Reflections and Perspectives of University Professors on Extension Practices

Experiences in the Bachelor's Degree in Nutrition from the Universidad Nacional del Litoral, Argentina

Authors

  • Ornella Daiana Paredes Universidad Nacional del Litoral, Argentina
  • Liliana del Valle Ortigoza Universidad Nacional del Litoral, Argentina
  • Gimena Valeria Dezar Universidad Nacional del Litoral, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e049

Keywords:

academic role, social actors, territory, experiential learning

Abstract

To deepen the integration between teaching and extension, the Universidad Nacional del Litoral (UNL) proposes the development of Experiential Education Extension Practices (PEEE). In this work, and through semi-structured interviews, the perceptions of professors-researchers-extensionists of the Bachelor of Nutrition who participate in these experiences are recorded. In his reflections, the professors highlight the transformations in the teaching role, the importance of experiential learning and the need for articulations between the different actors involved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M., Manfreda, V., Alcaráz, L. y Gandini, M. (2019). Caminos de extensión en Educación Secundaria y Superior: prácticas concretas, balance y reflexiones de docentes universitarios. Masquedós-Revista de Extensión Universitaria, 4(4), 10-10. https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/35

Beltramino, T. y Theiler, J. (2017). Extensión universitaria e innovación social: reflexiones en torno a los vínculos entre universidad y los actores sociales. +E: Revista de Extensión Universitaria, (7), 84-96. https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.7053

Boffelli, M. y Sordo, S. (noviembre de 2011). Incorporación Curricular de la Extensión en las carreras de grado de la Universidad Nacional del Litoral. ¿Cómo pensar la articulación de las prácticas de extensión con las prácticas de voluntariado universitario? XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria: integración, extensión, docencia e investigación para la inclusión y cohesión social. Santa Fe, Argentina.

Camilloni, A. R. (2013). La inclusión de la educación experiencial en el currículo universitario. En G. Menéndez (Comp.), Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y de aprender (pp. 11-21). Universidad Nacional del Litoral.

Clerici, C., Eckerdt, C., Lonardi, L. I., Monteverde, A. C. y Peruzzo, L. (2018). La curricularización de la extensión como propuesta superadora de la enseñanza universitaria en la Licenciatura en Nutrición de la UNER. En C. J. Giordano y G. Morandi (Comps.), Memorias de las II Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública (pp. 1972-1985). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81265

Freire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigacion. McGraw-Hill (Original publicado en 1991).

Iucci, C. (2011). La inclusión de la extensión en la formación de los estudiantes de la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista de Extensión Universitaria, (1), 76-79. https://doi.org/10.14409/extension.v1i1.449

Kuttel, Y., Reus, V. y Birri, M. L. (2016). Los dispositivos para integrar la docencia con la extensión en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista de Extensión Universitaria, (6), 188-193. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6329

Monetti, E., Baigorria, L. B., Lagleyze, M. R. y Regalado, M. (2020). La docencia, la investigación y la extensión universitaria como articulación de prácticas. Políticas Educativas – PolEd, (14), 31-42. https://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/109575

Monge Hernández, C. (2022). Aportes de la extensión universitaria a la formación estudiantil: estudio de caso de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.48162/rev.36.051

Ortigoza, L. V. y Dezar, G. V. (2023). Integralidad de funciones: reflexiones a partir de la extensión universitaria. Aula Universitaria, (24), e0037, 27-29. https://doi.org/10.14409/au.2023.24.e0037

Rafaghelli, M. (2016). Las Prácticas de Extensión de Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. + E: Revista de Extensión Universitaria, (6), 8-15. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6308

Reyna, M. L. y Iucci, C. (2022). Sistema Integrado de Programas, proyectos y prácticas de extensión universitaria: 25 años construyendo comunidad, 1995-2020. Universidad Nacional del Litoral. https://hdl.handle.net/11185/6353

Villarroel, V. A. y Bruna, D. V. (2017). Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario e excelencia: un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 75-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008

Published

2025-03-14

How to Cite

Paredes, O. D., del Valle Ortigoza , L., & Dezar , G. V. . (2025). Reflections and Perspectives of University Professors on Extension Practices: Experiences in the Bachelor’s Degree in Nutrition from the Universidad Nacional del Litoral, Argentina. Extensión En Red, (15), e049. https://doi.org/10.24215/18529569e049

Issue

Section

Artículos