Contributions to Non-Formal Education from the Approach of Social Action Projects in the Central Pacific Region, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e007

Keywords:

non-formal education, project, social action, community work

Abstract

The article presents the results of an investigation carried out in 2017 that aimed to discuss the contributions made in the field of non-formal education through courses developed as part of Social Action projects of the Pacific Campus of the University of Costa Rica. The information collected was obtained through a questionnaire addressed to people who have been part of the training offered by the different projects as well as field observations made by the researcher. The discussion presented is descriptive with qualitative annotations. It is determined that the knowledge acquired has allowed participants improve their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad Tejerina, M. J. (2002). Educación artística en el ámbito de la educación no formal. Arte, individuo y sociedad, (s/n), 421-426. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0202110421A

Balán, J. (2009). Las políticas de educación no formal y de educación de jóvenes y adultos desde la perspectiva del aprendizaje a lo largo de toda la vida. En M. Morales (Comp.), Aportes para la elaboración de propuestas de políticas educativas (pp. 39-64). Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Camors, J. (2006). Educación no formal: Fundamentos para una política educativa. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura. Recuperado de http://educacion.mec.gub.uy/boletin/publinoformal/publicacion_%20ENF.pdf

Camors, J. (2009). Educación No Formal. Política educativa del MEC

-2009. En M. Morales (Comp.), Aportes para la Elaboración de Propuestas de Políticas Educativas (pp. 23-38). Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Chacón-Ortiz, M. (2015). El proceso de evaluación en educación no formal. Un camino para su construcción. Educare, 19(2), 21-35. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.2

Código de la Niñez y la Adolescencia (2008). Gobierno de Costa Rica. Recuperado de http://www.oas.org/dil/esp/codigo_ninez_adolescencia_costa_rica.pdf

Dave, R., Ranaweera, A. y Sutton, P. (1990). Educación no formal. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (36), 35-41. http://dx.doi.org/10.16921/chasqui.v0i36.2017

García Arieto, L., Ruiz Corbella, M. y García Blanco, M. (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/235791982_Claves_para_la_Educacion_Actores_agentes_y_escenarios_en_la_sociedad_actual

Grandi, J. (2009). Presentación a cargo de la UNESCO. En M. Morales (Comp.), Aportes para la elaboración de propuestas de políticas educativas (pp. 17-20). Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Lamata, R. y Domínguez, R. (2003). La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid, España: Narcea.

Luján Ferrer, M. (2010). La administración de la educación no formal aplicada a las organizaciones sociales. Aproximaciones teórico-prácticas. Educación, 34(1), 101-118. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/download/500/505

Morales, M. (2009). Aportes para la elaboración de propuestas de políticas educativas. Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Pastor, M. (2001). Orígenes y evolución del concepto de educación no formal. Revista Española de Pedagogía, (220), 525-544. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/23701.pdf

Rodríguez. D. (2009). Contenidos en Educación No Formal. En M. Morales (Comp.), Aportes para la Elaboración de Propuestas de Políticas Educativas (pp. 153-161). Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Torres Martín, C. y Pareja Fernández de la Reguera, J. A. (2007). La educación no formal y diferenciada. Fundamentos didácticos y organizativos. Madrid, España: CCS.

Torres, R. (2009). Evaluación en Educación No Formal. En M. Morales (Comp.), Aportes para la elaboración de propuestas de políticas educativas (pp. 163-171). Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/aportes_educacion_no_formaluruguay.pdf

Tünnermann Bernheim, C. (2010). La educación permanente y su impacto en la educación superior. Nuevos documentos sobre Educación Superior. Estudios e Investigaciones, (11). UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000120441

Turbay, C. (2000). El derecho a la educación. Desde el marco de la protección integral de los derechos a la niñez y de la política educativa. Santafé de Bogotá, Colombia: Fundación Antonio Restrepo Barco y UNICEF Colombia. Recuperado de https://www.unicef.org/colombia/pdf/educacion.pdf

Published

2019-08-20

How to Cite

Quesada Chávez, M. J. (2019). Contributions to Non-Formal Education from the Approach of Social Action Projects in the Central Pacific Region, Costa Rica. Extensión En Red, (9), e007. https://doi.org/10.24215/18529569e007

Issue

Section

Artículos