Pañuelazos for Safe and Free Legal Abortion
Aesthetics and Politics: Analysis of Feminist Activism in Argentina during 2018
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690333e033Keywords:
pañuelazos, abortion, artistic activism, public spaceAbstract
In this article the authoress investigates the crossings between aesthetics and politics, their conjunctions and deviations as fertile territories from which to think
about contemporary culture and societies. Asuming that the visual policies of social movements have appropriated of the streets with great force, the artistic
interventions that became the so-called «pañuelazos» are addressed, during the political situation of 2018 in Argentina, in the fight for the legalization and
decriminalization of abortion.
Downloads
References
Bilbao, B. (2017). «Ni una menos» y «paro nacional de mujeres»: reflexiones a la configuración de acontecimiento cultural e intervención artística por parte de las mujeres en el espacio público. Trabajo presentado en el X Seminario Internacional Políticas de la Memoria, realizado en el Centro cultural Haroldo Conti. Recuperado de http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2018/01/seminario/mesa_13/bilbao_mesa_13.pdf
Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Butler, J. (2019). Activismo y pensamiento [Exposición]. Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=YSZrXUUDLpQ
CEPAL (2013). Estudio Económico de América Latina y el Caribe 2013: tres décadas de crecimiento económico desigual e inestable. Recuperado de https://www.cepal.org/es/publicaciones/1085-estudio-economicoamerica-latina-caribe-2013-tres-decadas-crecimiento-economico
Elizalde, S. (2018). Hijas, hermanas, nietas: genealogías políticas en el activismo de género de las jóvenes. Ensambles, 4(8), 86-93. Recuperado de http://www.revistaensambles.com.ar/ojs2.4.1/index.php/ensambles/article/view/149
Felshin, N. (2001). «¿Pero esto es arte? El espíritu del arte como activismo». En P. Blanco y otros, Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa (pp. 73-94). Salamanca, España: Editorial de la Universidad de Salamanca.
De Titto, J. (2018). «Crear un nuevo mundo también es narrarlo». En AA.VV., La cuarta ola feminista (pp. 55-65). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Oleada Digital / Mala Junta. Recuperado de https://malajunta.org/wpcontent/uploads/2019/06/libro-mala-junta-web-final-2.pdf
García Canclini, N. y Cruces, F. (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Barcelona, España: Ariel.
Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Longoni, A. (2010a). Activismo artístico en la última década en Argentina. Algunas acciones en torno a la segunda desaparición de Jorge Julio López. Errata, (1), 16-35.
Longoni, A. (2010b). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1(1). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/69047
Mayer, M. (2007). «De la vida y el arte como feminista». En K. Cordero e I. Sáenz (Coords.), Critica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 401-413). Ciudad de México, México: Universidad Iberoamericana.
Menoyo, S. (septiembre de 2011). Intervenciones públicas performativas. Aportes de la experiencia feminista al mundo del arte. Trabajo presentado en las II Jornadas del Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.4929/ev.4929.pdf
Schuster, F. (2005). «Las protestas sociales y el estudio de la acción colectiva». En F. Schuster, F. Naishtat, G. Nardacchione y S. Pereyra (Comps.), Tomar la palabra: estudios sobre protesta social y acción colectiva en la Argentina contemporánea (pp. 43-84). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Clara Presman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Current policy since 2019
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Con X authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Con X, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.