"The other" built in the mail of readers of La Nación

Authors

  • Mauro Basiuk Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e012

Keywords:

La Nación, lectura, medios, discurso

Abstract

Ten years after the conflict that confronted the National Government with the agricultural entities gathered at the Mesa de Enlace, retaking the conclusions derived from the analysis of the Reader's Mail of the newspaper La Nación serves to understand how senses were installed and meanings that enabled the victory of the Alianza Cambiemos change in 2015 and that support of its management in the exercise of the Executive Power. At that time, when discussing the application of the mobile retenciones regime for exportable grains, the Mail of Readers of La Nación staged, through texts, direct statements that the media appropriated in a link that legitimized the reader in the exercise of his word and the newspaper as respectful of the reading contract by which he responded to his duties and obligations.

Keywords: La Nacion, reading, media, speech

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aronskind, R.; Vommaro, G. (compiladores). (2010). Campos de batalla: Las rutas, los medios y las plazas en el nuevo conflicto agrario. Prometeo Libros, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Bellotti, A.; Morresi, S,; Vommaro, G. (2015). Mundo PRO: Anatomía de un partido fabricado para ganar. Planeta, Buenos Aires.

Benveniste, E. (1977). El aparato formal de la enunciación. En: Problemas de Lingüística General II, México, Siglo XXI; pp. 82-91.

Calsamiglia, H.; Tusón Valls, A. (1999-edición actualizada en 2007). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel, Barcelona.

Charadeau, P; Maingueneau, D. (dir.) (2002). Diccionario de Análisis del Discurso. Amorrortu, Buenos Aires, 2005.

Diario LA NACION (2005). La Nación, Testimonio de tres siglos. Buenos Aires, 4 de enero.

Diario LA NACION.(1997). La Nación, Manual de estilo y ética periodística. Espasa Calpe, Buenos Aires.

Diario LA NACION (1998). Señor director: las mejores cartas de lectores publicadas en 1997. Espasa Calpe, Buenos Aires.

Eco, U. (1982). Cómo se hace una tesis. GEDISA, Barcelona.

Kerbrat-Orecchioni, C. (1988). La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Hachette, Buenos Aires. Cap. I.2, pp. 39-44; cap. II.2, pp. 47-177.

Halperín, J. (2007). Noticias del poder: buenas y malas artes del periodismo político. Editorial Aguilar, Buenos Aires.

Laclau, E.; Mouffe, C. (1985). Hegemonía y estrategia socialista. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

Maingueneau, D. (1980). Introducción a los métodos de análisis de discurso. Hachette, Buenos Aires.

Maingueneau, D. (2001). Análisis de textos de comunicación. Nueva Visión, Buenos Aires.

Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili, Barcelona.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político. Editorial Paidós, Buenos Aires.

Piglia, R. (2005). El último lector. Editorial Anagrama, España.

Quiroga, A. E. (2008). La participación de los públicos en los medios: de las cartas de lectores a los contenidos informativos generados por los usuarios. Congreso de la Red Nacional de Investigadores en Comunicación (REDCOM), Universidad Católica de Salta.

Sidicaro, R. (1993). La política mirada desde arriba: Las ideas del Diario La Nación 1909-1989. Editorial Sudamericana, Buenos Aires.

Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Editorial Gedisa, Buenos Aires.

Verón, E. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En El discurso político. Lenguajes y acontecimientos. Hachette, Buenos Aires.

Verón, E. (2009). El análisis del “Contrato de Lectura”, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media, IREP, París, en “Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications” (http://arfuch2.files.wordpress.com/2009/10/veron_eliseo_analisis_del_contrato_de_lectura.pdf)

Yabkowski, Nuria (2010). “Nosotros, ellos… Todos. Los sentidos de la representación política”, en Campos de batalla: Las rutas, los medios y las plazas en el nuevo conflicto agrario. Buenos Aires: Prometeo.

Published

2019-06-07

How to Cite

Basiuk, M. (2019). "The other" built in the mail of readers of La Nación. RevCom, (8), e012. https://doi.org/10.24215/24517836e012