The Role of Universities in Promoting of Community Well-Being

The Case of the Project «Colaborar UC» from the Pontifical Catholic University of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18529569e048

Keywords:

university extension, social organizations, evaluation, university social responsability

Abstract

The «Colaborar UC» project, from the Pontifical Catholic University of Chile, addresses University Social Responsibility (usr) in La Legua, Santiago de Chile. Through a qualitative study, applied through interviews with academics and community workers, this article evaluates the action carried out and shows how university extension strengthens collaboration. The analysis highlights effective mediation and bidirectional learning between the university and social organizations, and the potential of universities in promoting community well-being and solving specific social problems is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albulescu, I. and Albulescu, M. (2015). The University in the Community. The University's Contribution to Local and Regional Development by Providing Educational Services for Adults. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (142), 5-11. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.578

Ayala-Rodríguez, N., Barreto, I., Ossandón, G., Castro, A. and Moreno, S. (2019). Social transcultural representations about the concept of university social responsibility. Studies in Higher Education, (44), 245-259. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1359248

Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Braun, V. and Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328-352. https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1769238

Braun, V. and Clarke, V. (2022). Thematic Analysis: A Practical Guide. Sage.

Cano Menoni, A. y Flores, M. G. (2023). Tendencias de la Extensión Universitaria en América Latina: Chile, México, Uruguay y redes regionales. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 10(1), 36-53. https://doi.org/10.29156/inter.10.1.5

Castañeda Meneses, M., Arévalo, R., Concha Erices, C. y Castañeda Meneses, P. (2021). Conceptos y contextos de la extensión universitaria en Chile. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 8(2), 112-119. https://doi.org/10.29156/inter.8.2.11

Cresswell, J. and Poth, C. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches. SAGE. (Original published in 1997).

Dougnac, P. (2016). Una revisión del concepto anglosajón public engagement y su equivalencia funcional a los de extensión y vinculación con el medio. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53(2), 1-19. https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.11 Dougnac, P. y Flores, M. G. (2021). Vinculación y extensión en tiempos de crisis. El caso de la Universidad de Chile en el contexto del estallido social. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 8(2), 13-22. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/272

Farnell, T. (2020). Community engagement in higher education: Trends, practices and policies. NESET Report. Publications Office of the European Union.

Flick, U. (2019). An Introduction to Qualitative Research. SAGE. (Original published in 1998).

Godonoga, A. and Sporn, B. (2023). The conceptualisation of socially responsible universities in higher education research: a systematic literature review. Studies in Higher Education, 48(3), 445-459. https://doi.org/10.1080/03075079.2022.2145462

González Fuentes, L. y Fauré Polloni, D. (2018). Las disputas por la extensión universitaria en el Chile actual. La propuesta de la extensión crítica y el aporte de la educación popular. Cuaderno de Trabajo Social, (12), 64-84.

Higgins, K., Kelly, G., Munck, R., Kelly, U. and Grounds, A. (2023). Exploring an innovative method for objectively assessing the social value of universitycommunity engagement and research. Methodological Innovations, 17(1). https://doi.org/10.1177/20597991231212237

Irarrázaval, I. (2020). La vinculación universitaria con el medio y los mecanismos de reconocimiento académico. Calidad en la Educación, (52), 296-323. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n52.816

Martí Noguera, J. J., Martí-Vilar, M. y Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista latinoamericana de psicología, 46(3), 160-168. https://doi.org/10.1016/S01200534(14)70019-6

Martínez-Usarralde, M. J., Gil-Salom, D. y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 149-172.

Meyer, M. and Sporn, B. (2018). Leaving the Ivory Tower: Universities’ Third Mission and the Search for Legitimacy. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(2), 41-60. https://doi.org/10.3217/zfhe-13-02/02

Patton, M. (2014). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage.

Patton, M. Q. (2015). Evaluation in the Field: The Need for Site Visit Standards. The American Journal of Evaluation, 36(4), 444–460. https://doi.org/10.1177/1098214015600785

Salazar Alvarado, D. (2022). Sentidos de la Vinculación con el Medio: Misión Universitaria en Disputa [Tesis de Maestría, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/199985

Schildermans, H. (2022). The university and the common: Rearticulating the third mission from the bottom up. Learning and Teaching, 15(1), 1-20. https://doi.org/10.3167/latiss.2022.150102

Tommasino, H. y Cano Menoni, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 66(67). http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/395

Torralbo, F., Gutiérrez, M. y Riffo, M. (2018). Vinculación con el medio en las universidades estatales chilenas: una mirada desde los actores. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).

UNESCO (2009). 2009 World Conference on Higher Education: The New Dynamics of Higher Education and Research For Societal Change and Development. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277

UNESCO (2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Tercera Conferencia Mundial de Educación Superior (WHEC 2022). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389912_spa

Vallaeys, F. (2006). Breve marco teórico de la responsabilidad social universitaria. Banco Interamericano de Desarrollo.

Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad, 12(2), 191-220.

Vallaeys, F. & Álvarez, (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XXI, 22(1), 93-116. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/19442

Vallaeys, F., De La Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos. McGraw Hill.

Vasilescu, R., Barna, C., Epure, M. and Baicu, C. (2010). Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4177-4182. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.660

Vázquez, J. L., Aza, C. L. and Lanero, A. (2014). Are students aware of university social responsibility? Some insights from a survey in a Spanish university. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 11(3), 195-208. https://doi.org/10.1007/s12208-014-0114-3

Published

2024-12-10

How to Cite

Goñi Jerez, M. F., & Elisa. (2024). The Role of Universities in Promoting of Community Well-Being: The Case of the Project «Colaborar UC» from the Pontifical Catholic University of Chile. Extensión En Red, (15), e048. https://doi.org/10.24215/18529569e048

Issue

Section

Artículos