Young People and Adolescents in the Graphic Media Agenda of Norpatagonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/25252046e011

Keywords:

young people, media, media coverages, north Patagonia region

Abstract

In this article the authoress analyzes the relevance of young people and adolescents in the coverage of two newspapers in the North Patagonia region of Argentina, Noticias de la Costa y Río Negro. The study demonstrated that, in a biased way, the agenda of local graphic media presents them linked, predominantly, with criminal or violent events and, far below, with other topics such as: education, politics, recreational activities, gender and health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILERA, O. (2012). La construcción cultural de la juventud: políticas de visibilidad y emergencias identitarias en la producción cultural chilena [ponencia]. VIII Conferencia Internacional de la Red Latinoamericana y del Caribe y Reunión Regional Anual. Venezuela, Universidad Metropolitana. Recuperado de http://docplayer.es/17890937-Titulo-la-construccion-cultural-de-la-juventud-politicas-de-visibilidad-y-emergencias-identitarias-en-la-produccion-cultural-chilena.html

AMADEO, B. (2008). «Framing: Teoría para armar». En M. T., Baquerín de Riccitelli (Ed.). Los medios ¿aliados o enemigos del público? (pp. 183-281). Buenos Aires, Argentina: EDUCA.

ARUGUETE, N. (2013). La narración del espectáculo político: pensar la relación entre sistema de medios y poder político. Austral Comunicación, 2(2), 205-215. Recuperado de http://www.austral.edu.ar/ojs/index.php/australcomunicacion/article/view/72

ARUGUETE, N. (2011). Framing. La perspectiva de las noticias. La Trama de la Comunicación, vol. 15, 67-80. Recuperado de http://www.fcpolit.unr.edu.ar/wp-content/uploads/Framing.-La-perspectiva-de-las-noticias.pdf

ARUGUETE, N. (2010). Poder y comunicación. Una vulneración al derecho a acceder a la agenda de los medios. Diálogos de la Comunicación, 1(82), 1-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3728213.pdf

ARUGUETE, N. (2009). Estableciendo la agenda. Los orígenes y la evolución de la teoría de la agenda setting. Ecos de la comunicación, 2(2), 11-38. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estableciendo-la-agenda.pdf

ARUGUETE, N. y AMADEO, B. (2012). Encuadrando el delito. Pánico moral en los periódicos argentinos. América Latina Hoy, (62), 177-196. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-2887/article/view/9350

EDELMAN, M. (1991). La construcción del espectáculo político. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

ENTMAN, R. (1993). Framing: Toward a Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(3), 51-58.

IGARTUA, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, España: Bosch.

McCOMBS, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento. Barcelona, España: Paidós.

ROST, A. (2009). Desde los hechos hasta la noticia. Los actores que intervienen en la construcción de la actualidad. Revista de la Facultad, 1(15). Recuperado de https://www.academia.edu/1535022/Desde_los_hechos_hasta_la_noticia._Los_actores_que_intervienen_en_la_construcci%C3%B3n_de_la_actualidad

SPECTOR, M. y KITSUSE, J. [1987 (1977)]. Constructing social problems. Nueva York, Estados Unidos: Aldine.

TUÑÓN, I. (2002). La formación de una agenda pública. El caso de los jóvenes que no estudian ni trabajan [ponencia]. Jornadas de la licenciatura en Ciencias de la Comunicación. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.

Published

2018-09-26

How to Cite

Poliszuk, S. (2018). Young People and Adolescents in the Graphic Media Agenda of Norpatagonia. Apuntes De comunicación, educación Y Discurso, (2), e011. https://doi.org/10.24215/25252046e011

Issue

Section

Apuntes de investigación