Series, Bodies and Technology

A Feminist Look at Contemporary Seriality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690333e045

Keywords:

series, fiction, audiovisual, bodies, technology

Abstract

This article proposes to approach audiovisual fiction series in relation to what they do with the bodies that watch from a feminist perspective. The starting point is the premise that contemporary series developed by video-on-demand platforms are part of a complex sociotechnical framework, inserted in a regime of production of objects of desire, which makes them capture devices not only of attention, but also of the emotions of the spectators. This allows the series to repeat and recite certain sex-gendered and affective codes that shape the viewers' subjectivities and corporeality, while allowing them, in a certain way, to influence the cutting of those same.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araiza Díaz, V. (2020). El pensamiento crítico de Donna Haraway. Complejidad, ecofeminismo y cosmopolítica. Península, XV(2), 147-164. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/76604/67672

Bernini, E. (2012). Las series de televisión y lo cinematográfico. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, (10), 25-40.

Berti, A. (2015). From Digital to Analog. Agrippa and Other Hybrids in The Beginnings of Digital Culture. New York, United Sates: Peter Lang.

Berti, A. (2020a). Ubicuidad y serialidad en la ficción audiovisual contemporánea. En I. C. Restrepo Acevedo y A. M. Tabares García (Eds.), Ecologías digitales 2019: ex-presiones culturales (pp. 75-79). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Berti, A. (2020b). Instrumentos de percepción y estandarización. El big data como proceso de territorialización. En M. M. O’Lery, L. Federico e Y. Ariza (Eds.), Selección de Trabajos del XI Encuentro de Filosofía e Historia de la Ciencia en el Cono Sur (pp. 84-90). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: AFHIC.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites discursivos y materiales del «sexo». Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Paidós.

Butler, J. y Lourties, M. (1 de octubre de 1998). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, (18). https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526

Carrión, J. (2014). Teleshakespeare: las series en serio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Interzona.

Celis Bueno, C. (2020). La economía de la atención: del ciber-tiempo al tiempo cinemático. Hipertextos, 8(14), 59-71. https://doi.org/10.24215/23143924e019

Dall’Asta, M. (2012). Editorial. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, (10). Recuperado de http://kilometro111cine.com.ar/numero/no-10-

series-y-cine-contemporaneo/

De Lauretis,T. (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. London, United Kingdom: Macmillan Press.

De Mauro Rucovsky, M. (2016). Cuerpos en escena. Materialidad y cuerpo sexuado en Judith Butler y Paul B. Preciado. Barcelona, España: Egales.

Flores, v. (2013). Interruqciones. Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. Neuquén, Argentina: La Mondonga Dark.

Gómez Ponce, A. (2017). Depredadores. Fronteras de lo humano y series de TV. Córdoba, Argentina: Babel.

Hallinan, B. y Striphas, T. (2016). Recommended for You: The Netflix Prize and the Production of Algorithmic Culture. New Media & Society, (18), 117-137. https://doi.org/10.1177/1461444814538646

Lawler, D. (2020). Los estándares como artefactos. Filosofia Unisinos, 21(1), 24-35. https://doi.org/10.4013/fsu.2020.211.03

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, España: Cátedra.

Haraway, D. (1999). Las promesas de los monstruos. Una política regeneradora para otros inapropiados/bles (Trad. Elena Casado). Política y sociedad, (30), 121-163. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO9999130121A

Haraway, D. (2016). Manifiesto de las especies de compañía. Perros, gentes y otredad significativa. Bilbao, España: Sans Soleil.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno (Trad. Helen Torres). Bilbao, España: Consonni.

Hester, H. (2018). Xenofeminismo. Tecnologías de género y políticas de reproducción. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Noble, S. (2018). Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. New York, United States: NYU Press.

Pasquinelli, M. (2016). The Spike: On the Growth and Form of Pattern Police. En S. Hankey, M. Tuszynski y A. Franke (Eds.), Nervous Systems (pp. 245-260). Berlin, Alemania: HKW/ Spector books.

Pasquinelli, M. y Joler, V. (2021). El Nooscopio de manifiesto. laFuga, (25). Recuperado de https://lafuga.cl/el-nooscopio-demanifiesto/1053

Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Madrid, España: Espasa.

Preciado, B. (2011). Manifiesto contrasexual. Barcelona, España: Anagrama.

Rodríguez, P. M. (2019). Las palabras en las cosas. Saber poder y subjetivación entre algoritmos y biomoléculas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cactus.

Sibilia, P. (2005). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Scolari, C. (2008). La estética posthipertextual. En D. Romero López y A. Sanz Cabrerizo (Coords.), Literatura del texto al Hipermedia (pp. 73-79). Barcelona, España: Anthropos.

Stiegler, B. (2015). La prueba de la impotencia: nanomutaciones, hypomnemata, gramatización. En J. Blanco, D. Parente, P. Rodríguez y A. Vaccari (Coords.), Amar a las máquinas (pp. 139-170). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Striphas, T. (2015). Algorithmic Culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395-412. https://doi.org/10.1177%2F1367549415577392

Touza, S. (2020). La corporalidad de la atención y el deseo de dispositivos. En A. M. Tello (Ed.), Tecnología, política y algoritmos en América Latina (pp. 209-221). Viña del Mar, Chile: CENALTES.

Wajcman, J. (2006). El tecnofeminismo. Valencia, España: Cátedra.

Published

2022-05-31

How to Cite

Aguirre, C. . (2022). Series, Bodies and Technology: A Feminist Look at Contemporary Seriality. Con X, (8), e045. https://doi.org/10.24215/24690333e045

Issue

Section

Artículos