Political Identities and Cultural Disputes in Digital Media

Historical Meanings and Aspirational Archetypes in the Argentine Liberal-Conservative Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/23139048e051

Keywords:

Digital Medias, Journalism, Politics, Culture, History

Abstract

The objective of this article is to analyze the success of the G20 Gala at the Colón Theatre, event that consigned a significant symbolic condensation on its scenic composition. Specifically, the text articulates three dimensions: the historical, the political-cultural and the discursive. The main purpose is to analyze the communication strategy of the government which was concentrated and convergent respect to an incessant political-advertising bombardment of the public's perception, emotions and consumption. Likewise, the text analyzes an eminently visual speech strategy that sought to selectively appropriate a territorial space, an identity configuration and a series of historical conservative liberal meanings, which were proyecting a imaginary continuity between the past and a political-cultural project of future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansaldi, W. (2000). La trunca transición del régimen oligárquico al régimen democrático. En r. Falcón (Dir.), Democracia, conflicto social y renovación de ideas (pp. 15-57). Colección Nueva Historia Argentina. Tomo VI. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Amado, A. y Bongiovanni, M. (2016). La prensa de la prensa: periodismo y relaciones públicas en la información. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Konrad Adenauer Stiftung.

Becerra, M. (2017). Macri y lo que sigue. En G. Mastrini y M. Becerra, Medios en guerra. Balance, crítica y desguace de las políticas de comunicación 2003-2016 (pp. 135-151). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid, Espala: Taurus.

Cadús, E. (2020). Danza y peronismo. Disputas entre cultura de elite y culturas populares. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Corbalán, D. (26 de diciembre de 2018). 2018 en las redes: el año del Mundial, del dólar y el “romance” de Macri con el FMI. Recuperado de https://pipol.news/2018-en-las-redes/

Costa, M. (2020). La infografía en medios periodísticos. Del papel al dispositivo digital (Tesis de Doctorado). Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.

De La Garza, E. (2001). La epistemología crítica y el concepto de configuración. Revista Mexicana de Sociología, (1), 109-127.

Fosk, A. (18 de febrero de 2021). Perspectivas del escenario digital latinoamericano [Presentación]. Comscore. Recuperado de https://comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-blancos/2021/Perspectivas-del-Escenario-Digital-Latinoamericano

Lobato, M. (2000). Estado, gobierno y política en el régimen conservador. En M. Lobato, El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916) (pp. 179-208). Colección Nueva Historia Argentina. Tomo V. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Gerchunoff, P. y Llach, L. (2000). El ciclo de la ilusión y el desencanto. Un siglo de políticas económicas argentinas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Martínez, F. (2016). Nuevos sujetos neoliberales. Configuraciones sobre el mérito en los discursos del PRO. Oficios Terrestres, (35), e001. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/oficiosterrestres/article/view/3618

McChesney, R. y Nichols, J. (2002). Our media, not theirs: the democratic struggle against corporate media. New York, United States: Seven Stories.

Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. New York, United States: Penguin Books.

Rojas, L. (27 de mayo de 2021). Rankings de Medios en Argentina: ¿dónde queda el engagement? Recuperado de https://comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-blancos/2021/Rankings-de-Medios-en-Argentina

Sangalli, A. y Lewis, K. (noviembre de 2020). Global State of Mobile [Presentación]. Comscore. Recuperado de https://www.comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-blancos/2020/Global-State-of-Mobile

Schuttenberg, M. y Fontana, J. (2010). La apelación a la historia como instrumento de construcción de una identidad “liberal conservadora”. El diario La Nación, en la crisis de 2001-2002 y en la confrontación con el Gobierno desde el “conflicto con el campo” al bicentenario. Cuadernos de H Ideas, 4(4). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/cps/article/view/1398

Vigna, D. (2020). La forma revista en su versión digital. Propuesta metodológica para el análisis de publicaciones culturales y literarias desde el contexto argentino. Cuadernos del CILHA, 20(32), 48-77.

Vommaro, G. (2017). La larga marcha de Cambiemos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Zygmunt, B. y May, T. (2007). Pensando sociológicamente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Published

2021-12-28

How to Cite

Ponza, P. . (2021). Political Identities and Cultural Disputes in Digital Media: Historical Meanings and Aspirational Archetypes in the Argentine Liberal-Conservative Space. Cuadernos De H Ideas, 15(15), e051. https://doi.org/10.24215/23139048e051

Issue

Section

Artículos