Militant experiences from La Plata at the end of the civic military dictatorship, 1980-1983
DOI:
https://doi.org/10.24215/23139048e044Keywords:
Militancy, La Plata, Military dictatorship, Democracy, UniversityAbstract
This article aims to account for some practices of the political militancy of a particular group from La Plata. It is about a handful of University students who promoted the creation of the Eugenio Blanco Foundation in the city of La Plata, Argentina. The personal trajectory of several of its protagonists is known as -as it will be seen- they were part of the national government and the University. However, it is about explaining the reasons that encouraged them to build that political group. It is considered important to understand what were the personal and collective aspects that led them to meet. Above all, it is interesting to delve into the trajectories prior to the return to democracy insofar as it can contribute to shed a little more light on the explanations of the triumph of Raúl Alfonsín in the October 1983 elections and the development of certain policies of condition. To carry out this advance, we have worked with specific bibliography, with a series of interviews with members of the defunct E. Blanco Foundation and with indirect sources from newspapers.
Downloads
References
Acuña, M. L. (1984a). De Frondizi a Alfonsín: la tradición política del radicalismo/1. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Acuña, M. L. (1984b). De Frondizi a Alfonsín: la tradición política del radicalismo/2. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Águila, G. (2008). Dictadura, represión y sociedad en Rosario, 1976/1983. Un estudio sobre la represión y los comportamientos y actitudes sociales en dictadura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Altamirano, C. (1987). La Coordinadora: elementos para una interpretación. En J. Nun y J. C. Portantiero, J. C. (Comps.), Ensayos sobre la transición democrática en la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Punto Sur.
Altamirano, C. (2006). Intelectuales.Notas de investigación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Norma.
Azconegui, C. (2018). La dictadura militar argentina y los usos del programa humanitario de protección a refugiados. En S. Lastra (Comp.), Exilios: un campo de estudios en expansión (pp. 19-39). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Beltrán, M. (2013). La Franja. De la experiencia universitaria al desafío del poder. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Aguilar.
Biagini, H. (1998). Juvenilismo y reformismo. Espacios de crítica y producción, (24), 9-20.
Borrelli, M. y Raíces, E. (2019). La revista peronista Línea y la Multipartidaria (1981-1982): unir al campo nacional para aislar a la dictadura. Quinto sol, 23(1). Recuperado de https://biblat.unam.mx/hevila/Quintosol/2019/vol23/no1/7.pdf
Bounchanavong, M. (2016). Refugiados del sudeste asiático en la dictadura militar argentina (1979-1984) (Tesis de doctorado). Universidad Argentina de la Empresa. Recuperado de https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/handle/123456789/5952
Buchbinder, P. (2005). Historia de las universidades argentinas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Canelo, P. (2016). La militarización del Estado durante la última dictadura militar argentina. Un estudio de los gabinetes del Poder Ejecutivo Nacional entre 1976 y 1983. Historia Crítica, (62), 57-75. https://doi.org/10.7440/histcrit62.2016.03
Comisión Provincial por la Memoria (18/07/2019). Sitio oficial. Recuperado de http://www.comisionporlamemoria.org/la-cpm/integrantes/luis-julian-lima/
Devés Valdés, E. (2007). Redes intelectuales en América Latina. Hacia la constitución de una comunidad intelectual. Santiago de Chile, Chile: Instituto de Estudios Avanzados-Universidad Santiago de Chile.
Franco, M. (2018a). Nuevas miradas sobre el “Documento final” y las tensiones políticas en torno al “problema de los desaparecidos” en la etapa final de la dictadura argentina. Antíteses, 11(21), 244-266. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6571278
Franco, M. (2018b). El final del silencio. Dictadura, sociedad y derechos humanos en la transición (Argentina, 1979-1983). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Fundación Eugenio A. Blanco (1986). Argentina: de la transición al despegue. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Fundación.
Gallo, E., y Sigal, S. (1963). La formación de los partidos políticos contemporáneos: la Unión Cívica Radical (1890-1916). Desarrollo Económico, 173-230.
Garatte, L. (2008). Grupos académicos y cambios curriculares durante la normalización universitaria en Argentina 1983-1986 (Tesis de maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), sede académica Argentina.
Geoghegan, E. (2021). Entre imágenes y palabras: ¿cómo se cuenta la guerra de Malvinas en los textos escolares? Saberes y prácticas escolares en torno a la historia contemporánea y reciente. En M. P. González (Comp.), Saberes y prácticas escolares en torno a la historia contemporánea y reciente: desafíos en el abordaje del pasado reciente en la Argentina II, Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento. Recuperado de https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2021/05/9789876305198-completo.pdf#page=91
Graciano, O. (2008). Entre la torre de marfil y el compromiso político. Intelectuales de izquierda en la Argentina. 1918-1955. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Lesgart, C. (2003). Usos de la transición a la democracia. Ensayo, ciencia y política en la década del 80. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Lorenz, F. (2017). La guerra de Malvinas: entre reafirmaciones y vacancias. Pasado Abierto, 3(5). Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/2186
Monsiváis. C. (2007). De los Intelectuales en América Latina. América Latina Hoy Revista de Ciencias Sociales, (47), 15-38. http://revistas.usal.es/index.php/1130-2887/issue/view/152
Muiño, O. (2018). La Guerra de los 100 años. Revolución, martirio y resurrección del movimiento estudiantil. De la Reforma a Franja morada (1918-2018). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Lumier.
Morán, S. (2018). La guerra de Malvinas en la transición democrática argentina. Conflictos y tensiones de una agenda política desmalvinizada. Cuadernos de Marte, (15), 173-207. Recuperado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/cuadernosdemarte/article/view/3401
Neiburg, F. y Plotkin, M. (2004). Intelectuales y expertos. Hacia una sociología histórica de la producción del conocimiento sobre la sociedad en la Argentina. En F. Neiburg y M. Plotkin (Comps.), Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina (pp. 15-30). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Novaro, M. y Palermo V. (2003). Historia Argentina 9. La dictadura militar 1976/1983. Del golpe de estado a la restauración democrática. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
O’ Donnell, G. (1997). Contrapuntos: ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Pessacq, R. y otros (1987). La normalización de la Universidad Nacional de La Plata 1983-1986. La Plata, Argentina: UNLP.
Ponisio, M. (2016). La capilaridad del gobierno militar durante la última dictadura (1976-1983). Un abordaje de caso desde el nivel de las agencias estatales comunales de la provincia de Santa Fe. Historia regional, (35). Recuperado de http://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/16225
Quinteros, G. (2017). A cien años de la Reforma Universitaria. Entrevista a Raúl A. Pessacq, un reformista para construir la Universidad de la democracia. Cuadernos De H Ideas, 11(11), e001. https://doi.org/10.24215/23139048e001
Quinteros, G., Pessacq, R. y Banzato, G. (2018a). Voces de La Reforma en la Universidad Nacional de La Plata. 50 años de dirigencia estudiantil. La Plata, Argentina: Archivo Histórico de la Provincia de Buenos Aires.
Quinteros, G. O., Pessacq, R. A. y Banzato, G. (2019). Las formas de hacer política en la Universidad Nacional de La Plata. Una propuesta reformista en el contexto del tercer peronismo, 1974. Revista Cambios y Permanencias, 10(2), 124-153. Recuperado de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/10198/10141
Rock, D. (1977). El radicalismo argentino, 1890-1930. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Romero, J. L. (1994). Breve historia contemporánea de la Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Rubio García, G. (2018). David Peña y la revista Atlántida: expresión de la intelectualidad y la cultura en torno al Centenario de la Revolución de Mayo (1911-1913). Cuadernos de H Ideas, 12(12), e017. https://doi.org/10.24215/23139048e017
Sangrilli, C. (2012). La combativa CGT en tiempos de la guerra de Malvinas (1982). Revista Escuela de Historia, 11(1), 1-23.
Sigal, S. (2002). Intelectuales y poder en Argentina. La década del sesenta. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Taroncher Padilla, M. Á. (2004). Periodistas y prensa semanal en el golpe de estado del 28 de junio de 1966: la caída de Illia y la revolución argentina (Tesis de doctorado). Universitat de Valencia. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9957/taroncher.pdf;sequence=1
Velázquez Ramírez, A. (2015). De la concertación a la Multipartidaria: el espacio político partidario en los albores de la transición a la democracia en Argentina (1980-1981). Núcleo de Estudos Contemporâneos; Contemporánea, 1(7), 1-28. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/56457/CONICET_Digital_Nro.d31b5b66-ece0-4128-9738-2eebf7b7eeeb_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y:
Veronelli, C. y Veronelli Correch, M. (2004). Los orígenes institucionales de la Salud Pública en la Argentina, (2). Recuperado de https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/3477/argentina-salud-publica-historia-tomo2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vestfrid, P. (s/f). La formación en comunicación social en la Escuela Superior de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata a partir de la normalización universitaria (1983-1988). Recuperado de http://secyt.presi.unlp.edu.ar/cyt_htm/ebec07/pdf/vestfrid.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sandra Santilli, Guillermo O. Quinteros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the economic rights of the authors in favor of the editor, who allows reuse, after editing (postprint), under a Creative Commons Attribution License -NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
In accordance with these terms, the material can be shared (copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and created from the material another work), provided that a) the authorship and original source of its publication (magazine and URL of the work), b) is not used for commercial purposes and c) the same license terms are maintained.
The transfer of non-exclusive rights implies that after its publication (postprint) in Cuadernos de H ideas the authors can publish their work in any language, medium and format; in such cases, it is requested that it be stated that the material was originally published in this journal.
Such assignment also implies the authorization of the authors for the work to be harvested by SEDICI, the institutional repository of the National University of La Plata, and be disseminated in the databases that the editorial team considers appropriate for increase the visibility of the publication and its authors.
Likewise, the journal encourages the authors so that after their publication in Cuadernos de H ideas they deposit their productions in other institutional and thematic repositories, under the principle that offering society scientific and academic production without restrictions contributes to a greater exchange of global knowledge.