Discourse and Information. The status of the discourse of information and the role of readers in the co-production of meanings of media discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/25252046e012

Keywords:

information discourse, comments from readers, construction of sense

Abstract

This article outlines the theoretical and methodological design proposal developed within the framework of a research project that proposes the analysis and denaturing of the discourse of information inscribed in the social discourse. The role of readers / viewers as co-producers of the meaning of media content is analyzed from the study of the comments in different digital portals linked. The focus of the discourse redefines the way of thinking these ideological formations and banishes a way of understanding the information as aseptic and objective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGENOT, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Barcelona, España: Siglo veintiuno.

ARANCIBIA, C. y MONTECINOS, L. (2013). El blog de comentarios a textos de opinión en ciberperiódicos: un género en constante reconstrucción. Literatura y Lingüística, (28), 123-147. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000200008

BAJTÍN, M. [1976] (1985). Estética de la creación verbal. Ciudad de México, México: Siglo veintiuno.

BENVENISTE, É. [1977] (2008). Problemas de lingüística general, tomo II. Buenos Aires, Argentina: Siglo veintiuno.

CHARAUDEAU, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona, España: Gedisa.

GALLO, D. (6 de septiembre de 2010). Hay mayoría de extranjeros en las villas. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/1301797-hay-mayoria-de-extranjeros-en-las-villas

GRICE, P. (1991). «Lógica y conversación». En L. M. Valdés Villanueva (Ed.), La búsqueda del significado (pp. 511-530). Madrid, España: Tecnos.

LA NACIÓN (15 de julio de 2007). «LA NACION abre todas sus páginas a los lectores». Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/925827-la-nacion-abre-todas-sus-paginas-a-los-lectores

MANCERA RUEDA, A. y PANO ALAMÁN, A. (2013). El español coloquial en las redes sociales. Madrid, España: Arcos.

MOYA MUÑOZ, P. (2015). Los comentarios de los usuarios en la prensa digital: una propuesta para su estudio desde el discurso mediado por ordenador y los estudios periodísticos. Caracteres, 4(1), 178-199. Recuperado de

http://revistacaracteres.net/revista/vol4n1mayo2015/comentarios-usuarios

NOBLÍA, M. V. (2015). Un pacto de mutua agresión: la negociación de la imagen y el rol de la audiencia en los diarios digitales. Textos en Proceso, 1(1), 16-49. Recuperado de http://oa.edice.org/index.php/tep/article/view/11/12

REYES, G. (1990). La pragmática Lingüística. El estudio del uso del lenguaje. Barcelona, España: Montesinos.

VALENTINO, A. y FINO, C. (2016) (Coords.). La información como discurso. Recorridos teóricos y pistas analíticas. La Plata, Argentina: EDULP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/46739/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Published

2018-09-26

How to Cite

Valentino, A., & Fino, C. (2018). Discourse and Information. The status of the discourse of information and the role of readers in the co-production of meanings of media discourse. Apuntes De comunicación, educación Y Discurso, (2), e012. https://doi.org/10.24215/25252046e012

Issue

Section

Apuntes de investigación