Consumers or Subjects of Law? Education, between ICTs and TEPs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/25252046e009

Keywords:

education, ICTs, mediations, empowerment

Abstract

This article reviews the place of technologies in pedagogical and cultural mediation. It starts by explaining how ICTs have entered the political agendas of the region, to explore some conceptions about their inclusion in educational processes. Then, we make some reflections that allow us to think that if the media and technologies are mediated, it is not less true that they are mediating in everyday practices and becoming structural. The vertiginous penetration of ICTs in the population challenges education to convert these devices into technologies of empowerment and participation (EPTs).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AREA MOREIRA, D. (2012). Políticas educativas TIC en los sistemas escolares en Iberoamérica. Miradas desde las dos orillas. Campus Virtuales, 1(1), 7-9. Recuperado de http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/1/0.pdf

BAUTISTA, A. (1989). El uso de los medios desde los modelos del currículum. Comunicación, lenguaje y educación, 1(3-4), 39-52.

BRUN, M. (2011). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación inicial docente en América Latina. Santiago de Chile, Chile: Economic Commission for Latin American and the Caribbean (ECLAC), Naciones Unidas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/261637890_Las_tecnologias_de_la_informacion_y_las_comunicaciones_en_la_formacion_inicial_docente_de_America_Latina

CHURCHES, A. (2008). Taxonomía de Bloom para la era digital. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/TaxonomiaBloomDigital

ComScore MMX (2017). Futuro digital 2017: América Latina. Miami, Estados Unidos. Recuperado de http://www.comscore.com

JARA VALDIVIA, I. (2008). Las políticas de tecnología para escuelas en América Latina y el mundo: visiones y lecciones. Santiago de Chile, Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Naciones Unidas.

MARTÍN BARBERO, J. (1988). Euforia tecnológica y malestar en la teoría. Diálogos de la Comunicación, (20), 8-16.

MARTÍN-BARBERO, J. (1998). «De la comunicación a la filosofía y viceversa: nuevos mapas, nuevos retos». En AA.VV. Mapas nocturnos. Diálogos con la obra de Jesús Martín Barbero (pp. 215-134). Bogotá, Colombia: Siglo del hombre.

MARTÍN BARBERO, J. (2002). Tecnicidades, identidades, alteridades: desubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo. Diálogos de la Comunicación, (64), 8-24.

MARTÍN ORTEGA, E. y MARCHESI ULLASTRES, Á. (2006). Propuestas de introducción en el curriculum de las competencias relacionadas con las TIC. Buenos Aires, Argentina: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE), UNESCO y Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/2_propuestasdeintro_6.pdf

MATA, M. C. (1997). Públicos y consumos culturales en Córdoba [proyecto de investigación]. Córdoba, Argentina: Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba.

OROZCO GÓMEZ, G. (2002). Pedagogía de la tele-e-videncia (una propuesta mexicana de educación de las audiencias). Cuadernos Ininco (1), La televisión, ¿enemiga o aliada? Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

PRENSKY, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Recuperado de http://goo.gl/WaTSC8

REIG, D. y VILCHES, L. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad. Tendencias, claves y miradas. Madrid, España: Fundación Telefónica.

SARTORI, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Buenos Aires, Argentina: Taurus.

SITEAL (2015). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina 2014. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. IIPE-UNESCO en Buenos Aires y la OEI. Recuperado de http://bit.ly/1gid3Js

SUÁREZ GUERRERO, C. (2006). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. Investigación Educativa, 10(18), 41-56.

Published

2018-09-26

How to Cite

Martin, M. V. (2018). Consumers or Subjects of Law? Education, between ICTs and TEPs. Apuntes De comunicación, educación Y Discurso, (2), e009. https://doi.org/10.24215/25252046e009

Issue

Section

Apuntes de investigación