Suture the Earth in the Anthropocene

Science, Art, Education and Territory

Authors

  • María Inés Carabajal Universidad de Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e044

Keywords:

university extension, environmental problems, food, experiential learning

Abstract

This article presents artistic-educational actions, that intertwine scientific knowledge, the aesthetic languages of art and subjectivities, to promote the reflection on the society-nature link and to rethink, in a particular way, the connection between globalizing concepts such as the Anthropocene and our daily eating practices. The experience was carried out with undergraduate students from the University of Buenos Aires (Argentina) within the framework of the university extension project «Suturing the Earth» (2020-2021). t is argued that the inclusion of art fosters experimental, sensitive and situated learning that allows for the construction of new meanings to address the environmental problems that we are currently experiencing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Briones, C., Lanata L. y Monjeau, A. (2019). El futuro del Antropoceno. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(84), 19-31. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/24133

Carabajal, M. I. (9 de septiembre de 2021). El riesgo de comernos hasta el planeta. Cítrica. https://revistacitrica.com/antropoceno-granjasporcinas.html

Carabajal, M. I. (30 de noviembre de 2021). Antropoceno y sistemas agroalimentarios: repensando el futuro a través del alimento. Biodiversidadla. https://www.biodiversidadla.org/Recomendamos/Antropoceno-y-sistemasagroalimentarios-repensando-el-futuro-a-traves-del-alimento

Carabajal, M. I. y Grasso, M. (2020). Suturar la Tierra. Algunas reflexiones desde la ciencia y el arte frente al inminente acuerdo con China para la instalación de mega granjas porcinas en Argentina. Instituto Argentino para el Desarrollo Económico (IADE). Realidad Económica. https://www.iade.org.ar/noticias/suturar-la-tierra

Crutzen, P. (2002). Geology of Mankind. Nature, 415(23).

Crutzen, P. y Stoermer, E. (2000). The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, (41), 17-18.

Descola, P. (2017). ¿Humano, demasiado humano? Desacatos, (54), 16-27. https://doi.org/10.29340/54.1737

Gras, C. y Hernández, V. (Coord.) (2009). La Argentina rural. De la agricultura familiar a los agronegocios. Biblos.

Grasso, M. (2018). Educación por el arte y Formación docente: tensionar el mandato funcional disciplinador para transformar la escuela. Educación artística: revista de investigación, (9). https://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/12248

Haraway, D. (2016). Antropoceno, Capitaloceno, Plantacionoceno, Chthuluceno: generando relaciones de parentesco. Revista Latinoamericana de estudios críticos animales, 3(1). http://revistaleca.org/journal/index.php/RLECA/article/view/53/48

Machado Araoz, H. (2016). Sobre la naturaleza realmente existente, la entidad América y los orígenes del Capitaloceno. Dilemas y desafíos de especie. Actuel Marx, (20), 205-230.

Manifiesto Antropoceno en Chile. Hacia un nuevo pacto de convivencia. (2017) www.antropoceno.co

Merlinsky, G. y Serafini, P. (2020). Arte y Ecología Política. Universidad de Buenos Aires. Instituto de Investigaciones Gino Germani.

Malm, A. y Hornborg A. (2014). The Geology of Mankind? A Critique of the Anthropocene Narrative. The Anthropocene Review, I(I), 62-69. https://doi.org/10.1177/2053019613516291

Mauelshagen, F. (2017). Comentario: reflexiones acerca del Antropoceno. Desacatos, (54), 74-89. https://doi.org/10.29340/54.1741

Moore, J. (2013). El auge de la ecología-mundo capitalista (I). Las fronteras mercantiles en el auge y decadencia de la apropiación máxima. Laberinto, (38),

-26

Moore, J. (2016). El fin de la naturaleza barata: o cómo aprendí a dejar de preocuparme por “el” medioambiente y amar la crisis del capitalismo. Relaciones Internacionales, (33), 143-174. https://doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2016.33.007

Moore, J. (2017). The Capitalocene. Part I: on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies, 44(3), 594-630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036

Read, H. (1977). Educación por el arte. Paidós.

Steffen, W., Broadgate, W., Deutsch, L., Gaffney, O. and Ludwig, C. (2015). The trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration. The Anthropocene

Review, 2(1), 81-98. https://doi.org/10.1177/2053019614564785

Svampa, M. (2019). El Antropoceno como diagnóstico y paradigma. Lecturas globales desde el sur”. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(84), 33-54. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/24134

Trischler, H. (2017). El Antropoceno, ¿un concepto geológico o cultural, o ambos? Desacatos, (54), 40-57. https://doi.org/10.29340/54.1739

Ulloa, A. (2017). Dinámicas ambientales y extractivas en el siglo XXI: ¿es la época del Antropoceno o del Capitaloceno en Latinoamérica? Desacatos, (54), 58-73. https://doi.org/10.29340/54.1740

Published

2024-01-05

How to Cite

Carabajal, M. I. . (2024). Suture the Earth in the Anthropocene: Science, Art, Education and Territory. Extensión En Red, (14), e044. https://doi.org/10.24215/18529569e044

Issue

Section

Experiencias