University Students and Cultural Activities in Free Time

Authors

  • María Esmeralda Correa Cortez Universidad de Guadalajara, México
  • Gabriel Flores Allende Universidad de Guadalajara, México https://orcid.org/0000-0001-6104-120X
  • Mario Gerardo Cervantes Medina Universidad de Guadalajara, México

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e025

Keywords:

free time activity, leisure, cultural consumption, university students

Abstract

Free time is what remains of the time devoted to work and obligations, so it acquires an important
meaning for individuals. For young people who attend university, free time is scarce, mainly for
women compared to men. This study reviews the preferences of college girls and boys about  reading habits, movies, shows, music and cultural activities. The population under study is made up of 1,580 Higher Education students from the University of Guadalajara, Mexico. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, O. (2016). Jóvenes pingüin@s. En C. Feixa y P. Oliart (Coords.), Juvenopedia. Mapeo de las juventudes Iberoamericanas (pp. 231-242). Barcelona, España: Ned Ediciones.

Bourdieu, P. (1988). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.

Cardona Puello, S. P., Osorio Beleño, A. J., Herrera Valdez, A. D. la C. y González Maza, J. M. (2019). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior. Educación y Educadores, 21(3), 482-503. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6

Casal, J. (2016). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista110_4-pasado-presente-futuro-estudios-sobre-transiciones-dejovenes.pdf

Desirée, P. (2018). Derecho humano al tiempo libre y la recreación y su incidencia en la productividad de los trabajadores. Ánfora, 25(44). https://doi.org/10.30854/anf.v25.n44.2018.392

Dumazedier, J. (1968). ¿Hacia una civilización del ocio? Barcelona, España: Estela.

Dumazedier, J. (1971). Ocio y sociedad de clases. Barcelona, España: Fontanella.

Fernández Poncela, A. M. (2021). Juventudes, definición y autorreflexión. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanidades, 10(19), 158-183. https://doi.org/10.23913/ricsh.v10i19.236

Flores Moreno, C. (2018). Nosotros y los otros: adscripciones identitarias juveniles, ritos y participación social en dos localidades de México (Tesis de doctorado). Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/189626

García Canclini, N. (2018). El futuro de la cooperación: reformular el espacio cultural iberoamericano. En E. Bustamante (Coord.), Informe sobre el estado de la cultura en España 2018 (pp. 31-42). Madrid, España: Fundación Alternativas. Recuperado de https://www.fundacionalternativas.org/public/storage/publicaciones_archivos/b5486a66778ecb59cfd0e6f2fba931fb.pdf

García Canclini, N. y Urteaga M. (2017). Maritza Urteaga y Néstor García Canclini conversan sobre la juventud en las ciencias sociales: delincuentes, consumidores, migrantes o actores alternativos. Metamorfosis, Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, (6).

Gerber, V. y Pinochet, C. (2015). Economías creativas y economías domésticas en el trabajo artístico joven. En N. García Canclini y E. Piedras (Coords.), Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales (pp. 17-53). Ciudad de México, México: Juan Pablos Editor-UAM.

Gómez González, S., Riverón, K., Griñán, M. y Madrigal, D. (2017). Prácticas culturales en jóvenes universitarios cubanos. Trilogía. Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 101-111. https://doi.org/10.22430/21457778.177

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2019). Módulo de Lectura. Recuperado de

https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/molec/doc/resultados_molec_feb20.pdf

Lazcano, I. y Madariaga, A. (2017). Satisfacción de las personas jóvenes con las actividades de ocio entre pares. Obets. Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 103-120. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.14

Leda, R. (2014). Lectura tradicional versus lectura digital. Correspondencias & Análisis, (4). Recuperado de

https://correspondenciasyanalisis.com/correspondencias-analisis-n-4/

Márquez Jiménez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo [Editorial]. Perfiles educativos, 39(155), 3-18. Recuperado de https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58100

Monteagudo, J., Ahedo, R. y Ponce de León, A. (2017). Los beneficios del ocio juvenil y su contribución al desarrollo humano. Obests. Revista de Ciencias Sociales, 12(Extra 1), 177-202. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.17

Naím, M. (20 de enero de 2018). La polarización se globaliza. Las situaciones excepcionales de parálisis y caos gubernamental que provoca se han vuelto la norma. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/01/19/opinion/1547913495_018622.html

Parra, F. (2021). Crítica política del concepto occidental moderno de género desde una perspectiva feminista descolonial e interseccional. Tabula Rasa, (38), 247-267. Recuperado de https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1934

Portocarrero, M. (2017). Estudio comparativo sobre el consumo cultural de los universitarios de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Universidad San Martín de Porres en Perú. Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/9016

Reguillo Cruz, R. (Coord.) (2015). Los jóvenes en México. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Reguillo Cruz, R. (2017). Paisajes insurrectos. Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. Madrid, España: Ned Ediciones.

Restrepo, L. y Ocampo, M. (2020). Géneros musicales preferidos por universitarios de la ciudad de Medellín, Colombia.

Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (59), 150-165. https://doi.org/10.35575/rvucn.n59a9

Reynolds, K. (2005). ¿Qué leen los jóvenes? Una comparación de los hábitos lectores en Australia, Dinamarca, Inglaterra e Irlanda. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, (1), 87-107. https://doi.org/10.18239/ocnos_2005.01.07

Rosas Mantecón, A. (2017). Ir al cine. Antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Ciudad de México, México: Gedisa.

Sandoval, N. (2017). Diagnóstico acerca del uso del ocio y el tiempo libre entre los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental del Táchira. Pedagogía Social, (30), 169-188. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.12

Suárez, H. (2017). Juventud de los estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 46(18), 439-454.

https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.12.001

Tabares, J. y Molina, V. (2009). Una mirada al ocio en sociedades de la periferia teniendo como referente el paradigma de la modernidad/colonialidad. Espacio Abierto, 18(1), 87-99. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/1330

Taguenca Belmonte, J. A. (2009). El concepto de juventud. Revista Mexicana de Sociología, 71(1), 159-190. Recuperado de http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/17746

Universidad de Guadalajara. (1994). Estatuto General de la Universidad de Guadalajara. Recuperado de

http://secgral.udg.mx/sites/archivos/normatividad/general/EG.pdf

Varela Crespo, L., Gradaílle Pernas, R. y Teijeiro Bóo, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educ. Pesqui, 42(4), 987-999. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404

Villamil, C. I. y Hurtado, L. M. (2019). Consumo de prácticas culturales en jóvenes universitarios de algunos países latinoamericanos. Signo y Pensamiento, 38(75). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.cpcj

Young, I. (2021). El género como serialidad: pensar sobre las mujeres como colectivo social. Sudamérica. Revista de Ciencias Sociales, (14), 459-490. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/5186

Yup de León, P. D. y Álvarez Arzate, M. D. (2021). El concepto de juventud: una mirada desde la perspectiva generacional. Revista Científica de FAREMEstelí, edición especial, 20-35. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11605

Yuste, B. (2020). Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, (108), 179-191. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista108_14-nuevas-formas-consumir-informacion.pdf

Published

2022-03-28

How to Cite

Correa Cortez, M. E. ., Flores Allende, G. ., & Cervantes Medina, M. G. . (2022). University Students and Cultural Activities in Free Time. Extensión En Red, (12), e025. https://doi.org/10.24215/18529569e025

Issue

Section

Artículos