Virtuality as a strategy for rethink university higher education

Authors

  • Rocío Magalí Rodríguez Consejo Interuniversitario Nacional y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

College education, insertion, connectivity, virtuality, admission

Abstract

The COVID-19 virus arrived in Argentina in mid-March 2020 to pause all areas of society, including education. At the Facultad de Periodismo y Comunicación Social (FPyCS) of the Universidad Nacional de La Plata (UNLP), the term was supposed to begin in early April but the healthcare emergency prevented it. The six degrees started an unprecedented virtuality, bringing new concerns, difficulties and problems to the university environment. This paper will attempt to contribute to the systematisation and reflection of the experience carried out in the FPyCS, from a perspective of an inclusive communication/education matrix implemented in the health emergency by COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocío Magalí Rodríguez, Consejo Interuniversitario Nacional y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

 

 

 

References

Cortés Vera, Jesús. (2009). “¿Qué es la brecha digital?: una introducción al nuevo rostro de la desigualdad”. Investigación bibliotecológica, 23(48), 233-239. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200011&lng=es&tlng=es.

Ente Nacional de Comunicaciones (14 de octubre de 2020). “Resultados de la encuesta sobre conectividad de estudiantes universitarios de la provincia de Buenos Aires”. Recuperado de https://www.enacom.gob.ar/noticias/institucional/resultados-de-la-encuesta-sobre-conectividad-de-estudiantes-universitarios-de-la-provincia-de-buenos-aires_n2771

Ministerio de Educación de la Nación (12 de abril de 2020). “El Ministerio de Educación de la Nación y el ENACOM acuerdan el acceso gratuito a las plataformas educativas desde los celulares”. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/noticias/el-ministerio-de-educacion-de-la-nacion-y-el-enacom-acuerdan-el-acceso-gratuito-las

(11 de marzo de 2021).. “Los estudiantes de la UNLP recibirán tarjetas de datos móviles gratis: ¿cómo conseguirlas?”. En 0221. Recuperado de https://www.0221.com.ar/nota/2021-3-11-15-49-0-los-estudiantes-de-la-unlp-recibiran-tarjetas-de-datos-moviles-gratis-como-conseguirlas

Terigi, F (2009). “Las trayectorias escolares”. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina:Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004307.pdf

Universidad Nacional de La Plata. (5 de mayo de 2020). Beca “Tu PC para estudiar”. Recuperado de https://unlp.edu.ar/estudiantes/beca-tu-pc-para-estudiar-17879

Published

2021-08-23

How to Cite

Rodríguez, R. M. . (2021). Virtuality as a strategy for rethink university higher education. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7053

Issue

Section

Educación