Educación Popular en Comunidades Indígenas Wichi del Paraje La Puntana
Abstract
La necesidad de implementar este proyecto surge de la acción conjunta de la Cátedra de Investigación Educativa, de la Facultad de Humanidades (Universidad Nacional de Salta / UNSa) y la comunidad indígena Wichi de La Puntana (Departamento Rivadavia, Municipio de Santa Victoria Este, Salta). El proyecto tuvo una duración de dos años (2007 / 2008) y busco promover el fortalecimiento de las comunidades a partir de la reflexión, la capacitación, la organización y la creación de emprendimientos socioculturales y socioproductivos que contribuyan a recuperar la memoria de sus ancestros. Se brindó capacitación a los decentes de las instituciones educativas, se realizaron talleres de formación con los jóvenes, se creó el Centro Comunitario “Espacio Joven” y se realizaron actividades de recreación y esparcimiento a orillas del Río Pilcomayo, en donde se pudo reforzar los vínculos creados en la primera visita, reafirmando el compromiso de continuar trabajando en este proyecto que nos humaniza y nos pone al servicio de esta comunidad indígena. Palabras Clave: Jóvenes Indígenas / Memoria / Identidad / Educación PopularDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.