«SowingBooks». Neighborhood Libraries for Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e009Keywords:
popular libraries, cultural extension, librarian extension, educationAbstract
As one of the key elements of the cultural infrastructure of the community, popular libraries must do cultural extension, which is to collaborate and promote cultural life, reading and education. In this sense, this paper demonstrates how the popular libraries are being used and how the library of Barrio San Lorenzo in the city of La Plata is being built, as part of Volunteer and Extension Project, «SowingBooks», developed in the Extension Center «For a better future».
Downloads
References
AA.VV. (2009). Antología de la Maestría en Educación. Métodos cuantitativos aplicados 2. Chihuahua, México: Centro de Investigación y Docencia. Secretaría de Educación y Cultura. Servicios Educativos del Estado de Chihuahua.
Castillo Atienza, M. J. (2012). Un análisis del papel actual de la Biblioteca Popular en Argentina como agente promotor de transformación social (Tesis de grado). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.642/te.642.pdf
CONABIP (Comisión Nacional de Bibliotecas Populares). Legislación. Recuperado de http://v.conabip.gob.ar/vpes/546
El Día (2014). Las bibliotecas populares, eje de la lectura, juegos y proyectos barriales. Recuperado de http://www.eldia.com/nota/2014-9-19-las-bibliotecas-populares-eje-de-la-lectura-juegos-y-proyectos-barriales
De Vincenzi, A. (2009). La práctica en el marco del aula taller. Revista de Educación y Desarrollo, (10). Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/10/010_vicenzi.pdf
IFLA (Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas) (2005). Manifiesto de Alejandría sobre Bibliotecas: la Sociedad de la Información en Acción. Recuperado de http://archive.ifla.org/III/wsis/AlexandriaManifesto‐es.html
Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. La observación participante. Buenos Aires, Argentina: Norma.
Ley Nacional 419 (1870). Subvencionando las Bibliotecas Populares. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/45000-49999/48856/norma.htm
Ley Nacional 23.351 (1986). Bibliotecas populares. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/20000-24999/23024/norma.htm
Neveleff, J. (1999). Actividades de extensión en bibliotecas públicas. Revista Argentina de Bibliotecología, (2), 49-58. Recuperado de http://www.sai.com.ar/bibliotecologia/rab/pdfs/rab_v2_17.pdf
Solari, T. (2011). «Bibliotecas para todos». Ideas para un proyecto de fundación de bibliotecas populares en las estaciones de subterráneos y ferrocarriles de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y el GBA. Información, cultura y sociedad, (24), 123-138. Recuperado de
http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17402011000100008
Viñas, R. (2015). Ser joven, leer y escribir en la universidad (Tesis de doctorado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/44649
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Marcelo Belinche, Rossana Viñas, Cristian Secul Giusti, Yemina López, Mariela Viñas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.