Leaders or Opinion Leaders in Digital

Authors

  • Guillermo Cavia Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Carlos Toledo Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Luis Sujatovich Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

leaders, influencer, public opinion, media

Abstract

This text investigates the influencer universe, as a select group that attracts the attention of millions of people on the digital plane. For this reason, his leadership situation in opinion and his visible figure in the field of youth and activity in social networks are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzieu, D. y Martin, J. Y. (1986). La dinámica de los grupos pequeños. Kapelusz. Versión Española Sofia Vidaurrazaga Zimmerman.

Barbero. J, Cavia. G, Toledo. C. & Barrios. S. (2019). Opinión pública, Big Data y dominación. En G. González (Comp.). Comunicación política y redes sociales (31-40). EDULP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/84036

Barbero. J, Cavia. G, Toledo. C. & Barrios. S. (2021). Revolución comunicacional y emociones compartidas. En G. González (Comp.). Comunicación y política reloaded. Las redes sociales en contexto de pandemia (43-61). EDULP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/127149

Bourdieu. P. (1988). Cosas dichas. Gedisa Editorial.

Bourdieu, P. (2000). Intelectuales, política y poder. Eudeba.

D’Alesandro, M. (2006). Liderazgo político. En L. Aznar y M. De Luca (Comp.), Política. Cuestiones y problemas. Ariel.

Galup. L. (2019). Big Data & Política. De los relatos a los datos. Persuadir en la era de las redes sociales. Penguin Random House Grupo Editorial.

De Moraes, D. (2013). Sistema mediático y poder. En D. De Moraes, I. Ramonet y P. Serrano (Eds.). Medios, poder y contrapoder. De la concentración monopólica a la democratización de la información (19–45). Editorial Biblos.

Cheresky. I. (2008). Poder presidencial, opinión pública y exclusión social. Editorial Manantial.

Lazarfeld, P., Berelson, B. y Gaudet, H. (1962). El pueblo elige. Estudio del proceso de formación del voto durante una campaña presidencial. Ediciones.

Montero Corrales, L. (2018). Facebook y Twitter: un recorrido por las principales líneas de investigación. Revista Reflexiones, 97, 39-52. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S165928592020000200021&script=sci_arttext

Montero Corrales, L. (2020). De los líderes de opinión de Lazarfeld a los influencers de internet. Qué. Portal de contenidos.

Ianni, O. (1999). El príncipe electrónico. Revista de Ciencias Sociales, 10, 7-32. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/1130

Sartori, G. (1999). Elementos de Teoría Política. Alianza Editorial.

Siri, S. (2015). Hacktivismo, la red y su alcance para revolucionar el poder. Penguin Random House Grupo Editorial.

Published

2022-10-20