ARGENTINE ROCK LYRICS: ANTAGONISM, DEMAND AND DEMOCRACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2314274xe048

Keywords:

argentine rock, political discourse, articulation, democracy

Abstract

This article presents a political discursive analysis of 40 pop-rock lyrics published in the framework of the democratic transition (1982-1989). From this point of view, the theory developed by Ernesto Laclau allows us to review and rethink the antagonisms, the articulations of demands, the cultural challenges and the hegemonic tensions in a period of authoritarian closure and the beginning of post-dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chastagner, C. (2012). De la Cultura Rock. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Denisoff, S. (1971). The One Dimensional Approach to Popular Music. Journal of Popular Culture, (4).

Fabris, M. y Tortorella, R. (2011). Democracia en reconstrucción. Mosaico histórico de los años ochenta. Mar del Plata, Argentina: EUDEM.

Ford, A. (1996). Navegaciones. Comunicación, cultura y crisis. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Laclau, E. (1990). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Laclau, E. (1996).¿Por qué los significantes vacíos son importantes para la política?. En Emancipación e indepencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Laclau, E. (2002). «La democracia y el problema del poder». Actuel Marx/Intervenciones, 31(1). Recuperado de https://sociologia1unpsjb.files.wordpress.com/2008/08/09-laclaudemocracia.pdf

Laclau, E. (2003). Identidad y hegemonía. El rol de la universalidad en la constitución de lógicas políticas. En Contingencia, hegemonía y universalidad. Diálogos contemporáneos en la izquierda, de Judith Butler, Ernesto Laclau y Slavoj Zizek (Trad. de Cristina Sardoy y Graciela Homs). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. (2005). La razón populista. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Laclau, E. y Mouffe, Ch. (2004). Hegemonía y estrategia socialista. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

López, E. (1994). Ni la ceniza ni la gloria: actores, sistema político y cuestión militar en los años de Alfonsín. Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

O’Donnell, G. y Schmitter, P. (2010). Transiciones desde un gobierno autoritario/4. Conclusiones tentativas sobre las democracias inciertas. Barcelona, España: Paidós.

Mouffe, Ch. (2009). En torno a lo político. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Pujol, S. (2005). Rock y dictadura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Reynolds, S. (2013). Postpunk: romper todo y empezar de nuevo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja negra.

Rinesi, E. (2013). De la democracia a la democratización: Notas para una agenda de discusión filosófico-política sobre los cambios en la Argentina actual. A tres décadas de 1983. Debates y Combates, (5), 19-42. Recuperado de https://www.undav.edu.ar/general/recursos/adjuntos/13372.pdf

Secul Giusti, C. (2017). Rompiendo el silencio: la construcción discursiva de la libertad en las líricas de rock-pop argentino durante el período 1982-1989. (Tesis de Doctorado). La Plata, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/59262

Secul Giusti, C. y Rodríguez Lemos, F. (2011). Si tienes voz, tienes palabras. Análisis discursivo de las líricas del rock argentino en la «primavera democrática (1983-1986)». (Tesis de grado).

La Plata, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42188

Published

2021-05-11

How to Cite

Secul Giusti, C. (2021). ARGENTINE ROCK LYRICS: ANTAGONISM, DEMAND AND DEMOCRACY. Tram[p]as De La Comunicación Y La Cultura, (86), e048. https://doi.org/10.24215/2314274xe048