Audiovisual Stories and New Images
Documentaries about the Malvinas War
DOI:
https://doi.org/10.24215/24517836e074Keywords:
war cinema, representation, Malvinas, memoryAbstract
Malvinas is for our country a permanent and inalienable cause that ratifies the legitimate and imprescriptible sovereignty of the Argentine Nation over the southern archipelago. On the eve of the 40th anniversary of the armed conflict of 1982, we intend to go through some milestones of Argentine and United Kingdom filmography, in order to (re) think about the concepts of collective construction of memory from audiovisual media. In my Master's Thesis, I proposed a study on the modalities of construction of the audiovisual story from a selected corpus of television audiovisual productions made during the period 2002-2012. There, fourteen pieces were selected in total: seven Argentine, seven British. Throughout these years we can note the consolidation of the documentary, in various modes of circulation through television screens. This work stops at the identification of three modalities of use of Computer Generated Images (CGI, in its acronym in English) as a narrative resource that often takes the place of archive material. This use of computer technology is related to the possibility of replacing the lack of reference material on battles. The text is part of the work carried out within the framework of the Research Project "Policy (s) around the media in contemporary Argentina" (IDH / UNGS).
Downloads
Metrics
References
Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona, España: Crítica.
Comolli, J. L. (2007). Ver y poder: la inocencia perdida. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Librería.
Dall´Asta, M. (1998). Historia General del Cine. Orígenes del cine, Vol. 1. Madrid, España: Cátedra.
Leal, J. F. (2013). Temas y motivos del cine de los orígenes. Seis. Recuperado de http://www.cineforever.com/2013/01/22/temas-y-motivos-del-cine-de-los-origenes-seis
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, España: Paidós.
Parente, A. (2012). Lo virtual en calidad de nunca visto. Recuperado de http://maestriadicom.org/articulos/el-cine-del-pensamiento-o-lo-virtual-en-calidad-de-nunca-visto
Schaeffer, J.-M. (2002) [1987]. Por qué la ficción. Madrid, España: Lengua de Trapo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 RevCom

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en RevCom los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Revcom depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.