Potenciando el autocuidado de la salud en los adolescentes
Abstract
La presente experiencia surge de implementar a nivel escolar, acciones para abordar la problemática del consumo a la que se enfrentan los adolescentes que concurren a 14 escuelas de nivel medio, integradas a poblaciones de un nivel socio económico considerado de alto riesgo. El punto de partida del proyecto lo constituye la Educación en habilidades para la vida (HpV), concebida ésta como una estrategia para afrontar riesgos, adversidades y contribuir al desarrollo saludable de los adolescentes de escuelas públicas de nivel medio, de la ciudad de Córdoba. Sostenemos que las HpV posibilitan que los adolescentes adquieran las competencias necesarias para un mejor desarrollo humano, para enfrentar en forma efectiva los retos de la vida diaria, la presión por parte de los pares, y el manejo de emociones. El proyecto fue elaborado para ser aplicado por el docente en el aula y plasmado con el fin de poder integrarse al proyecto institucional pudiéndose trabajar cada una de las habilidades en forma transversal, a lo largo de diferentes asignaturas que integran el currículo.
Palabras Clave: Promoción de la salud - Proyecto Educativo Institucional - Consumo de sustancias.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.