Sports Practices and Children's Rights

«A child cannot be locked inside all day... he must be outside enjoying the sun»

Authors

  • Ana Peri Hada Universidad de la República, Uruguay
  • David Pérez López Universidad de la República, Uruguay
  • Gabriela Etchebehere Universidad de la República, Uruguay
  • Fernanda Silva Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e037

Keywords:

sport, rights, childhood, integrality

Abstract

The activity “Sports Practices and Children's Rights" was carried out by an interdisciplinary team of the Universidad de la República within the framework of the Integral Trajectories Project "Recreation, Sports Practices and Children's Rights". The activity sought to reflect and promote dialogue among its participating actors (girls, boys, families and teachers) in relation to the practice of sports and play in terms of children's rights. This activity contributed to the integration of the human rights perspective into outreach practices for children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisenstein, Á., Ganz, N. y Perczyk, J. (2002). La enseñanza del deporte en la escuela. Miño y Dávila.

Cagigal, J. M. (1979). Cultura Intelectual y cultura física. Kapeluz.

Engdah, I., Etchebehere, G. y Silva, F. (2019). El derecho al juego y la recreación de niñas y niñas en el siglo XX. En C. Torrado (Comp.), Ludicidad & Creatividad. APEX/UDELAR.

Etchebehere, G., De León, D. y Duarte, A. (2016). La construcción de un dispositivo pedagógico de formación integral en Psicología. InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 3(1), 80-87. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/81

Freire, P. (1969) La educación como práctica para la libertad. Siglo XXI.

González Cúberes, M. (1990). El taller de los talleres. Estrada.

Hernández Moreno, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. INDE.

Hernández Moreno, J., Castro Núñez, U., Cruz Cabrera, H, Gil Sánchez, G., Guerra Brito, G., Quiroga Escudero, M. y Rodríguez Ribas, J. P. (2002). Contribución a un léxico básico de praxiología motriz. Lecturas: Educación Física y Deportes, 8(53). http://www.efdeportes.com/efd53/prax.htm

Kaplún, G. (2013). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. InterCambios, (1). https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/11

Novella, A., Llena. A., Noguera, E., Gómez M., Morata T., Trilla, J., Agud, I. y Cifre-Mas, J. (2014). Participación Infantil y construcción de la ciudadanía. Graó.

Organización de Naciones Unidas. (ONU) (1989). Convención internacional sobre los derechos del niño. Nuevo Siglo.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.

Parlebas, P. (1988). Elementos de sociología del deporte. Unisport.

Paya, A. (2018). La infancia tiene cada vez menos tiempo para jugar. Observatorio del Juego Infantil (OJI). http://www.observatoriodeljuego.es/

Ron, O. y Fridman, J. (2015). Educación Física, escuela y deporte: (Entre) dichos y hechos. Universidad Nacional de La Plata.

Ron, O. (2015). En C. Carballo (Coord.), Diccionario Crítico de la Educación Física Académica: rastreo y análisis de los debates y tensiones del campo académico de la educación física en Argentina (pp. 119-136). Prometeo.

Tavosnanska, P. (Comp.). (2009). Democratización del Deporte, la Educación Física y la Recreación. Aportes a la Integración Regional y a la Cooperación Institucional. Biotecnológia.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2013). Observaciones Generales del Comité de los Derechos del Niño. https://www.plataformadeinfancia.org/derechos-de-infancia/observaciones-generales-comite-derechos-del-nino/

Published

2023-08-05

How to Cite

Hada, A. P. ., Pérez López, D. ., Etchebehere, G. ., & Silva, F. . (2023). Sports Practices and Children’s Rights: «A child cannot be locked inside all day. he must be outside enjoying the sun». Extensión En Red, (14), e037. https://doi.org/10.24215/18529569e037

Issue

Section

Dossier