Haciendo Palmas: A Work of Sistematization over the Practice of the Extension

Authors

  • Carmelo Gandini Tresols Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Tania Ortega Cayata Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e038

Keywords:

intervention, human right, childhoods, youths, games, sport, territory

Abstract

The objective is to make visible, from the sistematization, the work done in the project of extension “Haciendo palmas” in the territory “Las palmeras” which is located in the city of La Plata. What is more, another objetive of the project is to remark the importance that has in childhoods and youths the from diferent games, reacreations and sport which is not only a fundamental from where the children can express him/herself and make different kind of relationships with others but constitute a valuable practice for the construction of critical subjets in the society. This work frames in the conception of critical extensión, which came from emancipatorie processes in Latinoamerica fundamentally associated with labours, farm workers and student movements and associated with the conception of popular education too, which has come out from the heated social fighting all through the continet during the second part of XX century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriani, L. (2016). Concepto de territorio. En L. Adriani (Coord.), Hábitat (pp. 27-47). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/74501

Bassi, G. (2004). Educación Física en Educación Popular. Caras, secas y un deporte. Experiencia en el farwest montevideano. Revista Praxis, (4).

Blanco, J. (2007). Espacio y territorio: elementos teórico-conceptuales implicados en el análisis geográfico. En M. V. Fernández y R. Gurevich, Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Un temario para su enseñanza (pp. 37-44). Biblos.

Carballeda, A. (2002). La Intervención en lo Social: Exclusión e Integración en Los Nuevos Escenarios Sociales. Paidós y Tatanka. https://www.margen.org/intervsoc/La Intervenci%C3%B3n en lo social, Alfredo Carballeda %5BPag 96 - 116%5D.pdf

Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.

Remedi, E. (2004). La intervención educativa. Conferencia magistral presentada en el marco de la Reunión Nacional de Coordinadores de la Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional, México.

Tommasino, H., y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37344015003

Viñes, N., Simoy, Ma. S. y Scarnatto, M. (2019). Pensar la extensión desde la Educación Física en clave de derechos: perspectivas históricas y posibilidades actuales en la Universidad Nacional de La Plata. Tempos e Espaços em educação, 12(31), 33-48. https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/12075

Published

2023-08-05

How to Cite

Gandini Tresols, C. ., & Ortega Cayata, T. . (2023). Haciendo Palmas: A Work of Sistematization over the Practice of the Extension. Extensión En Red, (14), e038. https://doi.org/10.24215/18529569e038

Issue

Section

Dossier