El denso entramado de arte, medios y mercado. Y algunas respuestas desde el Copyleft
Keywords:
Comunicación, Arte, CopyleftAbstract
Este artículo se desprende de la tesis de Doctorado que estoy realizando acerca de las redefiniciones en las nociones de arte, artista y obra atravesadas por las prácticas inscriptas en el movimiento de la Cultura libre y el Copyleft.En esta oportunidad reflexiono en torno al vínculo del arte con el mercado atravesado por la mediatización de la cultura; es decir la centralidad de los medios de comunicación como espacios legitimados para debatir, instaurar y circular lo cultural-artístico. Luego, a partir de una experiencia inscripta en el movimiento de la Cultura libre analizo las continuidades y rupturas de la actitud Copyleft con el modelo hegemónico. ¿Se puede separar arte y mercado, mercado y medios? ¿Puede una obra inscripta en la Cultura libre y el Copyleft construir otros circuitos, otras estrategias, otras maneras de adquirir legitimidad?
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Oficios Terrestres authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Oficios Terrestres, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.