Socialization of Knowledge and Learning in University Extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e001

Keywords:

university extension, knowledge, socialization, systematization

Abstract

In the article we discuss the socialization of knowledge and learning generated in the university extension, from six basic assumptions. The association between extension and the ecology of knowledge is presented as a starting point, to outline, then, some approaches about the knowledge derived from extension programs and projects. Likewise, the importance of the systematization of praxis is highlighted as a fundamental part in the processes of knowledge
and learning socialization that takes place before, during and after the development of the practices. Finally, it closes with some limitations and pending tasks in the transformation agenda of the university for the socialization of knowledge in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARNECHEA, M. y MORGAN, M. (2010). Sistematización de la experiencia, conocimientos en y para la práctica. Tendencias y retos, (15). Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr

BOGGINO, N. (2004). El constructivismo entra al aula. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

CHACÍN, B. (2008). Modelo teórico para generar conocimiento desde la extensión universitaria. Laurus, (26), pp. 56-88.

DE SOUSA SANTOS, B. (2008). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Caracas, Venezuela: Centro Internacional Miranda.

FERNÁNDEZ, L. (2001). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

LEZCANO CALDERÓN, S. (2014). La sistematización de experiencias en el fortalecimiento de la relación universidad y sociedad. Universidad en diálogo, IV(1), 81-91.

LÓPEZ RUPÉREZ, F. (2001). Preparar el futuro. La educación ante los desafíos de la globalización. Madrid, España: La Muralla.

MATURANA, H. (1996). El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Chile: Dolmen.

PÉREZ DE MAZA, T. (2009). «El impacto de los proyectos de acción social en los procesos de vinculación de la Universidad Nacional Abierta con su entorno». En Ortiz, L. (coord.). Educación a Distancia en la Universidad Nacional Abierta de Venezuela: Tomo I. (pp. 251-270). Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta.

PÉREZ DE MAZA, T. (2011). Extensión universitaria. Función organizadora de un currículum abierto [Tesis doctoral]. Recuperado de http://www.una.edu.ve/biblo

PÉREZ DE MAZA, T. (2014). Contribuciones de la extensión universitaria al desarrollo local. Tópica extensa. Nueva etapa, 1(1), 71-82.

PÉREZ DE MAZA, T. (2016). «Sistematización de experiencias en contextos universitarios» [guía didáctica]. Caracas, Venezuela: Ediciones del Vicerrectorado Académico, Universidad Nacional Abierta.

SAGASTIZABAL, M. y PERLO, C. (2006). La investigación-acción como estrategia de cambio en las organizaciones. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Published

2018-07-24

How to Cite

Pérez de Maza, T. (2018). Socialization of Knowledge and Learning in University Extension. Extensión En Red, (8), e001. https://doi.org/10.24215/18529569e001

Issue

Section

Artículos