Three Movements for Curricular Transformation
University Extension as a Gear
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e031Keywords:
university extension, comprehensiveness, curricularization, territorialization, curriculumAbstract
This article explores three instituting movements at the Latin American University, which exert tension in curricular determinism and which places the University Extension as a «gear motor» for curricular transformation: comprehensiveness, curricularization and territorialization, by addressing the concepts of flexibility, openness and comprehensiveness. It is concluded that the university extension needs recovering its rich Latin American tradition around the university's commitment to the excluded sectors and to the transformation of society, which brings it closer as a practical, socio-political function and synthesis of the entire University.
Downloads
References
Álamo Sánchez, G. (2012). Universidades Politécnicas Territoriales: un modelo educativo para la innovación científica y el desarrollo sostenible. Revista Expresión Tecnológica. IUTC. 1(1), 74-85. Recuperado de http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/expretecno/v1n1/art07.pdf
Arocena, R. (2011). Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? En AA.VV., Integralidad: tensiones y perspectivas. Cuadernos de Extensión N°1 (pp. 9-17). Montevideo, Uruguay: Comisión Sectorial de Extensión y Actividades en el Medio (CSEAM). Recuperado de https://www.extension.udelar.edu.uy/blog/books/cuadernos-de-extensionno-1-integralidad-tensiones-y-perspectivas/
Castrillo, A., Moore, M. y Track, A. (1982). Política de Extensión Universitaria [Trabajo no publicado]. Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.453 (Extraordinario), 24 de marzo de 2000.
Hindi, G. y Cervera Novo, J. (2017). Tensiones de la territorialización universitaria. Sistematización del Centro de Innovación y Desarrollo para la Acción Comunitaria. Redes de Extensión, (3), 7-20. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/3815
Kaplún, G. (2014). La integralidad como movimiento instituyente en la universidad. InterCambios. Dilemas y Debates, 1(1), 44-51. Recuperado de https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/11
Leal, L (2006). Don Simón Rodríguez de paso por la Misión Sucre. Formación de Educadores para la Revolución Bolivariana. Caracas, Venezuela: FORDES.
Navarro Díaz, H. (2004). Municipalización de la educación superior. Documento 3. Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación Superior.
Ochoa Arias, A. (2013). La municipalización universitaria en Venezuela como proceso de transformación. Educere, 17(56), 33-39. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/38107
Pérez de Maza, T. (2011). Extensión Universitaria: función organizadora de un currículum abierto. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado de http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/257
Pérez de Maza, T. (2016). Actualización de la Extensión Universitaria desde una perspectiva compleja. Extensión en Red, (7), 47-62. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/3542
Pérez de Maza, T. (2018, [2007]). Caracterización de los vínculos de la Extensión Universitaria con las Carreras de Educación Integral. Un enfoque descriptivo, interpretativo e iluminativo. Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta. Recuperado de https://sites.google.com/site/ginexunaenaccion/referentes-historicos-einstitucionales-para-el-desarrollo-de-la-extension-universitaria/libros
Pérez de Maza, T. y Gutiérrez, K. (2018). Direccionamiento Estratégico. Creación de la Universidad Nacional Experimental para el Transporte. Fase II: Prospectiva y Perspectiva Curricular. Caracas, Venezuela: autoras.
Pinedo, J., Costa Álvarez, C., Díaz, C. y otros (mayo de 2016). La extensión universitaria en el territorio. Apuntes para pensar (y repensar) la práctica extensionista en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la Plata. Trabajo presentado en el taller «La Extensión Universitaria en el territorio. Lo deseable, lo posible y lo necesario». La Plata, Argentina.
Tancredi, B. (2010). Extensión Universitaria en la Conferencia Mundial de Educación Superior (UNESCO, 2009): ¿Indefinición o ambigüedad de roles? Revista Informe de Investigaciones Educativas, (XXIV), 241-242. Universidad Nacional Abierta (1977). Proyecto de Creación de la Universidad Nacional Abierta. Caracas, Venezuela.
Zuleta, E. (2014). Una conceptualización entre otras de la función de Extensión Universitaria en tiempos de cambio [mimeo]. Trujillo, Venezuela: Universidad de Los Andes.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Teresita Pérez de Maza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.