Extension in the Expansion of Youth Educational Trajectories: Paths, Theoretical Perspectives and Challenges

Recorridos, perspectivas teóricas y desafíos

Authors

  • Martín Scarnatto Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-0383-222X
  • María Silvana Simoy Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Silvia Pérez Torrecilla Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Nicolás Viñes Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Pablo Ariel Torres Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Mariana Noemi Fuentes Berhau Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e040

Keywords:

education as a right, physical education, outreach, educational trajectories

Abstract

The following article presents the different guidelines that shape the extension project called “Towards the Public University: continuity of educational trajectories”. In the first instance, a journey is made on the moments that this extension project has been going through since 2016 until nowadays. It is mainly characterized by the value of the perspective of rights that distinguishes the educational policy of our country and at the same time making a strong emphasis on the fact that Higher Education is a possible universe for students who are finishing High School. In turn, it is anchored to 3 axes that structure and give meaning to our actions; a) the completion of secondary school, b) higher education as a right and c) university extension as a possibility of intervention, in the context of processes of “dialogues” between the university and the secondary school. Finally, systematization is approached as a theoretical-methodological strategy and as an indispensable resource to carry out extension practices with a critical and reflexive sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arocena, R. (2011). Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? En Aroncena, R. y otros, Integralidad: tensiones y perspectivas (pp. 9-17). CSEAM-UDELAR. https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2017/11/Cuaderno-n%C2%B01-integralidad.pdf

Bonicatto, M. (2019). Doble vía. El aporte de la Planificación Estratégica Situacional a la extensión estatutaria de la UNLP (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/79848

Cano, A., Martinis, P. y Paleso, A. (2015). Diálogo de saberes entre Universidad y Enseñanza Media: búsquedas y fundamentos de un Espacio de Formación Integral. En García Goyos, V., Pérez Sánchez, M. y Rak Marcos, G. (Comps.) Memoria que es vida abierta. Diálogo de saberes a 40 años de la Huelga General. CSEAM-UDELAR. https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2016/12/07_memoria_en_baja_10-04-2015.pdf

Carballeda, A. (S/F). La interdisciplina como diálogo. Una visión desde el campo de la salud. Subsecretaría de atención de las adicciones, Ministerio de Desarrollo de la provincia de Buenos Aires, Argentina.

Carli, S. (2014). Algunos aportes para pensar los primeros años de la formación universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Política Universitaria IEC-CONADU, (1), 15-19.

Cavalli Dalla Rizza, V. (2020). Estar y producir en colectivo. Reflexiones sobre los saberes desde la experiencia de los Espacios de Formación Integral de la Universidad de la República. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), e0009. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/vw/9435

Díaz, C. V. y Pinedo, J. (Eds). (2021). Poner en común. Sistematización de experiencias de extensión universitaria. Andamios, (8). https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index. php/libros/catalog/book/190

Fals Borda, O. y Rodríguez Brandao, C. (1987). Investigación Participativa. La Banda Oriental.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. De la Piqueta.

Fuentes Berhau, M., Céspedes, J., Torres, P., Scarnatto, M., Simoy, S. y Viñes, N. (2021). Hacia la universidad pública: fundamentos, contextos y desafíos de un proyecto de extensión. En Actas del IX Congreso Nacional de Extensión de REXUNI y las VIII Jornadas de Extensión del Mercosur. http://congresoextension.frsfco.utn.edu.ar/ponencias/eje-3/mesa-26/

Gagneten, M. (1987). Hacia una Metodología de Sistematización de la práctica. Humanitas.

Jara Holliday, O. (2001). Dilemas y desafíos de la Sistematización de Experiencias. Presentación realizada en Cochabamba en el Seminario ASOCAM: Agricultura Sostenible Campesina de Montaña. Costa Rica.

Kemmis, S. (1999). La investigación-acción y la política de la reflexión. En Angulo Rasco, J. F., Barquín Ruiz, J. y Pérez Gómez, A. I. (Eds.), Desarrollo profesional del docente: Política, investigación y práctica (pp. 95-118). Akal.

Pantanali, S. (2014). Luchas y estrategias de los profesionales: la intervención profesional en Niñez y Adolescencia en La Plata (Tesis de Maestría). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42804

Peña, M. (2000). Introducción al pensamiento de Marx. El cielo por Asalto.

Píriz Correa y Rodríguez Antúnez, (Comp). (2017). Experiencia y Territorio: Extensión universitaria y educación física. Universidad de la República.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6(6), 120-129. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6320

Universidad Nacional de La Plata (2008). Estatuto. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37738

Viñes, N., Simoy, M. y Scarnatto, M. (2019). Pensar la extensión desde la Educación Física en clave de derechos: perspectivas históricas y posibilidades actuales en la Universidad Nacional de La Plata. Tempos e Espaços em Educação, 12(31), 33-48. https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/12075

Published

2023-08-05

How to Cite

Scarnatto, M. ., Simoy, M. S. ., Pérez Torrecilla, S. ., Viñes, N., Torres, P. A. ., & Fuentes Berhau , M. N. . (2023). Extension in the Expansion of Youth Educational Trajectories: Paths, Theoretical Perspectives and Challenges: Recorridos, perspectivas teóricas y desafíos. Extensión En Red, (14), e040. https://doi.org/10.24215/18529569e040

Issue

Section

Dossier