University Radio and Student Learning
The Experience of «En el camino andamos» Program
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e019Keywords:
university radio, student learning, program, En el camino andamosAbstract
This paper presents the learnings and experiences obtained by students from various disciplinary areas of the Centro Universitario del Sur de la Universidad de Guadalajara (México) who have participated in «En el camino andamos», a radio program produced by Radio Universidad de Guadalajara-Ciudad Guzmán. The methodological process consisted of in-depth interviews with the students and the producers, the use of participant observation to identify relationships and meanings of the collaborators during the production process, and the definition of categories of analysis for the systematization and interpretation of the information collected.
Downloads
References
Alonso, C. (2004). La publicidad en la radio. En C. M. Alonso González, E. Rodero Antón y J. Á. Fuentes Abad, La radio que convence. Manual para creativos y locutores publicitarios (pp. 9-13). Barcelona, España: Ariel.
Beltrán S., L. R. (1993). Comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: una evaluación sucinta al cabo de cuarenta años. La Paz, Centro para Programas de Comunicación, Universidad Johns Hopkins. Recuperado de http://www.bibvirtual.ucb.edu.bo:8000/beltran/digital/PP-AI-066.pdf
Belzunegui Eraso, A., Brunet Icart, I. & Pastor Gosálbez, I. (2012). El diseño del análisis cualitativo multinivel: una aplicación práctica para el análisis de entrevistas. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (24), 15-44. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/841
Figueroa, B. R. (1997). Qué onda con la radio. Ciudad de México, México: Alhambra Mexicana.
Galindo, J. (2002). De la sociedad de información a la comunidad de comunicación. Razón y Palabra, (29). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n29/jgalindo.html
García, R. y Arellano, R. (2017). El proceso vivido: la reconstrucción del origen de En el camino andamos. En J. A. Martínez Ibarra (Coord.), En el camino andamos. Producción radiofónica estudiantil, experimental y multicultural (pp. 33-51). Ciudad de México, México: Porrúa Print.
Huertas, A. y Perona J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona, España: Bosch.
Galarza, T. (2003). Estrategias interactivas en la radio comunitaria educativa. El caso INFEYAL (Tesis de Doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/4114
Ley Federal de Radio y Televisión de México (1960). Recuperado de http://www.ordenjuridico.gob.mx/Publicaciones/Compilacion/1096.pdf
Martínez Ibarra, J. A. (Coord.). (2017). En el camino andamos. Producción radiofónica estudiantil, experimental y multicultural. Ciudad de México, México: Porrúa Print.
Merayo Pérez, A. (2000). Identidad, sentido y uso de la radio educativa. Trabajo presentado en el III Congreso Internacional Cultura y Medios de Comunicación de la Universidad Pontificia de Salamanca, España. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/merayo-arturo-radioeducativa
Monistrol Ruano, O. (2007). El trabajo de campo en investigación cualitativa (II). Nure Investigación, (29). Recuperado de https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/350
Pérez, H. M. (1998). Prácticas radiofónicas: manual del productor. Ciudad de México, México: Porrúa.
Prieto Castillo, D. (1996). Las emisoras universitarias frente a las transformaciones de fin de siglo. Trabajo presentado en el I Festival Centroamericano de la radio de Costa Rica. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos912/las-emisoras-universitarias/lasemisoras-universitarias.shtml
Rebeil, M. A., Alva, A. R. y Rodríguez, I. (1991). Perfiles del cuadrante: experiencias de la radio. Ciudad de México, México: Trillas.
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas, (52), 39-50. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/3957
Rodríguez, M. M. y Melgarejo, I. (2012). El educomunicador: un profesional necesario en la sociedad multipantalla. Sphera Publica, (2), 143-159.
Roldán, E. (2009). Los orígenes de la radio educativa en México y Alemania: 1924-1935. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 13-41. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/483
Romo, C. (1991). Las radiodifusoras no comerciales en México. Una diversidad de opciones en crecimiento. Renglones, (15), 19-23.
Ruiz, M. (2005). Radios y redes: la radio en las instituciones de educación superior. Reencuentro, (44), 28-37.
Sánchez Serrano, R. (2014). La observación participante como escenario y configuración de la diversidad de significados. En M. L. Tarrés (Coord.), Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social (pp. 97-131). Ciudad de México, México: El Colegio de México, FLACSO-México.
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT) del Gobierno de México (2012). Sexto Informe de Labores. Recuperado de http://www.sct.gob.mx/fileadmin/_migrated/content_uploads/SCT_6IL_2011-2012_01.pdf
Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Madrid, España: Paidós.
Valles, M. (2007). Entrevistas cualitativas. Colección Cuadernos Metodológicos, núm. 32. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes (Tesis de Doctorado). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/84113#page=1
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jorge Arturo Martínez Ibarra, Rosa Elena Arellano Montoya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.