Young People and Adolescents in the Graphic Media Agenda of Norpatagonia
DOI:
https://doi.org/10.24215/25252046e011Keywords:
young people, media, media coverages, north Patagonia regionAbstract
In this article the authoress analyzes the relevance of young people and adolescents in the coverage of two newspapers in the North Patagonia region of Argentina, Noticias de la Costa y Río Negro. The study demonstrated that, in a biased way, the agenda of local graphic media presents them linked, predominantly, with criminal or violent events and, far below, with other topics such as: education, politics, recreational activities, gender and health.Downloads
References
AGUILERA, O. (2012). La construcción cultural de la juventud: políticas de visibilidad y emergencias identitarias en la producción cultural chilena [ponencia]. VIII Conferencia Internacional de la Red Latinoamericana y del Caribe y Reunión Regional Anual. Venezuela, Universidad Metropolitana. Recuperado de http://docplayer.es/17890937-Titulo-la-construccion-cultural-de-la-juventud-politicas-de-visibilidad-y-emergencias-identitarias-en-la-produccion-cultural-chilena.html
AMADEO, B. (2008). «Framing: Teoría para armar». En M. T., Baquerín de Riccitelli (Ed.). Los medios ¿aliados o enemigos del público? (pp. 183-281). Buenos Aires, Argentina: EDUCA.
ARUGUETE, N. (2013). La narración del espectáculo político: pensar la relación entre sistema de medios y poder político. Austral Comunicación, 2(2), 205-215. Recuperado de http://www.austral.edu.ar/ojs/index.php/australcomunicacion/article/view/72
ARUGUETE, N. (2011). Framing. La perspectiva de las noticias. La Trama de la Comunicación, vol. 15, 67-80. Recuperado de http://www.fcpolit.unr.edu.ar/wp-content/uploads/Framing.-La-perspectiva-de-las-noticias.pdf
ARUGUETE, N. (2010). Poder y comunicación. Una vulneración al derecho a acceder a la agenda de los medios. Diálogos de la Comunicación, 1(82), 1-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3728213.pdf
ARUGUETE, N. (2009). Estableciendo la agenda. Los orígenes y la evolución de la teoría de la agenda setting. Ecos de la comunicación, 2(2), 11-38. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estableciendo-la-agenda.pdf
ARUGUETE, N. y AMADEO, B. (2012). Encuadrando el delito. Pánico moral en los periódicos argentinos. América Latina Hoy, (62), 177-196. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-2887/article/view/9350
EDELMAN, M. (1991). La construcción del espectáculo político. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
ENTMAN, R. (1993). Framing: Toward a Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(3), 51-58.
IGARTUA, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, España: Bosch.
McCOMBS, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento. Barcelona, España: Paidós.
ROST, A. (2009). Desde los hechos hasta la noticia. Los actores que intervienen en la construcción de la actualidad. Revista de la Facultad, 1(15). Recuperado de https://www.academia.edu/1535022/Desde_los_hechos_hasta_la_noticia._Los_actores_que_intervienen_en_la_construcci%C3%B3n_de_la_actualidad
SPECTOR, M. y KITSUSE, J. [1987 (1977)]. Constructing social problems. Nueva York, Estados Unidos: Aldine.
TUÑÓN, I. (2002). La formación de una agenda pública. El caso de los jóvenes que no estudian ni trabajan [ponencia]. Jornadas de la licenciatura en Ciencias de la Comunicación. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Apuntes de comunicación, educación y discurso authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Apuntes de comunicación, educación y discurso, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.