To Read «How To Read Donald Duck»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2314274xe056

Keywords:

Donald Duck, Unidad Popular, Chile, intelectuals, contexts

Abstract

How to read Donald Duck (1971), the book with the greatest diffusion in the field of communication in Latin America, cannot be read apart from its context. This article proposes that interpretation: read the book in the framework of the debate on the political and cultural project of the Unidad Popular, in a historical time characterized by political radicalization. Armand Mattelart and Ariel Dorfman, as authors, and How to Read Donald Duck, his emblematic text, are emerging from a context where the denunciation of imperialism and dependency accompanied the project of changing everything, from the ownership of the means of production to the images of the cultural industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA. VV. (1971). Por la creación de una cultura nacional y popular. Los Libros, (15-16), 30-31.

Albornoz, C. (2005). La cultura en la Unidad Popular: Porque esta vez no se trata de cambiar un presidente. En J. Pinto Vallejos (Coord.), Cuando hicimos historia: la experiencia de la Unidad Popular (147-176). Santiago de Chile, Chile: LOM.

Badenes, D. (2020). Mapas para una historia intelectual de la comunicacio n popular. Ideas, contextos pra cticas editoriales de los ´60 y ´ en Ame rica Latina (tesis de Doctorado). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/103944

Dorfman, A. (2016). Ensayos quemados en Chile. Inocencia y neocolonialismo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Godot.

Dorfman, A. (18 de noviembre de 2021). El Pato Donald ante las elecciones presidenciales en Chile. El País. Recuperado de https://elpais.com/opinion/2021-11-19/elpato-donald-ante-las-elecciones-presidenciales-en-chile.html

Dorfman, A. y Jofré, M. (1974). Superman y sus amigos del alma. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Mattelart, A. (1971).Los medios de comunicación de masas en un proceso revolucionario. Los Libros, (15-16), 34-37.

Mattelart, A. (1971). Comunicación y cultura de masas. En A. Mattelart, P. Biedma y S. Funes, Comunicación masiva y revolución socialista. Ciudad de México, México: Diógenes.

Mattelart, A. (1973). La comunicación masiva en el proceso de liberación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Mattelart, A. (2014). Por una mirada-mundo. Conversaciones con Michel Sénécal. Barcelona, España: Gedisa.

Mattelart, A., Biedma, P. y Funes, S. (1971). Comunicación masiva y revolución socialista. Ciudad de México, México: Diógenes.

Mattelart, A. y Mattelart, M. (1972). Ruptura y continuidad en la comunicación: puntos para una polémica. Cuadernos de la Realidad Nacional, (12).

Mattelart, M. y Piccini, M. (1974). La televisión y los sectores populares. Comunicación y Cultura, (2).

Mattelart, M. (2011). Comunicación y movimiento popular: un momento emblemático. Chile 1970-1973. Chasqui, (116), 75-80. Recuperado de https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/134

Rivera Aravena, C. (2015). Diálogos y reflexiones sobre las comunicaciones en la Unidad Popular. Chile, 1970-1973. Historia y Comunicación Social, 20(2), 345-367. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51388

Zarowsky, M. (2011). Del laboratorio chileno a la comunicación mundo. Ciencia, cultura y política en el itinerario intelectual de Armand Mattelart (Tesis de Doctorado). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales.

Published

2021-12-15

How to Cite

Badenes, D. ., & Alfonso, A. . (2021). To Read «How To Read Donald Duck». Tram[p]as De La Comunicación Y La Cultura, (86), e056. https://doi.org/10.24215/2314274xe056