THE USE OF ORAL STORIES IN RESEARCH ON COLLECTIVES AND ARTISTIC SPACES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2314274xe060

Keywords:

art, oral stories, interviews, artistic practices

Abstract

In the present work, the methodological route developed to approach the ways of doing and being of the groups of artists that emerged in the city of La Plata (Buenos Aires, Argentina), during 2006-2015. For this, the recovery of the biographical stories of those who starred in these experiences is deepened as an evocation of a recent past, from the personal and sensitive record. It is concluded that it is possible to replace imagined scenarios through dialogue and the exchange of meanings with the interviewees.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Bravo, P. (2017) La historia oral es un arte de la escucha. Entrevista a Alessandro Portelli. Kamchatka. Revista de análisis cultural, (9), 543-552. Recuperado de https://doi.org/10.7203/KAM.9.10561

Benjamin, W. (2019). Iluminaciones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Bertaux, D. (1993). Los relatos de vida en el análisis social. En J. Aceves Lozano (Comp.), Historia oral. Ciudad de México, México: Instituto de Investigaciones Mora, Universidad Nacional Autónoma de México.

De Garay, G. (1999). La entrevista en historia oral: ¿monologo o conversación? Redie. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1(1), 81-89. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/11

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora.

Garbatzky, I. (2013). Los ochenta recienvivos: poesía y performance en el Río de la Plata. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Geertz, C. (1987) [1973]. La interpretación de las culturas. Ciudad de México, México: Gedisa.

Grele, R. (1991). Movimiento sin meta: problemas metodológicos teóricos en la historia oral. En D. Schwarzstein (Comp.), La historia oral. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina (CEAL).

Grimson, A. (2019). ¿Qué es el peronismo? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real: la vanguardia a finales del siglo. Madrid, España: Akal.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo XXI.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Koselleck, R. (1993). Futuro pasado: para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona, España: Paidós.

Krochmalny, S. (2013). La patria es el otro, políticas de la amistad durante el kirchnerismo. Revista Mancilla, (6), 44-51.

Lucena, D. y Laboureau, G. (Comps.) (2016). Modo mata moda. Arte, cuerpo y (micro) política en los 80. La Plata, Argentina: EDULP (Editorial de la Universidad de La Plata).

Mata, M. C. (1985). Nociones para pensar la comunicación y la cultura masiva [Curso de Especialización]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Meccia, E. (2019). Biografías y sociedad: métodos y perspectivas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Rolnik, S. y Guattari, F. (2005). Micropolítica, cartografías del deseo. Madrid, España: Traficantes de sueños.

Published

2022-05-26

How to Cite

Pereira, E. . (2022). THE USE OF ORAL STORIES IN RESEARCH ON COLLECTIVES AND ARTISTIC SPACES. Tram[p]as De La Comunicación Y La Cultura, (87), e060. https://doi.org/10.24215/2314274xe060