The work of the screenwriters in Argentina soap operas O trabalho dos roteiristas nas novelas argentinas
DOI:
https://doi.org/10.24215/23139048e019Keywords:
Cultural industry, television, creative work, soap opera, screenwritersAbstract
Since the 1990 the production of fiction in Argentina has been changed by the confluence of different factors (the privatization of the main stations of the Autonomous City of Buenos Aires, the outsourcing of production, the introduction of technologies, the foreigner capital that invest on audiovisual projects and the exportation of these products).
This article analyzes the work of screenwriters inside the productive process of Argentina soap operas, in the last three decade. For that reason, we explain the fiction productive phases and we identify where this cultural workers are integrated. In addition, we mention the work routines, the workday and the writer’s creative work.
The methodological approach is qualitative and develops the descriptive and interpretative levels to analyse and understand the routines works of screenwriters. In
this way, the examination is based on interviews with key actors of the sector and the documentary and bibliographical survey so as to systematize the data for the research.
Downloads
References
Azpillaga, P. Miguel de Bustos, J. C. & Zallo, R. (1998). Las industrias culturales en la economía informacional. Evolución de sus formas de trabajo y valorización. ZER. Revista de Estudios de Comunicación, 3(5). Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17360/15145
Barroso García, J. (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid, España: Síntesis.
Bolaño, C. (2005). Economía política y conocimiento en la actual reestructuración productiva. En C. Bolaño, G. Mastrini, y F. Sierra (Eds.), Economía política, comunicación y conocimiento: una perspectiva crítica latinoamericana (pp. 39-84). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Bustamante, E. (1999). La televisión económica. Barcelona, España: Gedisa.
Carboni, O. (2012). Los procesos de organización del trabajo en las telenovelas argentinas (1989-2001) (Tesis de Maestría). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Carboni, O. (2015). Los procesos de organización productiva y del trabajo en las tiras diarias de la televisión abierta argentina (2002-2012) (Tesis de Doctorado). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.
Dantas, M. (2011). Nueva etapa de la industria cultural: de la lógica fabril a los “jardines amurallados”. Herramienta, (s/n). Recuperado de https://herramienta.com.ar/articulo.php?id=1604
Flichy, P. (1982). Las multinacionales del audiovisual. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Fuenzalida, V. (2005). Audiencia e identificación en el género. Tram[p]as de la comunicación y la cultura, (39). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
Gómez García, R. y Sánchez Ruiz, E (2006). La Economía Política de la Comunicación y la Cultura. Tradiciones y conceptos. PortalComunicación.com, InCom, UAB. Recuperado de http://www.portalcomunicacion.com/lecciones_det.asp?id=62
Hardt, M. y Negri, A. (2005). Imperio. Barcelona, España: Paidós.
Hesmondhalgh, D. y Baker, S. (2010). Creative Labour. Media work in three cultural industries. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
Herscovici, A.; Bolaño, C. y Mastrini, G. (1999). Economía política de la comunicación y la cultura: una presentación. En G. Mastrini y C. Bolaño (Eds.), Globalización y monopolios en la comunicación en América Latina (pp 9-28). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Kalikoske, A. y Cruz Brittos, V. (2010). História, modelos e economia da telenovela em mercados globais. En C. Bolaño, C. Golin y V. Cruz Brittos (Eds.), Economia da arte e da cultura (pp. 217-237). San Pablo, Brasil: Observatório Itaú cultural.
Klagsbrun, M. (1997). La telenovela brasileña. Un género en desarrollo. En E. Verón y L. Escudero Chauvel (Comps.), Telenovela, ficción popular y mutaciones culturales (pp. 153-168). Barcelona, España: Gedisa.
Martín-Barbero, J. y Rey, G. (1999). Los ejercicios del ver. Barcelona, España: Gedisa.
Marx, C. (1975) [1867]. El capital. Crítica de la economía política. Tomo I, Vol. I y II. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Mato, D. (1999). Telenovelas: transnacionalización de la industria y transformaciones del género. En N. García Canclini y C. Moneta (Coords.), Las industrias culturales en la integración latinoamericana (pp. 229-257). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
Mazziotti, N. y Verón, E. (1993). El espectáculo de la pasión: las telenovelas latinoamericanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Mazziotti, N. (1994). La telenovela transnacional. Argentina y las coproducciones. Estudio sobre las culturas contemporáneas, VI(17). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31661716
Mazziotti, N. (1996). La industria de la telenovela: la producción de ficción en América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Mazziotti, N. (2006). Telenovela. Industria y prácticas sociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Norma.
Mazziotti, N. (2008). La telenovela y su hegemonía en Latinoamérica. En La mirada de Telemo. Revista académica sobre televisión peruana y mundial, (1). Recuperado de http://repositorio.pucp.edu.pe/index//handle/123456789/20259
Mosco, V. (2009). La economía política de la comunicación. Barcelona, España: Bosch.
Mosco, V. (2011). La economía política de la comunicación: una tradición viva. En L. Albornoz (Ed.), Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación (pp. 61-92).Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Ortiz, R., Borelli, S. y Ramos, J. M. (1991). Telenovela, História e Produção. São Paulo, Brasil: Brasiliense.
Richeri, G. (1994). La transición de la televisión. Análisis del audiovisual como empresa de comunicación. Barcelona, España: Bosch.
Sirvén, P. (12 de septiembre de 2010). Los autores de TV no quieren más cuentos. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/television/los-autores-detv-no-quieren-mas-cuentos-nid1303699
Steimberg, O. (1997). Estilo contemporáneo y desarticulación narrativa. Nuevos presentes, nuevos pasados de la telenovela. En E. Verón y L. Escudero Chauvel (Comps.),
Telenovela, ficción popular y mutaciones culturales. Barcelona, España: Gedisa.
Tremblay, G. (2011). Industrias Culturales, economía creativa y sociedad de la información. En L. Albornoz (Ed.), Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación (pp. 109-138). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Xhardez, V. (2012). El trabajo en juego. Trabajo creativo y organización productiva en la Industria Cultural de Videojuegos: implicaciones socioeconómicas (Argentina,
-2011). (Tesis Doctoral). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.
Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura, Madrid, España: Akal.
Zurkerfeld, M. (2013). Obreros de los bits. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ornella Carboni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the economic rights of the authors in favor of the editor, who allows reuse, after editing (postprint), under a Creative Commons Attribution License -NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
In accordance with these terms, the material can be shared (copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and created from the material another work), provided that a) the authorship and original source of its publication (magazine and URL of the work), b) is not used for commercial purposes and c) the same license terms are maintained.
The transfer of non-exclusive rights implies that after its publication (postprint) in Cuadernos de H ideas the authors can publish their work in any language, medium and format; in such cases, it is requested that it be stated that the material was originally published in this journal.
Such assignment also implies the authorization of the authors for the work to be harvested by SEDICI, the institutional repository of the National University of La Plata, and be disseminated in the databases that the editorial team considers appropriate for increase the visibility of the publication and its authors.
Likewise, the journal encourages the authors so that after their publication in Cuadernos de H ideas they deposit their productions in other institutional and thematic repositories, under the principle that offering society scientific and academic production without restrictions contributes to a greater exchange of global knowledge.