Ludic Memory and Cultural Heritage in Paso de las Duranas (Montevideo, Uruguay)

Authors

  • Karen Kühlsen Universidad de la República, Uruguay
  • Inés Scarlato Universidad de la República, Uruguay
  • Camilo Rodríguez Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e039

Keywords:

game, toy, free time, leisure, file, ludic memory

Abstract

In the present work we make a general description of the Space for Comprehensive Training (EFI in Spanish): Games, Free Time and Leisure. Ludic memory and cultural heritage in the Paso de las Duranas neighborhood that takes place within the framework of the Universidad de la República (UdelaR/Uruguay), as well as a presentation of the preliminary conceptual formulations derived from its implementation. In particular, a conceptual approach to the notion of ludic memory was tested at the investigative trajectories of the Education, Society and Leisure Research Group (ESTiL/ISEF/Udelar). This project aims to investigate and carry out an intervention linked with leisure practices developed in a neighborhood in Montevideo-Uruguay, focusing on games and toys as material forms that operate in the mediation between generations. On this axis we articulated the themes of archive, heritage and ludic memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Morata.

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Adriana Hidalgo.

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Península.

Balás, M. y Secco, L. (2018). Digitalización de la película Juegos y rondas tradicionales del Uruguay. En CDM y AGU, Juegos y rondas tradicionales del Uruguay (pp. 85-90). Centro Nacional de Documentación Lauro Ayestarán.

Barrán, J. P. (1991). Historia de la Sensibilidad en el Uruguay. Tomo 1. La cultura Bárbara. Ediciones de la Banda Oriental.

Benjamin, W. (1981). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Nueva Visión.

Benjamin, W. (1991). El narrador. Taurus.

Benjamin, W. (2010). Ensayos escogidos. Cuenco de Plata.

Benjamin, W. (2011a). Papeles escogidos. Imago Mundi.

Benjamin, W. (2011b). Infancia en Berlín hacia el mil novecientos. ABADA.

Brougere, G. (2013). El niño y la cultura lúdica. Lúdicamente, 2(4).

Caldeiro, M. (2017). O corpo em jogo: a emergência do discurso sobre o jogo no campo da educação física no começo do século XX no Uruguai. (Dissertação Maestría em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC.

Cantú, M. (2012). La historia en (las) imágenes. Archivo, memoria y video. En J. La Ferla y S. Reynal (Comps.), Territorios Audiovisuales: cine, video, televisión, documental, instalación, nuevas tecnologías, paisajes mediáticos. Libraria.

Dogliotti, P. (2012). Cuerpo y currículum: discursividades en torno a la formación de docentes de educación física en Uruguay (1874-1948). 327f. (Tesis de Maestría). Universidad de la República, Montevideo. http://posgrados.cse.edu.uy/sites/posgrados.cse.edu.uy/files/tesis_paola_dogliotti.pdf

Foucault, M. (2013). ¿Qué es usted profesor Foucault? Sobre la arqueología y su método. Siglo XXI

Fraser, R. (1993). La Historia Oral como historia desde abajo. La historiografía, (12), 79 - 92.

Gambarotta, E. (2022). A educação nos tempos do espírito do neoliberalismo. Perspectiva, 40(1), 1-15.

Jay, M.(2009). Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós.

Nora, P. (2008). Les lieux de mémoire/ Los lugares de la Memoria. Trilce.

Pérez Monkas, G. (2016). La (des)aparición de las prácticas corporales sometidas. Una arqueología en el Uruguay del siglo XIX (1861- 1871) (Tesis de maestría). Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

Proust, M. (2010) En busca del tiempo perdido. Por la parte del Swann. s/c, Debolsillo ed.

Rettich, J. (2019) Enseñanza Universitaria: afectaciones desde la noción de experiencia. El estudio de las prácticas pre-profesionales en ámbitos de trabajo con la comunidad [en línea]. Tesis de maestría. Montevideo: Universidad de la República (Uruguay). Comisión Sectorial de Enseñanza.

Rodríguez Giménez, R. (2012). Saber del cuerpo: una exploración entre normalismo y universidad en ocasión de la educación física (Uruguay, 1876-1939) (Tesis de Maestría). Universidad de la República, Montevideo.

Rodríguez Antúnez, C. (2018). Para que nadie se olvide de jugar: Recorrido por un espacio de formación integral. E+E: Estudios de Extensión en Humanidades, 5(6). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EEH/article/view/21803

Scarlato, I. (2015). Corpo e tempo livre. As plazas vecinales de cultura física em Montevidéu (Tesis de Maestría). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Tommasino, H. y Rodríguez, N. (2011). Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República. Cuadernos de Extensión, (1), 19-42.

Published

2023-08-05

How to Cite

Kühlsen, K. ., Scarlato, I. ., & Rodríguez, C. . (2023). Ludic Memory and Cultural Heritage in Paso de las Duranas (Montevideo, Uruguay). Extensión En Red, (14), e039. https://doi.org/10.24215/18529569e039

Issue

Section

Dossier