Pitman: graphic advertising and professional training
Keywords:
administrative positions, Pitman Academies, Argentina, cultural historyAbstract
This article examines the proposal for professional development geared towards administrative positions that Pitman Academies designed in Argentina between 1935 and 1955. The premise of this article is that this plan for professional development fostered ideas of social prestige among its participants alongside gender conceptualizations that resulted in unequal job opportunities for men and women. Informed by cultural history, this article will analyze ads in Mundo Argentino and Para Ti, two commercial magazines of the period.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
BLOCH, Marc (1990) [1949]. Introducción a la Historia. Buenos Aires: FCE.
CAMMAROTA, Adrián (2014). «Somos bachiyeres». Juventud, cultura escolar y peronismo en el Colegio Nacional Mixto de Morón (1949-1969). Buenos Aires: Biblos.
CHARTIER, Roger (2002) [1989]. El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa.
GODOY CATALÁN, Lorena (1995). «Armas ansiosas de triunfo: dedal, agujas, tijeras… La educación profesional femenina en Chile, 1888-1912». En Godoy Catalán, Lorena; Hutchinson, Elizabeth;
ROSEMBLATT, Karin y ZÁRATE, María Soledad (ed.). Disciplina y desacato. Construcción de identidad en Chile. Siglo XIX y XX (71-110). Santiago de Chile: Sur-CEDEM.
HARTMANN, Heidi (1994) [1976]. «Capitalismo, patriarcado y segregación de los empleos por sexos». En BORDERÍAS, Cristina;
CARRASCO, Cristina y ALEMANY, Carme (comp.). Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales (253-294). Barcelona: Icaria, FUHEM.
LOBATO, Mirta Zaida (2007). Historia de las trabajadoras en la Argentina (1869-1960). Buenos Aires: Edhasa.
SAÍTTA, Sylvia (1998). Regueros de tinta. El diario Crítica en la década de 1920. Buenos Aires: Sudamericana.
SAÍTTA, Sylvia (2000). «El periodismo popular en los años veinte». En Falcón Ricardo (dir.). Democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930), Nueva Historia Argentina, tomo VI (435-471). Buenos Aires: Sudamericana.
TEDESCO, Juan Carlos (1980). Conceptos de sociología de la educación. Buenos Aires: CEAL.
TEDESCO, Juan Carlos (2003 [1986]). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Siglo XXI.
TEDESCO, Juan Carlos; CARDINI, Alejandra (2007). «Educación y sociedad: proyectos educativos y perspectivas futuras». En TORRADO, Susana (comp.). Población y bienestar en la Argentina del primero al segundo Centenario. Una historia social del siglo XX, tomo II (449-468). Buenos Aires: Edhasa.
TORRADO, Susana (2003). Historia de la familia en la Argentina Moderna (1870-2000). Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
VERÓN, Eliseo (2004). Fragmentos de un tejido. Barcelona: Gedisa.
Referencias electrónicas
BONTEMPO, Paula (2011). «Para Ti: una revista moderna para una mujer moderna (1922-1935)». Estudios Sociales, 41, pp. 127-156. [En línea] Recuperado de <http://www.rehime.com.ar/escritos/documentos/idexalfa/b/bontempopaula/Bontempo-ParaTi-1922-1935.pdf>
FREIDSON, Eliot (2001) [1983]. «La teoría de las profesiones. Estado del arte». Perfiles Educativos, 23 (93), pp. 28-43. [En línea] Recuperado de <http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v23n93/v23n93a3.pdf>
LAVRIN, Asunción (2005) [1995]. Mujeres, feminismo y cambio social en Argentina, Chile y Uruguay 1890-1940. Santiago de Chile: DIBAM. [En línea] Recuperado de <http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0066089.pdf>
POZZIO, María (2012). «Análisis de género y estudios sobre profesiones: propuestas y desafíos de un diálogo posible -y alentador-». Sudamérica (1), pp. 99-129. [En línea] Recuperado de <http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/160>
SCOTT, Joan (1996) [1986]. «El género: una categoría útil para el análisis histórico». En Lamas, Marta (comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (265-302). México: Programa Universitario de Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea] Recuperado de
QUEIROLO, Graciela (2014). «Empleadas administrativas: la construcción histórica de una inequidad, Buenos Aires 1910-1950». Mouseion, (18), pp. 133-147. [En línea] Recuperado de <http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1680>
QUEIROLO, Graciela (2015). «Dactilógrafas y secretarias perfectas: el proceso de feminización de los empleos administrativos (Buenos Aires, 1910-1950)». Historia Crítica (57), pp. 117-137. [En línea] Recuperado de
<http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-16172015000300008>
QUEIROLO, Graciela (2016). «Estudie por correo una profesión lucrativa: capacitación profesional y jerarquías de género en la enseñanza por correspondencia (Buenos Aires, 1910-1950)». Revista Mundos do Trabalho, 8 (15), pp. 129-148. [En línea] Recuperado de <https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/1984-9222.2016v8n15p129>
WEINSTEIN, Barbara (1995). «As mulheres trabalhadoras em Sao Pablo: de operárias no calificadas a esposas profesionales». Cadernos Pagu (4), pp. 143-171. [En línea] Recuperado de <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1766>
Fuentes
Guía de estudios para el comercio (s/f [c. 1939]). Buenos Aires: Academias Pitman.
El libro del éxito. Cómo prepararse para el comercio (1950). Buenos Aires: Academias Pitman.
Le Rose, F. Antonio (eds.) (1931). Guía periodística argentina y de las Repúblicas Latino Americanas. Buenos Aires.
Quien es quien en la Argentina. Biografías contemporánea (1955). Buenos Aires: Kraft.
Revista Mundo Argentino, 1931; 1932; 1934; 1935; 1937 y 1939; 1941; 1944; 1947 y 1949; 1951 y 1954.
Revista Para Ti, 1931; 1932; 1934; 1935; 1937 y 1939; 1941; 1944; 1947 y 1949; 1951 y 1954.
Solana Alfredo (dir.) (1939). Anuario de la Prensa Argentina. Buenos Aires: Sindicato Prensa Argentina.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Oficios Terrestres authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Oficios Terrestres, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.