Rights of Adolescents to Participate in Schools
Experiences of Intervention on the Periphery of the Partido of General Pueyrredon, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e046Keywords:
youth, citizenship, secondary level, General PueyrredonAbstract
The work systematizes an intervention in the territory, whose objective was to contribute to the construction of citizenship and promote the democratization of the school space, as one of the areas of interaction between childhood and adolescence. The experience was designed by the Local Council for Children and Adolescents of the Partido of General Pueyrredon (Buenos Aires, Argentina) during 2022. Through workshops in two secondary schools on the periphery of the district, discussions were promoted about different forms/strategies of participation and conflict resolution where children are positioned as political subjects.
Downloads
References
Alfageme, E., Cantos, R. y Martínez, M. (2003). De la participación al protagonismo infantil. Propuestas para la acción. Plataforma de Organizaciones de Infancia.
Barna, A. (2012). Convención Internacional de los Derechos del Niño. Hacia un abordaje desacralizador. Kairos. Revista de temas sociales, 16(29), 1-19. https://revistakairos.org/convencion-internacional-de-los-derechos-del-ninohacia-un-abordaje-desacralizador
Cámara de Diputados de la Provincia de Buenos Aires (2013). Fundamentos de la Ley 14.581. https://normas.gba.gob.ar/documentos/VNJlZINV.html
Cussianovich, A. (2009). Aprender la condición humana. Ensayo sobre pedagogía de la ternura. Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe (IFEJANT).
Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2009). Resolución 1709. Acuerdos Institucionales de Convivencia. Provincia de Buenos Aires.
Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2017). Comunicación conjunta N° 2. La construcción de la convivencia en las instituciones educativas. Provincia de Buenos Aires.
Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2022a). Líneas prioritarias de la Dirección Provincial de Educación Secundaria para el periodo 2022-2023. Provincia de Buenos Aires.
Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2022b). Disposición 185. Definición de tareas docentes de Orientadoras y Orientadores de la Dirección de Psicología Comunitaria y Pedagogía Social. Provincia de Buenos Aires.
Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2023). Resolución 1235. Acuerdos Institucionales de Convivencia. Provincia de Buenos Aires.
Duarte Quapper, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 20(36), 99-125. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56108
Labrunée, M. E., Laure, M. P., Cristini, A. y Gómez, M. (marzo de 2023). Participación protagónica y prácticas de convivencia escolar de niñeces y adolescencias. Experiencia en Estación Chapadmalal y Zona Oeste Rural del Partido General Pueyrredón [Ponencia]. III Jornadas de Sociología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina.
Labrunée, M. E. y Dahul, M. L. (marzo de 2016). El cuidado infantil en el cordón frutihortícola del Partido de General Pueyrredon. Acciones de promoción de derechos y prevención del trabajo infantil de la Casa del Niño La Ardillita [Ponencia]. IV Encuentro Internacional Teoría y Práctica Política. Universidad Nacional de Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/2686
Larrondo, M. (2017). Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela. Universitas, (26), 109-134.
https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/26.2017.04
Liebel, M. (2019). Infancias dignas, o cómo descolonizarse. Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe (IFEJANT).
Magistris, G. P. y Morales, S. (Comps.). (2021). Educar hasta la ternura siempre. Del adultocentrismo a la participación de las niñeces. Chirimbote y Ternura Revelde.
Morales, S. y Magistris, G. (2019). El co-protagonismo como nuevo paradigma de infancia: hacia un horizonte emancipatorio en las relaciones intergeneracionales. Kairos. Revista de temas sociales, 23(44), 35-55. https://revistakairos.org/el-coprotagonismo-como-nuevo-paradigma-de-infancia-hacia-un-horizonteemancipatorio-en-las-relaciones-intergeneracionales/
Morales, S. y Magistris, G. (2021). Pedagogía niña. Revisitando la obra de Paulo Freire con lentes antiadultistas. En H. Ouviña y A. Álvarez (Comps.), La palabra y el mundo: conversaciones freireanas (pp. 13-30). Muchos Mundos.
Rodríguez Bustamante, L. (2020). Participación de los/as niños/as y democratización en la escuela: apertura y limitaciones. Runa, 41(1), 183-198. https://dx.doi.org/10.34096/runa.v41i1.6280
Sousa Santos, B de. (2009). Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. En B. de Sousa Santos (Org.), Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa (pp. 678-678). Civilização Brasileira.
Sousa Santos, B de. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Eugenia Labrunée, María Paula Laure
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.