Children’s right. The senses under tension between the legal framework and the speeches in the mass media
Keywords:
(Niñez, derechos, discurso, medios de comunicación)Abstract
Since 2005, and after a great deal of pressure from popular organizations, in Argentina was created a new legal framework to promote and protect the rights of children and adolescents. Public policies of kirchnerism followed the guidelines of those laws recognising children as holders of rights. After the change of government and the speeches «no poverty» and social equality, which are contrary to the implemented policies, this article seeks to strenghten the concepts around childhood that have been built up to now, carrying out a current analysis on its treatment in the national graphic media.
.
Downloads
References
ARIÉS, Philipe (1962). Centuries of Chilhood. Londres: Jonathan Cape.
BERGÉ, Elena; BOVER, Tomas; HERNÁNDEZ, María Celeste (2013). «Conclusión». En Chaves, Mariana; Fidalgo Zeballos, Enrique (comps.). Políticas de Infancia y juventud. Producir sujetos y construir Estado (pp. 163-171). Buenos Aires: Espacio.
BUSTELO, Eduardo (2011). El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Buenos Aires: Siglo XXI.
CASTORIADIS, Cornelius (1997). El avance de la insignificancia. Buenos Aires: EUDEBA. FOUCAULT, Michel [1975] (2006). Vigilar y castigar. Buenos Aires: Siglo XXI.
GRAMSCI, Antonio [1924] (2006). Los intelectuales y la organiza- ción de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión.
LÓPEZ, Ana Laura (2013). «Proceso de reforma legal e institucio- nal en materia de infancia: una historia de tensiones entramadas». En Chaves, Mariana; Fidalgo Zeballos, Enrique (comps.). Políticas de infancia y juventud. Producir sujetos y construir Estado (pp. 163-171). Buenos Aires: Espacio.
MARTIN-BARBERO, Jesús (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Santa Fe de Bogotá: Conve- nio Andrés Bello.
REGUILLO, Rossana (1996). La construcción simbólica de la ciu- dad. México D. F.: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO).
SZULC, Andrea (2015). La niñez mapuche. Sentidos de pertenen- cia en tensión. Buenos Aires: Biblos.
SZULIK, Dalia; KUASÑOSKY, Silvia (1996). «Jóvenes en la mira». En Margulis, Mario (comp.). La juventud es más que una palabra. Ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Prometeo.
REFERENCIAS ELECTRÓNICAS
CLARÍN (2016, 11 de marzo). «Una carrera solidaria abre la tempora- da en las calles porteñas» [en línea]. Recuperado de .
CLARÍN (2016, 6 de marzo). «La calle ese lugar donde los chicos viven, malviven, sobreviven» [en línea]. Recuperado de .
CLARÍN (2015, 26 de noviembre). «Bajó un 37% la cantidad de chi- cos que viven en hogares para menores» [en línea]. Recuperado de <https://www.clarin.com/sociedad/bajo-chicos-viven-hogares_0_ rkmyC1tP7l.html>.
CLARÍN (2015, 24 de noviembre). «Son adolescentes y ayudan a evitar los noviazgos violentos» [en línea]. Recuperado de .
FERIOLI, Agostina; VIOLINI, María Belén (2011). «Repensando las categorías hegemónicas de niñez, adolescencia y juventud» [Ficha de cátedra]. Buenos Aires: Facultad de Trabajo Social, Universidad de Buenos Aires [en línea]. Recuperado de .
LA NACIÓN (2016, 9 de marzo) «Kits para que los chicos apren- dan electrónica, robótica y a programar» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com.ar/1877906-kits-para-que-los-chicos- aprendan-electronica-robotica-y-a-programar>.
LA NACIÓN (2016, 6 de marzo). «Te invito a jugar a casa, pero por favor no te olvides ni la tableta ni el celular» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com.ar/1876754-te-invito-a-jugar-a-ca- sa-pero-por-favor-no-te-olvides-ni-la-tableta-ni-el-celular>.
LA NACIÓN (2016, 4 de marzo). «Nuevas perspectivas al comenzar las clases» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com. ar/1876610-nuevas-perspectivas-al-comenzar-las-clases>.
LA NACIÓN (2016, 5 de marzo). «¿A qué hora arrancamos?» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com.ar/1876864- a-que-hora-arrancamos>.
LA NACIÓN (2015, 27 de noviembre). «Crecer sin padres, sólo un 8% de los chicos en instituciones es adoptado» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com.ar/1849270-crecer-sin-padres-so- lo-el-8-de-los-chicos-en-instituciones-es-adoptado>.
LA NACIÓN (2015, 21 de noviembre). «Excelencia educativa» [en línea]. Recuperado de <http://www.lanacion.com.ar/1847469-ex- celencia-educativa>.
LESCANO, María José; HERNÁNDEZ, María Celeste; JAUREGUI- BERRY, Inés; LÓPEZ CALENDINO, Sebastián; GAVAGNIN, Diego (2008). «¿La ley salvadora del niño? Discursos y prácticas que moldean la nueva normativa en materia de infancia de la provincia de Buenos Aires». En V Jornadas de Sociología. La Plata: Univer- sidad Nacional de La Plata [en línea]. Recuperado de .
LEY NACIONAL 26.061 (2005). Protección Integral de los derechos de las niñas, niños y adolescentes [en línea]. Recuperado de <http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/ anexos/110000-114999/110778/norma.htm>.
LEY PROVINCIAL 14.568 (2013). Abogado del niño [en línea]. Recuperado de <http://www.gob.gba.gov.ar/legislacion/legisla- cion/l-14568.html>.
LEY PROVINCIAL 13.298 (2007). Promoción y Protección Integral de los Derechos de los niños [en línea]. Recuperado de .
PÁGINA/12 (2015, 27 de noviembre) «El cuidado de los niños. Hay menos chicos y chicas alojados en hogares» [en línea]. Recuperado de <http://www.pagina12.com.ar/diario/socie- dad/3-287037-2015-11-27.html>.
ZAPIOLA, María Carolina (2010). «La Ley de Patronato de Menores de 1919: ¿una bisagra histórica?». En Lionetti, Lucía; Míguez, Daniel (comps.). Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890- 1960) (pp. 117-132.). Buenos Aires: Prohistoria [en línea]. Recuperado de .
Downloads
Additional Files
- Cuadro de análisis comparativo entre el viejo y el nuevo paradigma de niñez. Producción propia. (Español (España))
- Nota de La Nación. “ ¿ A qué hora arrancamos? (Español (España))
- Nota de Clarín. “La calle ese lugar donde los chicos viven, malviven, sobreviven”. (Español (España))
- Nota de Página 12. “El cuidado de los niños. Hay menos chicos y chicas alojados en hogares” (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Oficios Terrestres authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Oficios Terrestres, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.