Image and Education. Reflections about a Study Object, the Transited Trail and some Anticipation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/25252046e010

Keywords:

methodology, research, image, textbooks

Abstract

In this article we reflects about an object of study, the images of textbooks, and about the route taken in the investigation and analysis, which implies giving an account of the hesitations, the changes, the revisions that (re) construct the object with each approach we make. The text becomes a renewed exercise in communication and in a new opportunity to present the field of study of images, which exceeds the perspective raised by the artistic education or the conception that understands them as part of the resources for teaching without investigating too much about it, or validates them as triggers for the transmission of certain school contents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARADO, M. (1994). Paratexto. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

AUMONT, J. (1992). La imagen. Barcelona, España: Paidós.

BARTHES, R. [1953] (1976). El grado cero de la escritura. Buenos Aires, Argentina: Siglo veintiuno.

CARLÓN, M. (1994). Imagen de arte, imagen de información. Problemas actuales de la relación entre el arte y los medios. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

CRUDER, G. (2008). La educación de la mirada. Sobre los sentidos de la imagen en los libros de texto. Buenos Aires, Argentina: Stella - La Crujía.

CRUZ REVUELTAS, J. C. (2009). Imagen: ¿signo, icono o ídolo? De la imagen a la representación política. Ciudad de México, México: Siglo veintiuno.

DIDI-HUBERMAN, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

KRESS, G.; LEITE-GARCÍA, R. y van LEEWEN, T. (2000). «Semiótica discursiva». En van Dijk, T. A. (comp.) El discurso como estructura y proceso (pp. 373-416). Barcelona, España: Gedisa.

MOYINEDO, S. (1995). Construcción discursiva de un imaginario mediático acerca del tema «Buenos Aires colonial» a partir de las ilustraciones de los manuales escolares, libros de lectura y revistas dedicadas al público infantil [Informe de beca]. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Published

2018-09-26

How to Cite

Cruder, G. (2018). Image and Education. Reflections about a Study Object, the Transited Trail and some Anticipation. Apuntes De comunicación, educación Y Discurso, (2), e010. https://doi.org/10.24215/25252046e010

Issue

Section

Apuntes de investigación