Pandemic and Legislative Elections in Argentina

Politic Communication and Campaign Strategies during the Candidates Debate in 2021

Authors

  • Daniela Irigoiti Vaccarini Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • María Lorena López Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0003-3408-257X

Keywords:

Pandemic, debate, electoral campaign, political communication, strategy

Abstract

In this project we`ll going to analyze the main frame about communication strategies (politics) and campaign (electoral) that were used by the candidates for national deputies for the province of Buenos Aires, during the event Argentina Debate, in the frame of legislatives elections in 2021. The project aims to analyze and compare the strategies used in the television contest by the two candidates of the political forces with the highest percentage of votes in the Simultaneous and Mandatory Open Primaries.  In a more general way, it also seeks to investigate the role of debates during the electoral campaign and especially in the unprecedented global health crisis, which generated various narratives and placed political actors at the center of the dispute over the meanings that helped to define it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aruguete, N. (2021). «Entrevista al consultor y experto en crisis, Mario Riorda: El riesgo es una construcción social». En Página/12. 5 de noviembre de 2021. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/337889-el-riesgo-es-una-construccion-social

Crespo, I.; Garrido, A.; Carletta, I.; Riorda, M. (2011). Manual de Comunicación Política y estrategias de campaña. Candidatos, medios y electores en una nueva era. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Duran Barba, J. y Nieto, S. (2010). El arte de ganar. Cómo usar el ataque en campañas electorales exitosas. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Duran Barba, J. y Nieto, S. (2019). ¿Y dónde está la gente?: Campañas y encuestas en la sociedad del presente extremo. Buenos Aires, Argentina: Debate.

Elizalde, L. y Riorda, M. (2020). Comunicación gubernamental más 360 que nunca. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Herrero, J. (2020). Manual de marketing político. Cómo afrontar una campaña electoral. Córdoba, España: Almuzara.

Radio Nacional (2021). «Entrevista a Mario Riorda: Los debates políticos fueron reemplazados por plebiscitos emocionales». 20 de agosto de 2021. Recuperado de https://www.radionacional.com.ar/los-debates-politicos-fueron-reemplazados-por-plebiscitos-emocionales/

Schoeder, P y Amadeo, B. (2020). «Comunicar la pandemia desde el gobierno uruguayo». En Elizalde, L. y Riorda, M. (Comp.), Comunicación gubernamental más 360 que nunca. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial La Crujía.

Sorj, B. (2012). Poder político y medios de comunicación. De la representación política al reality show. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Published

2022-03-14

How to Cite

Irigoiti Vaccarini, D. ., & López, M. L. (2022). Pandemic and Legislative Elections in Argentina: Politic Communication and Campaign Strategies during the Candidates Debate in 2021. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(2). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7345

Issue

Section

Comunicación, medios y política