Discourse Analyisis in the field Communication/Education

Adds and articulation strategies

Authors

  • Lucas Salvatierra Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Communication, education, information discourse, critical discourse analysis

Abstract

This work presents some edges between investigation programs of Communication/Education and Discourse Analysis, specifically Critical Analysis Discourse perspective. The objective is add to the problematization from Communication/Education field, as a transdisciplinar field with Critical Discourse Analysis tools “neither as a method nor an applicable theory to the social problems otherwise as a wide gaze of humanities and social sciences” (Pini, 2002:30). On that way, if Critical Discourse Analysis is “the study

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Salvatierra, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

 

 

 

References

Bajtín, M. [1985 (1976)]. “El problema de los géneros discursivos”. En Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Buenfil Burgos, R. (1992). El debate sobre el sujeto en el discurso marxista: notas críticas sobre el reduccionismo de clase y educación. México: Departamento de Investigaciones Educativas.

Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona, España: Gedisa.

Fairclough, N. (2003) “El análisis crítico del discurso como método para la investigación en Ciencias Sociales”. En Wodak, R. & Meyer, M. (Eds.) Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona, España: Gedisa.

Fairclough, N. & Wodak, R. (2000) “Análisis Crítico del Discurso”. En: van Dijk, T. (Ed.) El discurso como interacción social. Barcelona, España: Gedisa

Huergo, J. (1997) “Los modos de relacionar Comunicación/Educación”. En Huergo, J. (comp) Comunicación/Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). La Habana, Cuba: Ed. Caminos.

Morabes, P. (2019). “(Re)Configuraciones y recorridos teóricos en la investigación en Comunicación/Educación. Aportes situados para el mapa de un campo estratégico”. En Morabes. P & Martínez, D. Miradas en articulación. Trayectorias y territorios en comunicación/educación. La Plata, Buenos Aires, Argentina: EDULP.

Pini, M. (2008) “Estudios críticos del discurso y educación: exploraciones sobre un campo transversal”. En: Pini, M. (Comp.). Discurso y Educación. Herramientas para el análisis crítico. San Martín, Buenos Aires, Argentina: UNSAM EDITA.

van Dijk, T. (1999) “El análisis crítico del discurso”. En: Anthropos N°186. Barcelona, España: Anthropos.

Published

2021-08-23

How to Cite

Salvatierra, L. . (2021). Discourse Analyisis in the field Communication/Education : Adds and articulation strategies. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7054

Issue

Section

Educación