Press and musical culture: the cases of Bolentin Musical and La Moda (Bs. As. 1837-1838)
Keywords:
Press Nineteenth Century, musical culture, Romanticism, «young romantic generation»Abstract
From the nineteenth century, the press was the medium through which to promote, critique and review various musical activities as well as establish tastes, practices and customs. In this context, the aim of this article is to investigate the social, politic and aesthetic function attributed to music in the Boletín Musical (1837) and La Moda (1837-38), newspaper linked to the actions of the so-called «young romantic generation»
Prensa y cultura musical: los casos del Boletín Musical y La Moda
(Bs. As. 1837-1838)
Downloads
References
Referencias bibliográficas
AIZPÚN, Teresa (1997) «El genio romántico y la búsqueda de unidad». En: Romero de Solís, Diego, Díaz-Urmeneta Muñoz, Juan Bosco (Eds.). La memoria romántica. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 19-28.
BATTICUORE, Graciela y Gallo, Klaus (2013) «Ideas, literatura y opinión pública». En: Ternavasio, Marcela (Comp.) Historia de la Provincia de Buenos Aires. De la organización provincial a la federalización de Buenos Aires (1821-1880). Tomo III. Buenos Aires, Edhasa-UNIPE.
BURKE, Edmund (1995) De lo sublime y lo bello. Barcelona: Altaya-Tecnos.
CHARTIER, Roger (2012) El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: GEDISA.
DE NORA, Tia (2012) «La música en acción: la constitución del género en la escena concertística de Viena 1790-1810». En: Benzecry, Claudio, (Comp.) Hacia una nueva sociología de la cultura. Mapas, dramas, actos y prácticas. Bernal:Universidad Nacional de Quilmes.
GODGEL, Víctor (2013) Cuando lo nuevo conquistó América. Prensa, moda y literatura en el siglo XIX. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
GOLDMAN, Noemí y DI MEGLIO, Gabriel (2008) «Pueblo/pueblos». En: Goldman, Noemí (Ed.). Lenguaje y revolución. Conceptos políticos claves en el Rio de la Plata, 1780-1850. Buenos Aires: Prometeo, pp. 131-143.
GONZÁLEZ BERNALDO, Pilar (2008) Civilidad y política en los orígenes de la nación argentina. La sociabilidad en Buenos Aires, 1829-186. Buenos Aires: FCE.
MEIEROVICH, Clara (2010) «Enseñanza, crítica y publicaciones periódicas». En:Carredaño, Consuelo, Eli, Victoria (Eds.) Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX. Tomo VI. Madrid: Fondo de Cultura Económica, pp. 323-395
MOLINA, Eugenia (2005) «Civilizar la Sociabilidad en los proyectos editoriales del grupo romantico al comienzo de su trayectoria (1837-1839 ». En: Batticurore, Graciela, Gallo, Klaus, Myers Jorge (Comp.) Resonancias románticas. Ensayos sobre historia de la cultura argentina (1820-1890). Buenos Aires, Eudeba, pp.151-166.
MYERS, Jorge (1998) «La revolución en las ideas. La Generación romántica del 37 en la cultura y en la política argentina». En: Noemí Goldman (Dir.), Federico Polotto (Ed.), Juan Suriano (coord.), Nueva historia argentina. Tomo III: Revolución, República, Confederación (1806-1852), Buenos Aires: Editorial Sudamericana, pp. 383-443.
MYERS, Jorge (2002) Orden y Virtud. El discurso republicano en el régimen rosista. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
PAS, Hernán. (2008) Ficciones de extranjería. Literatura argentina, ciudadanía y tradición (1830- 1850), Buenos Aires, Katatay.
TERÁN, Oscar (2012) Historia de las ideas en la Argentina. Diez lecciones iniciales. 1810-1980. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
VERÓN, Eliseo (1983) Construir el acontecimiento.Los medios de comunicación masiva y el accidente en la central nuclear de ThreeMile Island. Buenos Aires: Gedisa
WEIMBERG, Félix [1958] (1977) El Salón Literario de 1837: Con escritos de M. Sastre-J. B. Alberdi-J. M. Gutiérrez-E. Echeverría -- 2. ed. Buenos Aires: Librería Hachette.
Referencias electrónicas:
DI PASQUALE, Mariano (2011) «De la historia de las ideas a la nueva historia intelectual: retrospectivas y perspectivas. Un mapeo de la cuestión». En: UNIVERSUM, 26, (1), pp. 79-92. [En línea] Recuperado de ˂http://www.scielo.cl/pdf/universum/v26n1/art_05.pdf˃
MORENO GAMBOA, Olivia (2009) Una cultura en movimiento. La prensa musical de la ciudad de México (1860-1910). México, UNAM-INAH [En línea] Recuperado de ˂https://www.academia.edu/31351487/Una_cultura_en_movimiento._La_prensa_musical_de_la_Ciudad_de_M%C3%A9xico_1860-1910_2009_˃
PAS, Hernán (2013) «Estudio preliminar. Compilar, transcribir, editar: los inicios de la literatura argentina». En: El Recopilador. Museo Americano. Antología. Buenos Aires: Editorial de la Biblioteca Nacional. [En línea] Recuperado de ˂https://www.bn.gov.ar/micrositios/admin_assets/issues/files/b7ff314964b7045bd5a020c1446ebded.pdf˃
VENIARD, Juan María (1992) «El Minué. Supervivencia de una danza aristocrática en el Río de la Plata». En: Latin American MusicReview, 13, pp. 195 – 212. [En línea] Recuperado de ˂http://www.danzaenred.com/sites/default/files/documentos/el_minue_supervivencia_de_una_danza_aristocratica_en_el_salon_romantico_rioplatense.pdf˃
Fuentes éditas:
BOLETÍN MUSICAL 1837. Estudio preliminar de Melanie Plesch (2006) La Plata, Instituto Cultural de la Pcia. De Bs. As.
LA MODA: edición facsimilar. Con prólogo de Alberto M. Perrone (2011) Buenos Aires: Biblioteca Nacional
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Oficios Terrestres authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Oficios Terrestres, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.