Tools for a Violence-Free Childhood
The Experience of the University Extension Project «Parenting with Rights»
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e018Keywords:
parenting, rights, care, childhoodAbstract
The authoress describes and analyzes in this article the actions carried out in the framework of the extension (or Social Action) project of the Universidad Nacional de Mar del Plata (UNMDP) «Parenting with Rights: Building Tools for a Violence-Free Childhood at Home, Classrooms, and Health Care». The work with relatives, teachers and professionals of social programs in the west and north of Mar del Plata city (Buenos Aires, Argentina), accompanied the construction of parenting practices based on good treatment, from the promotion of fostered spaces for reflection and developed tools to support and promote parenting with rights.
Downloads
References
Aguilar Montiel, B. (2018). El aporte de las neurociencias para una educación temprana de calidad. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7(1), 98-100. Recuperado de http://www.usc.es/revistas/index.php/reladei/article/view/5274/0
Alegre, P. y otros (2011). Diagnóstico de la situación socioproductiva del Partido de General Pueyrredon. Grupos vulnerables y políticas de cohesión. Proyecto UNMdP -MGPEU-LA-WIN European Union and Latin America for Welfare INTEGRATEDPOLICIES. Mar del Plata, Argentina: UNMdP.
Aspiazu, E. y Cutuli, R. (2015). Políticas de cuidado infantil en Argentina. Aportes para su clasificación y evaluación. En E. Lanari y C. Hasanbegovic (Comps.), Mujeres latinoamericanas. El presente en veintidós letras (pp. 339-371). Mar del Plata, Argentina: Eudem.
Bowlby, J. (1988). Una base segura. Aplicaciones clínicas de una Teoría del Apego. Barcelona, España: Paidós.
Cabero, P. (2018). Violencia familiar. Propuestas para su visibilización. Un estudio desde el Equipo de Gestión Social Territorial Oeste de la ciudad de Mar del Plata. 2015/2016 (Trabajo de especialización). Facultad de Ciencias de la Salud y Trabajo Social, Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.
Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Corral, A. (coord.) (2012). Diseño Curricular para la Educación Inicial. Primer ciclo. La Plata, Argentina: Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/documentosdescarga/dc_con_resolucion.pdf
Cutuli, R. (2020). Crianza con Derechos. Enlace Universitario, (34), 5. Recuperado de https://www3.mdp.edu.ar/attachments/article/68/Enlace34.pdf
Donzelot, J. (1979). La policía de las familias. Valencia, España: Pre-Textos.
Ezquerra, S. (2010). La crisis de los cuidados: orígenes, falsas soluciones y posibles oportunidades. Viento Sur, (108), 37-43. Recuperado de https://vientosur.info/la-crisis-de-los-cuidados-origenes-falsas-soluciones-yposibles-oportunidades/
Forero-Londoño, O. F. (2011). La violencia escolar como régimen de visibilidad. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8). Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/download/3571/2686
Hochschild, A. (2008). La mercantilización de la vida íntima. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Katz.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC) (2018). Trabajo e ingresos. Mercado de trabajo. Indicadores socioeconómicos (EPH). Cuarto trimestre de 2017. Informes Técnicos, vol. 2, núm. 56. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/indicadores_eph_4trim17.pdf
Lapalma, A. (2001). El escenario de la intervención comunitaria. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 10(2), 61-70. Recuperado de https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18573
Llobet, V. (Coord.) (2014). Pensar la infancia desde América Latina. Un estado de la cuestión. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Maté, V. (2017). Aproximación diagnóstica. Centro de Atención Primaria de la Salud «Alto Camet». Mar del Plata, Argentina: Municipalidad de General Pueyrredon.
Ministerio de Desarrollo Social de la Nación y UNICEF (2013). Encuesta sobre Condiciones de Vida de Niñez y Adolescencia. Principales Resultados, 2011-2012. Recuperado de https://bit.ly/346ec1s
Montero, M. (2011). Introducción a la psicología comunitaria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Mori Sánchez, M. D. P. (2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. Liberabit, 14(14), 81-90. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2766779.pdf
Nari, M. (2004). Políticas de maternidad y maternalismo político. Buenos Aires, 1890-1940. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Pérez Orozco, A. P. (2006). Amenaza tormenta: la crisis de los cuidados y la reorganización del sistema económico. Revista de economía crítica, (5), 7-37. Recuperado de http://revistaeconomiacritica.org/sites/default/files/revistas/n5/1_amenaza_tormenta.pdf
Renn, P. (2006). Apego, trauma y violencia. Comprendiendo las tendencias destructivas desde la perspectiva de la teoría del apego. En C. Harding (Ed.), Aggression and Destructiveness: Pyschoanalytic Perspectives (pp. 59-78). Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
Rustoyburu, C. (2012). Infancia y maternidad en los discursos de la pediatría psicosomática (Buenos Aires, a mediados del siglo XX). Tempos Históricos, 16(1), 59-86.
Sagua, M. C y Sabuda, F. G. (2015). ¿Territorios jóvenes en una comuna envejecida a nivel poblacional? Las recientes dinámicas de crecimiento demográfico asociadas al hábitat en la ciudad de Mar del Plata y el Partido de General Pueyrredon. 1991-2001-2010. En P. I. Lucero (Ed.), Atlas de Mar del Plata y el partido de General Pueyrredon II: problemáticas socio-territoriales contemporáneas (pp. 23-50). Mar del Plata, Argentina: EUDEM.
Theidon, K. (2004). Entre prójimos. Estudio sobre la salud mental y la violencia política en Ayacucho. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos (IEP).
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 María Eugenia Labrunée
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.