Urban Vegetable Garden-Elderly Project

Systematization of Experiences of Knowledge and Peasant Practices

Authors

  • Daniel Andrés Bravo Villanueva Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO), Colombia
  • Ildefonso Arias Perales Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO), Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e032

Keywords:

ancestral knowledge, urban context, social construction, dialogue of knowledge

Abstract

This article addresses the process of systematizing experiences of the Huerta Urbana-Adulto Mayor Project in the Revivir Siglo XXI foundation, located in the Municipality of Soacha, Colombia, between 2015 and 2019. The research was generated through the life stories of the main actors who participated actively and voluntarily in the institution. The main objective was to identify the peasant knowledge and practices that come together and relate to the community, management personnel, students and university professors who accompanied this educational and practical process. Through in-depth interviews and focus groups, different ways of cultivating rooted in ancestral knowledge and peasant practices reconfigured in urban contexts were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavides Hernández, F. A. y Marín Burgos, S. (2019). Caracterización de memorias colectivas a través del diálogo de saberes entre jóvenes y adultos de la Comunidad Campesina Ordeurca de Antomoreno, Sotará (Tesis de pregrado). Fundación Universitaria de Popayán. Colombia. Recuperado de http://unividafup.edu.co/repositorio/items/show/164

Camejo-Ruiz, J. C. (2018). Saberes campesinos para el desarrollo agroecológico sostenible desde la cosmovisión de los actores sociales. Agrollanía, 16(2), 1-7. Recuperado de http://www.postgradovipi.50webs.com/archivos/agrollania/2018_esp/Articulo%201.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. D. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw Hill.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Bogotá, Colombia: CINDE.

Londoño Escobar, M. E., Lozano Hurtado, A. M. e Hincapié, J. M. (2018). Las prácticas sociales campesinas y su implicación en el contexto escolar y social (Tesis de maestría). Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO. Guadalajara de Buga, Colombia. Recuperado de https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7705

Melero Aguilar, N. (2012). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad. Un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones pedagógicas, (21), 339-355. Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/12861

Morales-García, L. M. (2016). De la memoria colectiva e identidad colectiva, al establecimiento de lugares de la memoria en la vereda la Florida del municipio de Viotá. (Tesis de pregrado). Universidad Piloto de Colombia. Recuperado de http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/8927

Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: implicaciones para una educación rural. Investigación y Postgrado, 19(2), 11-58. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200003

Núñez, J. (2008). Prácticas sociales campesinas: saber local y educación rural. Investigación y Postgrado, 23(2), pp.45-88. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/658/65815752003.pdf

Ocampo Bedoya, M. (2016). Saberes y modos de vida campesinos, un acercamiento desde y para construir un Trabajo Social Intercultural (Tesis de pregrado). Universidad de Antioquia, Colombia. Recuperado de http://hdl.handle.net/10495/14639

Vergara-Buitrago, P. A. (2018). Los saberes campesinos como estrategia de desarrollo rural en la Serranía de los Yariguíes (Santander, Colombia). Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 38(2), 461-477. https://doi.org/10.5209/AGUC.62488

Published

2023-03-09

How to Cite

Bravo Villanueva, D. A. ., & Arias Perales, I. . (2023). Urban Vegetable Garden-Elderly Project: Systematization of Experiences of Knowledge and Peasant Practices. Extensión En Red, (13), e032. https://doi.org/10.24215/18529569e032

Issue

Section

Experiencias