How to Put Together the Different Pieces of the Throne: Overview and Perspectives of the Thesis 'Hegemonic Strategies in the Struggle for the Iron Throne. An Analysis on Narratives in Game of Thrones'
Keywords:
Media narratives, gender, political-economic administration, lineage, hegemonyAbstract
The aim of this paper is to systematize the process through which we applied the knowledge acquired during our undergraduate studies in order to analyze, from a standpoint of its production logics, the audiovisual material ‘Game of Thrones’ in a selection of its first three seasons. To do so, we inquired into the narratives regarding the notion of power present in the series (political-economic administration of space, gender relations and lineage) from the approach of Latin American Cultural Studies.
We understand that in current times it is necessary to ask ourselves about the implications of seeing and linking with the different meanings from different formats, times and platforms, which together make up new social practices. That is to say, they are nothing but other ways of catharsis to cope with our everyday life.
Specifically, this presentation consists of proposing an approximation to the tools developed (grids elaboration, scenes description, etc.) and their articulation with the theoretical, to arrive at different conclusions and new questions arising from our Undergraduate Thesis 'Hegemonic Strategies in the Struggle for the Iron Throne: an Analysis on Narratives in Game of Thrones'.
Downloads
References
Archenti, N., Marradi, A. y Piovani, J. I. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires, Argentina: Emecé editores.
Benioff, D. y Weiss, D. (Productores). (2011) Game of Thrones [Juego de Tronos] [Serie de televisión]. HBO Entertainment; Television 360; Grok! Television; Generator Entertainment; Startling Television; Bighead Littlehead.
Carrión, J. (2014). Teleshakespeare: Las series en serio. Buenos Aires, Argentina: Interzona Editora.
Cremona, F. (2011). Seminario de comunicación y género: cuaderno de cátedra. La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Gutierrez, N. y Jones, B. (2019). Estrategias hegemónicas en la lucha por el trono de hierro: un análisis de las narrativas en Game of Thrones. (Tesis de grado de la Licenciatura en Comunicación Social). La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/96684/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jaramillo, D. (2013). AMC: Stumbling toward a New Television Canon [AMC: Tropezando hacia un nuevo canon de televisión]. SAGE Journals, Vol.14, núm. 2, pp. 167-183. Recuperado de http://tvn.sagepub.com/content/14/2/167
Murolo, L. y Aon, L. (2018). “Maratón en Netflix. House of Cards, entre la narrativa de la televisión y la web”. En Tram[p]as de la comunicación y la cultura, n.° 82. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/trampas/article/view/4798/3883
Pérez Gómez, M. (Ed.). (2011). Previously On: Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la televisión. Sevilla, España: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.
Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Ripoll, C. (2012). Juego de Tronos: Secretos del Trono de Hierro. Palma de Mallorcas, España: Editorial Dolmen.
Segato, R. (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Buenos Aires, Argentina: Tinta Limón Ediciones.
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? Buenos Aires, Argentina - Madrid, España: Amorrortu editores.
Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Barcelona, España: Ediciones Península.
Artículos
Sepinwall, A. (2019). Why ‘Game of Thrones’ Is a Once-in-a-Lifetime Show [Por qué ‘Game of Thrones’ es un programa único en la vida]. RollingStone. Recuperado de https://www.rollingstone.com/tv/tv-features/game-of-thrones-tribute-essay-sepinwall-817305/ Home TV TV Features
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nayla Gutierrez y Belén Jones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Actas de periodismo y comunicación las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Actas de periodismo y comunicación depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.