Young People at the Crossroads of Discourse

Reflections from an Extension Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e020

Keywords:

identity, education, discourses, extension, transference

Abstract

This paper gives an insight into some issues to think about young people, secondary school and educational continuity within the framework of the articulation between the extension project «Educational paths at secondary school. (Re)thinking discursive practices as a pedagogical proposal» and the volunteering university project «Educational paths». Education as right, discourse as a social practice and subjects crossed by multiple identity poles are leading notions of the process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corcuff, P. (2014). Las nuevas sociologías. Principales corrientes y debates, 1980-2010. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Dirección General de Cultura y Educación (2010). Las trayectorias educativas integrales para alumnos con discapacidad en los niveles y modalidades del sistema educativo [Documento de apoyo]. La Plata, Argentina: Dirección de Educación Especial, Dirección General de Cultura y Educación.

Didáctica de la Comunicación (2017). Las prácticas de los comunicadores/educadores en el escenario histórico actual: compromisos y desafíos [Documento de cátedra]. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Fairclough, R. y Wodak, N. (2000). Análisis crítico del discurso. En T. Van Dijk, El discurso como interacción social. Estudios del discurso II: introducción multidisciplinaria (pp. 367-404). Barcelona, España: Gedisa.

Freire, P. (2004). El grito manso. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Ley Nacional 26.206 (2006). Educación Nacional. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm

Masi, A. (2008). El concepto de praxis en Paulo Freire. En P. Freire, Contribuciones para la pedagogía (pp. 75-82). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).

Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Remedí, E. (2004). La intervención educativa [conferencia]. Presentada en la Reunión Nacional de Coordinadores de la Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional. Ciudad de México, México.

Puiggrós, A. (1995). Volver a educar. El desafío de la enseñanza argentina a finales del siglo XX. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Published

2020-11-15

How to Cite

González, R. A., Salvatore, G. N., & Salvatierra, L. E. (2020). Young People at the Crossroads of Discourse: Reflections from an Extension Experience. Extensión En Red, (11), e020. https://doi.org/10.24215/18529569e020

Issue

Section

Artículos