«SowingBooks». Neighborhood Libraries for Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e009

Keywords:

popular libraries, cultural extension, librarian extension, education

Abstract

As one of the key elements of the cultural infrastructure of the community, popular libraries must do cultural extension, which is to collaborate and promote cultural life, reading and education. In this sense, this paper demonstrates how the popular libraries are being used and how the library of Barrio San Lorenzo in the city of La Plata is being built, as part of Volunteer and Extension Project, «SowingBooks», developed in the Extension Center «For a better future».

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2009). Antología de la Maestría en Educación. Métodos cuantitativos aplicados 2. Chihuahua, México: Centro de Investigación y Docencia. Secretaría de Educación y Cultura. Servicios Educativos del Estado de Chihuahua.

Castillo Atienza, M. J. (2012). Un análisis del papel actual de la Biblioteca Popular en Argentina como agente promotor de transformación social (Tesis de grado). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.642/te.642.pdf

CONABIP (Comisión Nacional de Bibliotecas Populares). Legislación. Recuperado de http://v.conabip.gob.ar/vpes/546

El Día (2014). Las bibliotecas populares, eje de la lectura, juegos y proyectos barriales. Recuperado de http://www.eldia.com/nota/2014-9-19-las-bibliotecas-populares-eje-de-la-lectura-juegos-y-proyectos-barriales

De Vincenzi, A. (2009). La práctica en el marco del aula taller. Revista de Educación y Desarrollo, (10). Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/10/010_vicenzi.pdf

IFLA (Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas) (2005). Manifiesto de Alejandría sobre Bibliotecas: la Sociedad de la Información en Acción. Recuperado de http://archive.ifla.org/III/wsis/AlexandriaManifesto‐es.html

Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. La observación participante. Buenos Aires, Argentina: Norma.

Ley Nacional 419 (1870). Subvencionando las Bibliotecas Populares. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/45000-49999/48856/norma.htm

Ley Nacional 23.351 (1986). Bibliotecas populares. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/20000-24999/23024/norma.htm

Neveleff, J. (1999). Actividades de extensión en bibliotecas públicas. Revista Argentina de Bibliotecología, (2), 49-58. Recuperado de http://www.sai.com.ar/bibliotecologia/rab/pdfs/rab_v2_17.pdf

Solari, T. (2011). «Bibliotecas para todos». Ideas para un proyecto de fundación de bibliotecas populares en las estaciones de subterráneos y ferrocarriles de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y el GBA. Información, cultura y sociedad, (24), 123-138. Recuperado de

http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402011000100008

Viñas, R. (2015). Ser joven, leer y escribir en la universidad (Tesis de doctorado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/44649

Published

2019-08-08

How to Cite

Belinche, M., Viñas, R., Giusti, C. S., López, Y., & Viñas, M. (2019). «SowingBooks». Neighborhood Libraries for Inclusive Education. Extensión En Red, (9), e009. https://doi.org/10.24215/18529569e009

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)