Series, Bodies and Technology
A Feminist Look at Contemporary Seriality
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690333e045Keywords:
series, fiction, audiovisual, bodies, technologyAbstract
This article proposes to approach audiovisual fiction series in relation to what they do with the bodies that watch from a feminist perspective. The starting point is the premise that contemporary series developed by video-on-demand platforms are part of a complex sociotechnical framework, inserted in a regime of production of objects of desire, which makes them capture devices not only of attention, but also of the emotions of the spectators. This allows the series to repeat and recite certain sex-gendered and affective codes that shape the viewers' subjectivities and corporeality, while allowing them, in a certain way, to influence the cutting of those same.
Downloads
References
Araiza Díaz, V. (2020). El pensamiento crítico de Donna Haraway. Complejidad, ecofeminismo y cosmopolítica. Península, XV(2), 147-164. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/76604/67672
Bernini, E. (2012). Las series de televisión y lo cinematográfico. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, (10), 25-40.
Berti, A. (2015). From Digital to Analog. Agrippa and Other Hybrids in The Beginnings of Digital Culture. New York, United Sates: Peter Lang.
Berti, A. (2020a). Ubicuidad y serialidad en la ficción audiovisual contemporánea. En I. C. Restrepo Acevedo y A. M. Tabares García (Eds.), Ecologías digitales 2019: ex-presiones culturales (pp. 75-79). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Berti, A. (2020b). Instrumentos de percepción y estandarización. El big data como proceso de territorialización. En M. M. O’Lery, L. Federico e Y. Ariza (Eds.), Selección de Trabajos del XI Encuentro de Filosofía e Historia de la Ciencia en el Cono Sur (pp. 84-90). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: AFHIC.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites discursivos y materiales del «sexo». Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Paidós.
Butler, J. y Lourties, M. (1 de octubre de 1998). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, (18). https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526
Carrión, J. (2014). Teleshakespeare: las series en serio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Interzona.
Celis Bueno, C. (2020). La economía de la atención: del ciber-tiempo al tiempo cinemático. Hipertextos, 8(14), 59-71. https://doi.org/10.24215/23143924e019
Dall’Asta, M. (2012). Editorial. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, (10). Recuperado de http://kilometro111cine.com.ar/numero/no-10-
series-y-cine-contemporaneo/
De Lauretis,T. (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. London, United Kingdom: Macmillan Press.
De Mauro Rucovsky, M. (2016). Cuerpos en escena. Materialidad y cuerpo sexuado en Judith Butler y Paul B. Preciado. Barcelona, España: Egales.
Flores, v. (2013). Interruqciones. Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. Neuquén, Argentina: La Mondonga Dark.
Gómez Ponce, A. (2017). Depredadores. Fronteras de lo humano y series de TV. Córdoba, Argentina: Babel.
Hallinan, B. y Striphas, T. (2016). Recommended for You: The Netflix Prize and the Production of Algorithmic Culture. New Media & Society, (18), 117-137. https://doi.org/10.1177/1461444814538646
Lawler, D. (2020). Los estándares como artefactos. Filosofia Unisinos, 21(1), 24-35. https://doi.org/10.4013/fsu.2020.211.03
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, España: Cátedra.
Haraway, D. (1999). Las promesas de los monstruos. Una política regeneradora para otros inapropiados/bles (Trad. Elena Casado). Política y sociedad, (30), 121-163. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO9999130121A
Haraway, D. (2016). Manifiesto de las especies de compañía. Perros, gentes y otredad significativa. Bilbao, España: Sans Soleil.
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno (Trad. Helen Torres). Bilbao, España: Consonni.
Hester, H. (2018). Xenofeminismo. Tecnologías de género y políticas de reproducción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.
Noble, S. (2018). Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. New York, United States: NYU Press.
Pasquinelli, M. (2016). The Spike: On the Growth and Form of Pattern Police. En S. Hankey, M. Tuszynski y A. Franke (Eds.), Nervous Systems (pp. 245-260). Berlin, Alemania: HKW/ Spector books.
Pasquinelli, M. y Joler, V. (2021). El Nooscopio de manifiesto. laFuga, (25). Recuperado de https://lafuga.cl/el-nooscopio-demanifiesto/1053
Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Madrid, España: Espasa.
Preciado, B. (2011). Manifiesto contrasexual. Barcelona, España: Anagrama.
Rodríguez, P. M. (2019). Las palabras en las cosas. Saber poder y subjetivación entre algoritmos y biomoléculas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cactus.
Sibilia, P. (2005). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Scolari, C. (2008). La estética posthipertextual. En D. Romero López y A. Sanz Cabrerizo (Coords.), Literatura del texto al Hipermedia (pp. 73-79). Barcelona, España: Anthropos.
Stiegler, B. (2015). La prueba de la impotencia: nanomutaciones, hypomnemata, gramatización. En J. Blanco, D. Parente, P. Rodríguez y A. Vaccari (Coords.), Amar a las máquinas (pp. 139-170). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Striphas, T. (2015). Algorithmic Culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395-412. https://doi.org/10.1177%2F1367549415577392
Touza, S. (2020). La corporalidad de la atención y el deseo de dispositivos. En A. M. Tello (Ed.), Tecnología, política y algoritmos en América Latina (pp. 209-221). Viña del Mar, Chile: CENALTES.
Wajcman, J. (2006). El tecnofeminismo. Valencia, España: Cátedra.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Constanza Aguirre
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Current policy since 2019
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Con X authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Con X, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.