Reflections and Perspectives of University Professors on Extension Practices
Experiences in the Bachelor's Degree in Nutrition from the Universidad Nacional del Litoral, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/18529569e049Keywords:
academic role, social actors, territory, experiential learningAbstract
To deepen the integration between teaching and extension, the Universidad Nacional del Litoral (UNL) proposes the development of Experiential Education Extension Practices (PEEE). In this work, and through semi-structured interviews, the perceptions of professors-researchers-extensionists of the Bachelor of Nutrition who participate in these experiences are recorded. In his reflections, the professors highlight the transformations in the teaching role, the importance of experiential learning and the need for articulations between the different actors involved.
Downloads
References
Acosta, M., Manfreda, V., Alcaráz, L. y Gandini, M. (2019). Caminos de extensión en Educación Secundaria y Superior: prácticas concretas, balance y reflexiones de docentes universitarios. Masquedós-Revista de Extensión Universitaria, 4(4), 10-10. https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/35
Beltramino, T. y Theiler, J. (2017). Extensión universitaria e innovación social: reflexiones en torno a los vínculos entre universidad y los actores sociales. +E: Revista de Extensión Universitaria, (7), 84-96. https://doi.org/10.14409/extension.v0i7.7053
Boffelli, M. y Sordo, S. (noviembre de 2011). Incorporación Curricular de la Extensión en las carreras de grado de la Universidad Nacional del Litoral. ¿Cómo pensar la articulación de las prácticas de extensión con las prácticas de voluntariado universitario? XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria: integración, extensión, docencia e investigación para la inclusión y cohesión social. Santa Fe, Argentina.
Camilloni, A. R. (2013). La inclusión de la educación experiencial en el currículo universitario. En G. Menéndez (Comp.), Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y de aprender (pp. 11-21). Universidad Nacional del Litoral.
Clerici, C., Eckerdt, C., Lonardi, L. I., Monteverde, A. C. y Peruzzo, L. (2018). La curricularización de la extensión como propuesta superadora de la enseñanza universitaria en la Licenciatura en Nutrición de la UNER. En C. J. Giordano y G. Morandi (Comps.), Memorias de las II Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública (pp. 1972-1985). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81265
Freire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigacion. McGraw-Hill (Original publicado en 1991).
Iucci, C. (2011). La inclusión de la extensión en la formación de los estudiantes de la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista de Extensión Universitaria, (1), 76-79. https://doi.org/10.14409/extension.v1i1.449
Kuttel, Y., Reus, V. y Birri, M. L. (2016). Los dispositivos para integrar la docencia con la extensión en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista de Extensión Universitaria, (6), 188-193. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6329
Monetti, E., Baigorria, L. B., Lagleyze, M. R. y Regalado, M. (2020). La docencia, la investigación y la extensión universitaria como articulación de prácticas. Políticas Educativas – PolEd, (14), 31-42. https://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/109575
Monge Hernández, C. (2022). Aportes de la extensión universitaria a la formación estudiantil: estudio de caso de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.48162/rev.36.051
Ortigoza, L. V. y Dezar, G. V. (2023). Integralidad de funciones: reflexiones a partir de la extensión universitaria. Aula Universitaria, (24), e0037, 27-29. https://doi.org/10.14409/au.2023.24.e0037
Rafaghelli, M. (2016). Las Prácticas de Extensión de Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. + E: Revista de Extensión Universitaria, (6), 8-15. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6308
Reyna, M. L. y Iucci, C. (2022). Sistema Integrado de Programas, proyectos y prácticas de extensión universitaria: 25 años construyendo comunidad, 1995-2020. Universidad Nacional del Litoral. https://hdl.handle.net/11185/6353
Villarroel, V. A. y Bruna, D. V. (2017). Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario e excelencia: un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 75-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ornella Daiana Paredes, Liliana del Valle Ortigoza, Gimena Valeria Dezar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Extensión en red authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Extensión en red, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.