University Students and Cultural Activities in Free Time
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e025Keywords:
free time activity, leisure, cultural consumption, university studentsAbstract
Free time is what remains of the time devoted to work and obligations, so it acquires an important
meaning for individuals. For young people who attend university, free time is scarce, mainly for
women compared to men. This study reviews the preferences of college girls and boys about reading habits, movies, shows, music and cultural activities. The population under study is made up of 1,580 Higher Education students from the University of Guadalajara, Mexico.
Downloads
References
Aguilera, O. (2016). Jóvenes pingüin@s. En C. Feixa y P. Oliart (Coords.), Juvenopedia. Mapeo de las juventudes Iberoamericanas (pp. 231-242). Barcelona, España: Ned Ediciones.
Bourdieu, P. (1988). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.
Cardona Puello, S. P., Osorio Beleño, A. J., Herrera Valdez, A. D. la C. y González Maza, J. M. (2019). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior. Educación y Educadores, 21(3), 482-503. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6
Casal, J. (2016). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista110_4-pasado-presente-futuro-estudios-sobre-transiciones-dejovenes.pdf
Desirée, P. (2018). Derecho humano al tiempo libre y la recreación y su incidencia en la productividad de los trabajadores. Ánfora, 25(44). https://doi.org/10.30854/anf.v25.n44.2018.392
Dumazedier, J. (1968). ¿Hacia una civilización del ocio? Barcelona, España: Estela.
Dumazedier, J. (1971). Ocio y sociedad de clases. Barcelona, España: Fontanella.
Fernández Poncela, A. M. (2021). Juventudes, definición y autorreflexión. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanidades, 10(19), 158-183. https://doi.org/10.23913/ricsh.v10i19.236
Flores Moreno, C. (2018). Nosotros y los otros: adscripciones identitarias juveniles, ritos y participación social en dos localidades de México (Tesis de doctorado). Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/189626
García Canclini, N. (2018). El futuro de la cooperación: reformular el espacio cultural iberoamericano. En E. Bustamante (Coord.), Informe sobre el estado de la cultura en España 2018 (pp. 31-42). Madrid, España: Fundación Alternativas. Recuperado de https://www.fundacionalternativas.org/public/storage/publicaciones_archivos/b5486a66778ecb59cfd0e6f2fba931fb.pdf
García Canclini, N. y Urteaga M. (2017). Maritza Urteaga y Néstor García Canclini conversan sobre la juventud en las ciencias sociales: delincuentes, consumidores, migrantes o actores alternativos. Metamorfosis, Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, (6).
Gerber, V. y Pinochet, C. (2015). Economías creativas y economías domésticas en el trabajo artístico joven. En N. García Canclini y E. Piedras (Coords.), Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales (pp. 17-53). Ciudad de México, México: Juan Pablos Editor-UAM.
Gómez González, S., Riverón, K., Griñán, M. y Madrigal, D. (2017). Prácticas culturales en jóvenes universitarios cubanos. Trilogía. Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 101-111. https://doi.org/10.22430/21457778.177
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2019). Módulo de Lectura. Recuperado de
https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/molec/doc/resultados_molec_feb20.pdf
Lazcano, I. y Madariaga, A. (2017). Satisfacción de las personas jóvenes con las actividades de ocio entre pares. Obets. Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 103-120. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.14
Leda, R. (2014). Lectura tradicional versus lectura digital. Correspondencias & Análisis, (4). Recuperado de
https://correspondenciasyanalisis.com/correspondencias-analisis-n-4/
Márquez Jiménez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo [Editorial]. Perfiles educativos, 39(155), 3-18. Recuperado de https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58100
Monteagudo, J., Ahedo, R. y Ponce de León, A. (2017). Los beneficios del ocio juvenil y su contribución al desarrollo humano. Obests. Revista de Ciencias Sociales, 12(Extra 1), 177-202. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.17
Naím, M. (20 de enero de 2018). La polarización se globaliza. Las situaciones excepcionales de parálisis y caos gubernamental que provoca se han vuelto la norma. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/01/19/opinion/1547913495_018622.html
Parra, F. (2021). Crítica política del concepto occidental moderno de género desde una perspectiva feminista descolonial e interseccional. Tabula Rasa, (38), 247-267. Recuperado de https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1934
Portocarrero, M. (2017). Estudio comparativo sobre el consumo cultural de los universitarios de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Universidad San Martín de Porres en Perú. Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/9016
Reguillo Cruz, R. (Coord.) (2015). Los jóvenes en México. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Reguillo Cruz, R. (2017). Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Madrid, España: Ned Ediciones.
Restrepo, L. y Ocampo, M. (2020). Géneros musicales preferidos por universitarios de la ciudad de Medellín, Colombia.
Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (59), 150-165. https://doi.org/10.35575/rvucn.n59a9
Reynolds, K. (2005). ¿Qué leen los jóvenes? Una comparación de los hábitos lectores en Australia, Dinamarca, Inglaterra e Irlanda. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, (1), 87-107. https://doi.org/10.18239/ocnos_2005.01.07
Rosas Mantecón, A. (2017). Ir al cine. Antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Ciudad de México, México: Gedisa.
Sandoval, N. (2017). Diagnóstico acerca del uso del ocio y el tiempo libre entre los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental del Táchira. Pedagogía Social, (30), 169-188. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.12
Suárez, H. (2017). Juventud de los estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 46(18), 439-454.
https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.12.001
Tabares, J. y Molina, V. (2009). Una mirada al ocio en sociedades de la periferia teniendo como referente el paradigma de la modernidad/colonialidad. Espacio Abierto, 18(1), 87-99. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/1330
Taguenca Belmonte, J. A. (2009). El concepto de juventud. Revista Mexicana de Sociología, 71(1), 159-190. Recuperado de http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/17746
Universidad de Guadalajara. (1994). Estatuto General de la Universidad de Guadalajara. Recuperado de
http://secgral.udg.mx/sites/archivos/normatividad/general/EG.pdf
Varela Crespo, L., Gradaílle Pernas, R. y Teijeiro Bóo, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educ. Pesqui, 42(4), 987-999. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404
Villamil, C. I. y Hurtado, L. M. (2019). Consumo de prácticas culturales en jóvenes universitarios de algunos países latinoamericanos. Signo y Pensamiento, 38(75). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.cpcj
Young, I. (2021). El género como serialidad: pensar sobre las mujeres como colectivo social. Sudamérica. Revista de Ciencias Sociales, (14), 459-490. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/5186
Yup de León, P. D. y Álvarez Arzate, M. D. (2021). El concepto de juventud: una mirada desde la perspectiva generacional. Revista Científica de FAREMEstelí, edición especial, 20-35. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11605
Yuste, B. (2020). Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, (108), 179-191. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista108_14-nuevas-formas-consumir-informacion.pdf
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Esmeralda Correa Cortez, Gabriel Flores Allende, Mario Gerardo Cervantes Medina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.