FROM LAZING ON THE SOFA TO OBSERVING WITH METHOD

PROPOSAL FOR A DATA MATRIX FOR THE ANALYSIS OF THE EXPANDED AUDIOVISUAL SECTOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2314274xe068

Keywords:

analytical matrix, television, digital services, political economy

Abstract

This article presents an analytical matrix designed to typify the audiovisual content that circulates in the expanded audiovisual market from considering three dimensions: the business and production structure, the content offer and the broadcast. The instrument will make it possible to collect information on the content circulating on television signals (open and paid services) and on OTT on-demand digital audiovisual services. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, V. (2015). Nación y puja distributiva en el campo audiovisual. Identidades, memorias y representaciones sociales en la producción cinematográfica y televisiva del NOA (2003-2013). (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de La Plata, Argentina. https://doi.org/10.35537/10915/46617

Aruguete, N., Raimondo Anselmino, N., Zunino, E., Koziner, N. y Fabbro, G. (2018). Matriz para el estudio de noticias televisivas sobre delito, violencia e inseguridad. Austral Comunicación,7(2), 229-250. https://doi.org/10.26422/aucom.2018.0702.aru

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Thomson Editores.

Balogh, A. (2002). O discurso ficcional na TV: sedução e sonhos em doses homeopáticas. EDUSP.

Barroso García, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.

Becerra, M. (2016). Restauración: cambios en las políticas de comunicación. Épocas, 2, 1-15. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/92296

Bizberge, A. (2021). El audiovisual en Internet y las tensiones para regular el ecosistema digital. En S. Marino (Comp.), El audiovisual ampliado 2. Tradiciones, estrategias, dinámicas y Big data en Argentina (pp. 19-58). Universidad del Salvador.

Bolaño, C. y Mastrini, G. (2002). Economía Política de la Comunicación: un aporte marxista a la constitución del campo comunicacional. Oficios Terrestres, 11-12, 45-55. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/46764

Carboni, O. (2015). Los procesos de organización productiva y del trabajo en las tiras diarias de la televisión abierta argentina (2002-2012). (Tesis de Doctorado). Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Carboni, O. (2020). La televisión abierta Argentina en el escenario digital. Signo y Pensamiento, 39(76). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39.taae

Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Paidós.

De Charras, D., Lozano, L. y Baladrón, M. (2020). Introducción. Cuatro año de precarización institucional, concentración y regresividad. En D. Loreti, D. de Charras, L. Lozano y M. Baladrón (Eds.), Futuro por pasado. Regresión de derechos en las políticas de comunicación del gobierno de Mauricio Macri (pp. 17-30). Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC), Universidad de Buenos Aires. http://iealc.sociales.uba.ar/publicaciones/libros-deliealc/librofuturo-por-pasado-regresion-de-derechos-en-las-politicasde-comunicacion-del-gobierno-de-mauricio-macri/

Ente Nacional de Comunicaciones (ENACOM). (2021). Datos abiertos ENACOM. https://datosabiertos.enacom.gob.ar/dashboards/20002/television

-por-suscripcion-y-satelital/

García Leiva, T. (2019). Plataformas en línea y diversidad audiovisual: desafíos para el mercado español. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 24, 73-93. https://doi.org/10.5209/ciyc.64639

García Leiva, T. (2020). Plataformas audiovisuales y diversidad: mucho (y muchas) más que Netflix. Actas del VII Congreso Internacional de la AE-IC. Comunicación y diversidad. Asociación Española de Investigación de la Comunicación (pp. 679-703). http://hdl.handle.net/10016/31793

Gennari, T. (2021). Primer censo de todas las plataformas y títulos existentes globalmente [Exposición]. Primer Encuentro Internacional de Observatorios de la Industria Audiovisual. Observatorio Audiovisual INCAA.

Gómez, L. (Comp.) (2012). Construyendo Historias (S). Ver para creer en la televisión. Relatos y narrativas en la Televisión Digital Argentina. Ediciones EPC.

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Jost, F. (2007). Propuestas metodológicas para el análisis de las emisiones televisivas. Oficios Terrestres, 19. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45800

Marino, S. (Coord.) (2016). El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones del mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la convergencia. Universidad del Salvador.

Martín-Barbero, J. (2005). Claves del debate: televisión pública, televisión cultural: entre la renovación y la invención. En O. Rincón (Comp.), Televisión pública: del consumidor al ciudadano. La Crujía.

Mastrini, G. y Krakowiak, F. (2021). Netflix en Argentina: expansión acelerada y producción local escasa. Comunicación y Sociedad, 18, 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7915

Mattelart, A. y Neveu, E. (2004). Introducción a los estudios culturales. Paidós.

Mosco, V. (2009). La economía política de la comunicación. Bosch.

Nicolosi, A. (2014) (Comp.). cada kirchnerista: democracia audiovisual y batalla cultural. Universidad Nacional de Quilmes.

Nicolosi, A. (18 de abril de 2021). Pandemia, ficción seriada y TV Pública: toda oferta es política. Agencia Paco Urondo. https://www.agenciapacourondo.com.ar/cultura/pandemia-ficcionseriada-y-tv-publica-toda-oferta-es-politica

Nicolosi, A. (Comp.) (2021). Paisaje ficcional en la TV Pública. La oferta de ficción seriada en la emisora estatal (2009-2019). Universidad Nacional de Quilmes.

OBSERVACOM (2019). Desafíos y asimetrías regulatorias de los servicios audiovisuales en Internet. ¿Qué hacer?. Cuadernos de Discusión de Comunicación e Información, 17. UNESCO. https://www.observacom.org/desafios-y-asimetriasregulatorias-de-los-servicios-audiovisuales-en-internet-que-hacer/

Prado, E. (2017). El audiovisual online over the top. El futuro del audiovisual europeo y español. En E. Bustamante (Coord.), Informe sobre el estado de la cultura en España 2017. Igualdad y diversidad en la era digital (pp. 127-144). Fundación Alternativas.

Reguillo Cruz, R. (2008). Políticas de la (In)visibilidad. La construcción social de la diferencia. Diploma Superior en Educación, Imágenes y Medios. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

Riera, A. (2021). Cuota de pantalla. Producción local/nacional. OTTs y nuevos actores. En S. Marino (Comp), El audiovisual ampliado 2. Tradiciones, estrategias, dinámicas y Big data en Argentina (pp. 85-108). Universidad del Salvador.

Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Gedisa.

Rivero, E. (2019). Viaje al fondo de Netflix. Fibra. Tecnologías de la información, 24. http://papel.revistafibra.info/viaje-al-fondode-netflix

Rivero, E. (2 de noviembre de 2020). La industria de la ficción nacional cayó casi 65 % en diez años. Letra P. https://www.letrap.com.ar/nota/2020-11-2-11-9-0-la-industriade-la-ficcion-nacional-cayo-casi-65-en-diez-anos

Samaja, J. (2004). Epistemología y metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica. Eudeba.

Sautu, R. (2003). Todo es teoría: objetivos y métodos de investigación. Lumiere.

Squarzon, L. (2021). El contexto ficcional en la televisión argentina (2009-2019). En A. Nicolosi (Comp.), Paisaje ficcional en la TV Pública: la oferta de ficción seriada en la emisora estatal 2009-2019 (pp. 77-114). Universidad Nacional de Quilmes.

Williams, R. (2011). Televisión, tecnología y forma cultural. Paidós.

Wolf, M. (1984). Géneros y Televisión. Análisis: cuadernos de comunicación y cultura, 9, 189-198. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/41275

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Paidós.

Published

2023-09-23

How to Cite

Carboni, O. ., & Nicolosi, A. . (2023). FROM LAZING ON THE SOFA TO OBSERVING WITH METHOD: PROPOSAL FOR A DATA MATRIX FOR THE ANALYSIS OF THE EXPANDED AUDIOVISUAL SECTOR. Tram[p]as De La Comunicación Y La Cultura, (88), e068. https://doi.org/10.24215/2314274xe068