Let's Save the Wetlands!

A Gamification Experience during the Pandemic

Authors

  • Florencia Rosso Universidad Nacional de Rosario, Argentina https://orcid.org/0000-0002-9183-1541
  • Milagros Pradolini Universidad Nacional de Rosario, Argentina
  • Yanina Fantasía Universidad Nacional de Rosario, Argentina
  • Macarena Nadal Universidad Nacional de Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e029

Keywords:

gamification, didactic resource, environmental problematic, mathematical contents

Abstract

This article presents an experience carried out by teachers, students and graduates of the National University of Rosario (Argentina) in a primary school in the city of Rosario. There, an interdisciplinary didactic resource based on the gamification strategy was generated. The pedagogical proposal develops contents of mathematics, natural sciences, social and geography within the framework of a problematic narrative with the purpose of raising awareness about the care of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre, H., Domínguez, E., Landaluce, N. y Pípolo, S. (2018). Materiales didácticos en la enseñanza de la Matemática. En N. Sgreccia (Ed.),

Procesos de acompañamiento en la formación inicial y continua de Profesores en Matemática (pp. 153-174). Salamanca, España: FahrenHouse. Recuperado de https://www.fahrenhouse.com/omp/index.php/fh/catalog/book/31

Chevallard, Y. (2009). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Aique.

Coriat, M. (1997). Materiales, recursos y actividades: un panorama. En L. Rico (Ed.), La educación matemática en la Enseñanza Secundaria

(pp. 155-177). Barcelona, España: Horsori.

Dussel, I. (2011). Aprender y enseñar en la cultura digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Santillana. Recuperado de

http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003074.pdf

Esnaola Horacek, G. y Galli, M. G. (2019). Gamificación: educación a distancia y videojuegos [Panel]. IV Jornadas Educación a Distancia y Universidad. FLACSO Argentina. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=kG4Aax5meuI

Flores, P. (2006). Los materiales y recursos didácticos en la formación de profesores de matemáticas. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, (41), 77-97.

Liguori, L. (1995). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en el marco de los viejos problemas y desafíos educativos. En E. Litwin (Comp.), Tecnología Educativa. Política, historias, propuestas (pp. 123-150). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Lion, C. (1995). Mitos y realidades en la tecnología educativa. E. Litwin (Comp.), Tecnología Educativa. Política, historias, propuestas (pp. 41-64). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Lion, C. (2020). Enseñar y aprender en tiempos de pandemia: presente y horizontes. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 5(1), 1-8. Recuperado de https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/3675

Lion, C. y Perosi, V. (2017). Los videojuegos serios: puentes de creatividad y expansión educativa. Anales de la Educación común, 11(2), 45-49. Recuperado de https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/revistaanales/article/view/115/234

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Maggio, M. (2019). Reinventar la clase en la Universidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Maggio, M. (2020). Reinventar la clase en tiempos de pandemia [Webinar]. YouTube. Recuperado de https://youtu.be/wfZ3ij-lOKs

Rose, F. (2011). The Art of Immersion: How the Digital Generation is Remaking Hollywood, Madison Avenue and the Way We Tell Stories [El arte de la inmersión: cómo la generación digital está rehaciendo Hollywood, Avenida Madison y la forma en que contamos historias]. Nueva York, Estados Unidos: W.W. Norton Company.

Remated+3R (2020). ¡Salvemos los Humedales! Desafíos matemáticos [Recurso didáctico]. Genial.ly. Recuperado de https://view.genial.ly/5f9347156695d50da0c16481/game-breakoutdesafios-matematicos-para-salvar-los-humedales

Weber, V. (2007). ¿A qué llamamos materiales didácticos? (Apunte de cátedra). Curso de posgrado Materiales Didácticos. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Argentina.

Zepeda, J. (2019). Gamificación, de la retórica falsa a la profunda [Webinar]. YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=LxtUJu7LJZY

Published

2022-10-14

How to Cite

Rosso, F. ., Pradolini, M. ., Fantasía, Y. ., & Nadal, M. . (2022). Let’s Save the Wetlands! A Gamification Experience during the Pandemic. Extensión En Red, (13), e029. https://doi.org/10.24215/18529569e029

Issue

Section

Experiencias