Ludics Practices in Confinement Situation

Authors

  • Martín Caldeiro Universidad de la República, Uruguay
  • Jorge Rettich Universidad de la República, Uruguay
  • Mayra Azambuya Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e035

Keywords:

game, ludic, experience, participation

Abstract

This paper is a presentation of the experience developed as part of the Espacio de formación integral (EFI) Prácticas lúdicas y artísticas en Punta de Rieles: diálogos entre el "adentro" y el “afuera”, implemented in Punta de Rieles prison/penitentiary. A brief review is given of the beginnings of the project up to the present day, addressing the emergence of the program, its development and the way it has been implemented. The particularities of the project to highlight are its territorial insertion in a scenario of total reclusion.A set of reflexions is being proposed which, following what we could call an extensionist tradition, are denominated as learning which, in the course of the project, have emerged as significant. We also propose an analysis based on the following keys: game, the ludic, participation and experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2011). Infancia e Historia. Adriana Hidalgo.

Althusser, L. (2015). Iniciación a la filosofía para los no filósofos. Paidós.

Benjamin, W. (2014). Obras Escolhidas. Brasiliense.

Benjamin, W. (2010). Ensayos Escogidos. El cuenco de plata.

Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular.Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22-51. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5653/pr.5653.pdf

Cardarelli, G. y Rosenfeld, M. (2005). Las participaciones de la pobreza. Programas y proyectos sociales. Paidós.

Freire, P. (1987). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.

INE. (2011). Población por áreas aproximadas a barrios, según sexo. INE. https://www.ine.gub.uy/censos-201

INFORME ANUAL 2019. Comisionado Parlamentario Penitenciario. Parlamento del Uruguay.

Ley Nº 17.897 Libertad Provisional Y Anticipada (2005). El Senado y la Cámara de Representantes de la República Oriental del Uruguay, reunidos en Asamblea General, Publicada D.O. 19 set/005 - Nº 26835.

Lacan, J. (2007). El seminario X. La Angustia. Paidós.

Juanche, A. (2010). La privación de libertad y el sistema carcelario: realidad y reformas urgentes. En SERPAJ Derechos humanos en el Uruguay. Informe 2010

Pellegrini, D. (2021). Jugar en el mundo ancho y ajeno. Apuntes para liberar al juego de la jaula de la utilidad.

Vigna, A. (2012). Análisis de datos del I Censo Nacional de Reclusos, desde una perspectiva de género y derechos humano: informe final. Ministerio del Interior. Instituto Nacional de Rehabilitación.

Published

2023-08-05

How to Cite

Caldeiro, M. ., Rettich, J. ., & Azambuya, M. . (2023). Ludics Practices in Confinement Situation. Extensión En Red, (14), e035. https://doi.org/10.24215/18529569e035

Issue

Section

Dossier