Rights of Adolescents to Participate in Schools

Experiences of Intervention on the Periphery of the Partido of General Pueyrredon, Argentina

Authors

  • María Eugenia Labrunée Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-7628-0446
  • María Paula Laure Investigadora independiente, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e046

Keywords:

youth, citizenship, secondary level, General Pueyrredon

Abstract

The work systematizes an intervention in the territory, whose objective was to contribute to the construction of citizenship and promote the democratization of the school space, as one of the areas of interaction between childhood and adolescence. The experience was designed by the Local Council for Children and Adolescents of the Partido of General Pueyrredon (Buenos Aires, Argentina) during 2022. Through workshops in two secondary schools on the periphery of the district, discussions were promoted about different forms/strategies of participation and conflict resolution where children are positioned as political subjects. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfageme, E., Cantos, R. y Martínez, M. (2003). De la participación al protagonismo infantil. Propuestas para la acción. Plataforma de Organizaciones de Infancia.

Barna, A. (2012). Convención Internacional de los Derechos del Niño. Hacia un abordaje desacralizador. Kairos. Revista de temas sociales, 16(29), 1-19. https://revistakairos.org/convencion-internacional-de-los-derechos-del-ninohacia-un-abordaje-desacralizador

Cámara de Diputados de la Provincia de Buenos Aires (2013). Fundamentos de la Ley 14.581. https://normas.gba.gob.ar/documentos/VNJlZINV.html

Cussianovich, A. (2009). Aprender la condición humana. Ensayo sobre pedagogía de la ternura. Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe (IFEJANT).

Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2009). Resolución 1709. Acuerdos Institucionales de Convivencia. Provincia de Buenos Aires.

Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2017). Comunicación conjunta N° 2. La construcción de la convivencia en las instituciones educativas. Provincia de Buenos Aires.

Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2022a). Líneas prioritarias de la Dirección Provincial de Educación Secundaria para el periodo 2022-2023. Provincia de Buenos Aires.

Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2022b). Disposición 185. Definición de tareas docentes de Orientadoras y Orientadores de la Dirección de Psicología Comunitaria y Pedagogía Social. Provincia de Buenos Aires.

Dirección General de Cultura y Educación (DGCyE). (2023). Resolución 1235. Acuerdos Institucionales de Convivencia. Provincia de Buenos Aires.

Duarte Quapper, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 20(36), 99-125. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/56108

Labrunée, M. E., Laure, M. P., Cristini, A. y Gómez, M. (marzo de 2023). Participación protagónica y prácticas de convivencia escolar de niñeces y adolescencias. Experiencia en Estación Chapadmalal y Zona Oeste Rural del Partido General Pueyrredón [Ponencia]. III Jornadas de Sociología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina.

Labrunée, M. E. y Dahul, M. L. (marzo de 2016). El cuidado infantil en el cordón frutihortícola del Partido de General Pueyrredon. Acciones de promoción de derechos y prevención del trabajo infantil de la Casa del Niño La Ardillita [Ponencia]. IV Encuentro Internacional Teoría y Práctica Política. Universidad Nacional de Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/2686

Larrondo, M. (2017). Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela. Universitas, (26), 109-134.

https://universitas.ups.edu.ec/index.php/universitas/article/view/26.2017.04

Liebel, M. (2019). Infancias dignas, o cómo descolonizarse. Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe (IFEJANT).

Magistris, G. P. y Morales, S. (Comps.). (2021). Educar hasta la ternura siempre. Del adultocentrismo a la participación de las niñeces. Chirimbote y Ternura Revelde.

Morales, S. y Magistris, G. (2019). El co-protagonismo como nuevo paradigma de infancia: hacia un horizonte emancipatorio en las relaciones intergeneracionales. Kairos. Revista de temas sociales, 23(44), 35-55. https://revistakairos.org/el-coprotagonismo-como-nuevo-paradigma-de-infancia-hacia-un-horizonteemancipatorio-en-las-relaciones-intergeneracionales/

Morales, S. y Magistris, G. (2021). Pedagogía niña. Revisitando la obra de Paulo Freire con lentes antiadultistas. En H. Ouviña y A. Álvarez (Comps.), La palabra y el mundo: conversaciones freireanas (pp. 13-30). Muchos Mundos.

Rodríguez Bustamante, L. (2020). Participación de los/as niños/as y democratización en la escuela: apertura y limitaciones. Runa, 41(1), 183-198. https://dx.doi.org/10.34096/runa.v41i1.6280

Sousa Santos, B de. (2009). Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. En B. de Sousa Santos (Org.), Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa (pp. 678-678). Civilização Brasileira.

Sousa Santos, B de. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.

Published

2024-09-03

How to Cite

Labrunée, M. E. ., & Laure, M. P. . (2024). Rights of Adolescents to Participate in Schools: Experiences of Intervention on the Periphery of the Partido of General Pueyrredon, Argentina. Extensión En Red, (15), e046. https://doi.org/10.24215/18529569e046

Issue

Section

Experiencias