Write songs, remember and move on

Music as a Communicative Possibility for Social Change

Authors

  • Begoña Quintero Alcaldía La Ceja Del Tambo, Colombia
  • Carlos Arango Universidad Católica de Oriente, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e023

Keywords:

music, social change, arts-informed research, conflict

Abstract

The article shows a arts-informed research experience, in which young victims of the conflict in the eastern region of Antioquia, Colombia, were summoned to write songs where the would tell their personal experiences. Once the group was formed, training was provided in vocal technique, singing, song writing, and interpretation, based on the principles of communication for change. After exposing this experience, a balance is made from the songs that emerged in the process and the potential of music as a possibility of social change is analyzed. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2009) [1973]. Disonancias/Introducción a la sociología de la música. Madrid, España: Akal.

Alba, G. y Buenaventura, J. G. (2020). Cruce de caminos. Un estado del arte de la investigación-creación. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 79, 21-49. https://doi.org/10.18682/cdc.vi79.3675

Andrés, R. (2008). El mundo en el oído. El nacimiento de la música en la cultura. Barcelona, España, Acantilado.

Arango, C. y Correa, D. (2018). Oriente sonoro: tecnología e imaginarios de territorio a partir de las canciones. En C. Arango (Ed.), Desarrollo y territorio: comunidad, familia y educación (pp. 31-48). Rionegro, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Arango, C. y Rojas, B. (2019). Comunicación y música. Campos de tensión en la construcción de una industria creativa en el Oriente antioqueño, Colombia. Luciérnaga Comunicación, 11(22), 130-145. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a6

Atehortúa Sánchez, J. A. (2017). Aportes recientes en torno de las narrativas de las víctimas del conflicto armado. En C. Arango (Ed.), Desarrollo y territorio: humanidades para la paz (pp. 21–54). Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente. Recuperado de https://bit.ly/39hpMKh

Beltrán, L. R. (2006). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: un recuento de medio siglo. Anagramas, 4(8), 55-76. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5181393.pdf

Castro Arango, S. y Quintero, A. (2018). Oriente sinfónico: procesos de interacción comunicativa en las bandas sinfónicas en el Oriente antioqueño. En C. Arango (Ed.), Territorio, identidades, comunicación (pp. 265-282). Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Del Mar, M. y Villodre, B. (2012). Importancia de la música como medio de comunicación intercultural en el proceso educativo. Teoría de la Educación, 24(2), 107-127. https://doi.org/10.14201/10357

Fisher, M. (2018). Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Barcelona, España: Caja Negra.

Freire, P. (1979). Pedagogía del oprimido. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Galindo Cáceres, J. (Ed.) (2008). Comunicación, ciencia e historia. Fuentes científicas históricas hacia una comunicología posible. Madrid, España: McGrawHill.

Gil Calvo, E. (2001). Nacidos para cambiar. Cómo construimos nuestras biografías. Barcelona, España: Taurus.

González, D., Gómez Duque, E. y Restrepo, S. M. (2018). Arte y comunicación: experiencias en procesos de memoria del Oriente antioqueño. En C. Arango (Ed.), Territorio, identidades, comunicación (pp. 225-240). Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Gumucio Dagrón, A. (2001). Comunicación y educación: una deuda recíproca. Recuperado de https://www.escritoresyperiodistas.com/NUMERO31/alfonso.htm

Gumucio Dagrón, A. (2016). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. En J. M. Pereira y A. Cadavid (Eds.),

Comunicación, desarrollo y cambio social. Interrelaciones entre comunicación, movimientos ciudadanos y medios (pp. 19-35). Bogotá, Colombia: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Hernández Hernández, I. (2018). Grafiti, comunicación alternativa: imaginarios urbanos en el municipio de Rionegro. En C. Arango (Ed.),

Territorio, identidades, comunicación (pp. 283-306). Rionegro, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Levitin, D. (2019). El cerebro musical. Barcelona, España: RBA. Maestría en Diseño para la Innovación Social Universidad de Nariño. (2019). Guía de investigación creación. Recuperado de https://madis.udenar.edu.co/category/investigacion

Mejía Betancur, L. P. (2014). El arte como herramienta de comunicación para el cambio social. El caso de Medellín. Folios, (31), 59-74. https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/326291

Montoya Gallego, L. E. (2018). La calle como escenario de comunicación y como microterritorio urbano: descripción a partir de cinco calles de Rionegro. En C. Arango (Ed.), Desarrollo y territorio: comunidad, familia y educación (pp. 163-186). Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Moral Granada, J. P. (2004). Comunicar la música. Comunicar, 12(23), 13-16. https://doi.org/10.3916/C23-2004-03

Parra Valencia, J. D. (2017). Deconstruyendo el chucu-chucu. Auges, declives y resurrecciones de la música tropical colombiana. Medellín, Colombia: ITM Publicaciones.

Pereira, J. M. (2010). La comunicación: un campo de conocimiento en construcción. Reflexiones sobre la comunicación social en Colombia. Investigación y Desarrollo, 13(2), 412-441. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/268/26813209.pdf

Roncallo-Dow, S. (2011). Más allá del espejo retrovisor. La noción de medio en Marshall McLuhan. Bogotá, Colombia: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Roncallo-Dow, S., Cárdenas, J. D. y Cruz-González, M. C. (2020). Un análisis del discurso de Rogrigo Londoño Echeverri, Timochenco, el 1 de septiembre de 2017 en la Plaza de Bolívar. Izquierdas, 49, 1772-1803. Recuperado de https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/45675

Sève, B. (2018). El instrumento musical. Barcelona, España: Acantilado.

Published

2021-10-28

How to Cite

Quintero, B. ., & Arango, C. . (2021). Write songs, remember and move on: Music as a Communicative Possibility for Social Change. Extensión En Red, (12), e023. https://doi.org/10.24215/18529569e023

Issue

Section

Artículos