernos radicales (1916-1930). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Edhasa.
González Reyna, S. (1999). Periodismo de opinión y discurso. Ciudad de México, México: Trillas.
Gubern, R. (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Halperín Donghi, T. (1980). Proyecto y construcción de una nación (Argentina, 1846-1880). Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.
Halperín Donghi, T. (1985). José Hernández y sus mundos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Marafioti, R. (1998). Recorridos semiológicos. Signos, enunciación y argumentación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
McGee Deutsch, S. (2003). Contrarrevolución en la Argentina, 1900-1932. La Liga Patriótica Argentina. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Migueláñez Martínez, M. (2010). 1910 y el declive del anarquismo argentino. ¿Hito histórico o historiográfico? Trabajo presentado en el XIV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles: 200 años de Iberoamérica (1810-2010). Santiago de Compostela, España. Recuperado de https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs00529699/document
Ojeda, A. (2018). Dibujantes, grabadores y orladores en el diario La Nación: consolidación del oficio entre el campo artístico y los trabajos para la industria (Buenos Aires, 1894-1900). En P. A. Laguna y G. F. Martínez (Eds.), El negocio de la prensa en su historia iberoamericana. Madrid, España: Fragua.
Ojeda, A. y Moyano, J. (2015). Del Estado al mercado. El periodismo mitrista en la modernización de la prensa argentina (1862-1904). En A. Pineda y F. Gantús, F. (Comps.), Recorridos desde la prensa moderna a la prensa actual. Querétaro, México: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo / Universidad Autónoma de Querétaro.
Rock, D. (2010). El radicalismo argentino. 1890-1930. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Rogers, G. (2008). Caras y Caretas: cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm413
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Ciudad de México, México: Alfaguara.
Steimberg, O. (1993). Semiótica de los medios masivos. El pasaje a los medios de los géneros populares. Ciudad Autónoma de Buenos aires, Argentina: Atuel.
Suriano, J. (2005). Auge y caída del anarquismo. Argentina, 1880-1930. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.
Suriano, J. (2017). La Primera Guerra Mundial, crisis económica y agudización del conflicto obrero en Argentina. Estudios Históricos, 30(60), 93-114. https://doi.org/10.1590/s2178-14942017000100006
Szir, S. (2004). Memoria colectiva y mensaje visual masivo. Experiencia cultural y fotografía en Caras y Caretas. Trabajo presentado en las VI Jornadas de Estudios e Investigaciones, Artes Visuales y Música. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.academia.edu/40273352/Memoria_colectiva_y_mensaje_visual_masivo_Experiencia_cultural_y_fotograf%C3%ADa_en_Caras_y_Caretas
Szir, S. (2011). El semanario popular ilustrado Caras y Caretas y las transformaciones del paisaje cultural de la modernidad. Buenos Aires 1898-1908 (Tesis de doctorado). Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1886
Taub, E. (2008). Otredad, orientalismo e identidad: nociones sobre la construcción de otro oriental en la revista Caras y Caretas: 1898-1918. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Teseo.
Vilches, L. (1987). Teoría de la imagen periodística. Barcelona, España: Paidós.
Yujnovsky, I. (2004). Una vista panorámica de huelgas, manifestaciones y mítines en Caras y Caretas. Prensa y fotografía a principios del siglo XX en Argentina. América Latina en la Historia Económica, (22), 129-153.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Fabiola Di Mare

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in IMPRONTAS de la historia y la comunicación authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in IMPRONTAS de la historia y la comunicación, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.