Extension in the Expansion of Youth Educational Trajectories: Paths, Theoretical Perspectives and Challenges
Recorridos, perspectivas teóricas y desafíos
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e040Keywords:
education as a right, physical education, outreach, educational trajectoriesAbstract
The following article presents the different guidelines that shape the extension project called “Towards the Public University: continuity of educational trajectories”. In the first instance, a journey is made on the moments that this extension project has been going through since 2016 until nowadays. It is mainly characterized by the value of the perspective of rights that distinguishes the educational policy of our country and at the same time making a strong emphasis on the fact that Higher Education is a possible universe for students who are finishing High School. In turn, it is anchored to 3 axes that structure and give meaning to our actions; a) the completion of secondary school, b) higher education as a right and c) university extension as a possibility of intervention, in the context of processes of “dialogues” between the university and the secondary school. Finally, systematization is approached as a theoretical-methodological strategy and as an indispensable resource to carry out extension practices with a critical and reflexive sense.
Downloads
References
Arocena, R. (2011). Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? En Aroncena, R. y otros, Integralidad: tensiones y perspectivas (pp. 9-17). CSEAM-UDELAR. https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2017/11/Cuaderno-n%C2%B01-integralidad.pdf
Bonicatto, M. (2019). Doble vía. El aporte de la Planificación Estratégica Situacional a la extensión estatutaria de la UNLP (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/79848
Cano, A., Martinis, P. y Paleso, A. (2015). Diálogo de saberes entre Universidad y Enseñanza Media: búsquedas y fundamentos de un Espacio de Formación Integral. En García Goyos, V., Pérez Sánchez, M. y Rak Marcos, G. (Comps.) Memoria que es vida abierta. Diálogo de saberes a 40 años de la Huelga General. CSEAM-UDELAR. https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2016/12/07_memoria_en_baja_10-04-2015.pdf
Carballeda, A. (S/F). La interdisciplina como diálogo. Una visión desde el campo de la salud. Subsecretaría de atención de las adicciones, Ministerio de Desarrollo de la provincia de Buenos Aires, Argentina.
Carli, S. (2014). Algunos aportes para pensar los primeros años de la formación universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Política Universitaria IEC-CONADU, (1), 15-19.
Cavalli Dalla Rizza, V. (2020). Estar y producir en colectivo. Reflexiones sobre los saberes desde la experiencia de los Espacios de Formación Integral de la Universidad de la República. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), e0009. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/vw/9435
Díaz, C. V. y Pinedo, J. (Eds). (2021). Poner en común. Sistematización de experiencias de extensión universitaria. Andamios, (8). https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index. php/libros/catalog/book/190
Fals Borda, O. y Rodríguez Brandao, C. (1987). Investigación Participativa. La Banda Oriental.
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. De la Piqueta.
Fuentes Berhau, M., Céspedes, J., Torres, P., Scarnatto, M., Simoy, S. y Viñes, N. (2021). Hacia la universidad pública: fundamentos, contextos y desafíos de un proyecto de extensión. En Actas del IX Congreso Nacional de Extensión de REXUNI y las VIII Jornadas de Extensión del Mercosur. http://congresoextension.frsfco.utn.edu.ar/ponencias/eje-3/mesa-26/
Gagneten, M. (1987). Hacia una Metodología de Sistematización de la práctica. Humanitas.
Jara Holliday, O. (2001). Dilemas y desafíos de la Sistematización de Experiencias. Presentación realizada en Cochabamba en el Seminario ASOCAM: Agricultura Sostenible Campesina de Montaña. Costa Rica.
Kemmis, S. (1999). La investigación-acción y la política de la reflexión. En Angulo Rasco, J. F., Barquín Ruiz, J. y Pérez Gómez, A. I. (Eds.), Desarrollo profesional del docente: Política, investigación y práctica (pp. 95-118). Akal.
Pantanali, S. (2014). Luchas y estrategias de los profesionales: la intervención profesional en Niñez y Adolescencia en La Plata (Tesis de Maestría). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42804
Peña, M. (2000). Introducción al pensamiento de Marx. El cielo por Asalto.
Píriz Correa y Rodríguez Antúnez, (Comp). (2017). Experiencia y Territorio: Extensión universitaria y educación física. Universidad de la República.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6(6), 120-129. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6320
Universidad Nacional de La Plata (2008). Estatuto. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37738
Viñes, N., Simoy, M. y Scarnatto, M. (2019). Pensar la extensión desde la Educación Física en clave de derechos: perspectivas históricas y posibilidades actuales en la Universidad Nacional de La Plata. Tempos e Espaços em Educação, 12(31), 33-48. https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/12075
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Martín Scarnatto, María Silvana Simoy, Silvia Pérez Torrecilla, Nicolás Viñes, Pablo Ariel Torres, Mariana Noemi Fuentes Berhau
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.