University Radio and Student Learning

The Experience of «En el camino andamos» Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e019

Keywords:

university radio, student learning, program, En el camino andamos

Abstract

This paper presents the learnings and experiences obtained by students from various disciplinary areas of the Centro Universitario del Sur de la Universidad de Guadalajara (México) who have participated in «En el camino andamos», a radio program produced by Radio Universidad de Guadalajara-Ciudad Guzmán. The methodological process consisted of in-depth interviews with the students and the producers, the use of participant observation to identify relationships and meanings of the collaborators during the production process, and the definition of categories of analysis for the systematization and interpretation of the information collected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C. (2004). La publicidad en la radio. En C. M. Alonso González, E. Rodero Antón y J. Á. Fuentes Abad, La radio que convence. Manual para creativos y locutores publicitarios (pp. 9-13). Barcelona, España: Ariel.

Beltrán S., L. R. (1993). Comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: una evaluación sucinta al cabo de cuarenta años. La Paz, Centro para Programas de Comunicación, Universidad Johns Hopkins. Recuperado de http://www.bibvirtual.ucb.edu.bo:8000/beltran/digital/PP-AI-066.pdf

Belzunegui Eraso, A., Brunet Icart, I. & Pastor Gosálbez, I. (2012). El diseño del análisis cualitativo multinivel: una aplicación práctica para el análisis de entrevistas. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (24), 15-44. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/841

Figueroa, B. R. (1997). Qué onda con la radio. Ciudad de México, México: Alhambra Mexicana.

Galindo, J. (2002). De la sociedad de información a la comunidad de comunicación. Razón y Palabra, (29). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n29/jgalindo.html

García, R. y Arellano, R. (2017). El proceso vivido: la reconstrucción del origen de En el camino andamos. En J. A. Martínez Ibarra (Coord.), En el camino andamos. Producción radiofónica estudiantil, experimental y multicultural (pp. 33-51). Ciudad de México, México: Porrúa Print.

Huertas, A. y Perona J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona, España: Bosch.

Galarza, T. (2003). Estrategias interactivas en la radio comunitaria educativa. El caso INFEYAL (Tesis de Doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/4114

Ley Federal de Radio y Televisión de México (1960). Recuperado de http://www.ordenjuridico.gob.mx/Publicaciones/Compilacion/1096.pdf

Martínez Ibarra, J. A. (Coord.). (2017). En el camino andamos. Producción radiofónica estudiantil, experimental y multicultural. Ciudad de México, México: Porrúa Print.

Merayo Pérez, A. (2000). Identidad, sentido y uso de la radio educativa. Trabajo presentado en el III Congreso Internacional Cultura y Medios de Comunicación de la Universidad Pontificia de Salamanca, España. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/merayo-arturo-radioeducativa

Monistrol Ruano, O. (2007). El trabajo de campo en investigación cualitativa (II). Nure Investigación, (29). Recuperado de https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/350

Pérez, H. M. (1998). Prácticas radiofónicas: manual del productor. Ciudad de México, México: Porrúa.

Prieto Castillo, D. (1996). Las emisoras universitarias frente a las transformaciones de fin de siglo. Trabajo presentado en el I Festival Centroamericano de la radio de Costa Rica. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos912/las-emisoras-universitarias/lasemisoras-universitarias.shtml

Rebeil, M. A., Alva, A. R. y Rodríguez, I. (1991). Perfiles del cuadrante: experiencias de la radio. Ciudad de México, México: Trillas.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas, (52), 39-50. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/3957

Rodríguez, M. M. y Melgarejo, I. (2012). El educomunicador: un profesional necesario en la sociedad multipantalla. Sphera Publica, (2), 143-159.

Roldán, E. (2009). Los orígenes de la radio educativa en México y Alemania: 1924-1935. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 13-41. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/483

Romo, C. (1991). Las radiodifusoras no comerciales en México. Una diversidad de opciones en crecimiento. Renglones, (15), 19-23.

Ruiz, M. (2005). Radios y redes: la radio en las instituciones de educación superior. Reencuentro, (44), 28-37.

Sánchez Serrano, R. (2014). La observación participante como escenario y configuración de la diversidad de significados. En M. L. Tarrés (Coord.), Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social (pp. 97-131). Ciudad de México, México: El Colegio de México, FLACSO-México.

Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT) del Gobierno de México (2012). Sexto Informe de Labores. Recuperado de http://www.sct.gob.mx/fileadmin/_migrated/content_uploads/SCT_6IL_2011-2012_01.pdf

Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Madrid, España: Paidós.

Valles, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Colección Cuadernos Metodológicos, núm. 32. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).

Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes (Tesis de Doctorado). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/84113#page=1

Published

2020-10-08

How to Cite

Martínez Ibarra, J. A., & Arellano Montoya, R. E. (2020). University Radio and Student Learning: The Experience of «En el camino andamos» Program. Extensión En Red, (11), e019. https://doi.org/10.24215/18529569e019

Issue

Section

Artículos