The represented non-face: art and politics in the representation of the disappeared

Authors

  • Constanza Liñares Adler Universidad de Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e057

Keywords:

democracy, disappeared, political iconography, memory, silhouette

Abstract

The author selects and analyzes a corpus of images concerning the representation of the victims of the last military dictatorship in Argentina, which took place between 1976 and 1983. Specifically, she asks herself the question about how their unknown faces are represented, the iconography that surrounds them, and its political implications in the last decades. To this end, she traces a historical path that begins with the first “siluetazo”, on the 21st of september, 1983, starting from the notions of “politics” and “the distribution of the sensible” developed by Jacques Rancière. Furthermore, she revisits the concept of “image act” from Horst Bredekamp and the futuristic art movement of the twentieth century, with the aim of exposing the mobilizing potential and political charge these images hold.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amigo Cerisola, R. (1995). Aparición con vida. Las siluetas de los detenidos desaparecidos. Razón y Revolución, (1).

Badenes, D. (2009). Imagen y memoria en Argentina: incipientes reflexiones sobre un campo problemático. Question/Cuestión, 1(24). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/841

Bredekamp, H. (2014). Acto de imagen: tradición, horizonte, filosofía [Trad. Felisa Santos]. En S. Marienberg y J. Trabant (Eds.), Bildakt at the Warburg Institute, Actus et Imago (pp. 3-32). Berlín, Alemania: De Gruyter. Recuperado de https://www.interdisciplinary-laboratory.hu-berlin.de/de/content/bildakt-warburginstitute/

Capasso, V. (2018). Lo político en el arte. Un aporte desde la teoría de Jacques Rancière. Estudios de Filosofía, (58), 215-235. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a10

De Bonafini, H. (abril 2020) 25 de abril 1985 - Marcha de las Máscaras - Madres de Plaza de Mayo [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=N64abynUm6c

Ginzburg, C. (2001). Tu país te necesita: un estudio de caso de iconografía política [Trad. de Felisa Santos]. History Workshop Journal, (52), 1-22.

Joschke, C. (2012). ¿Para qué sirve la iconografía política? Perspective, (1), 187-192.

Longoni, A. (2009). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1(1). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/69047

Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Rancière, J. (2008). El teatro de imágenes. En A. Jaar, La política de las imágenes. Santiago de Chile, Chile: Metales Pesados.

Ruiz Caballero, J. (2012). Ser el cuerpo del otro: ausencia y representación [Ebook]. Recuperado de http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2012/10/6_seminario/mesa_04/ruiz_mesa_4.pdf

Silva Catela, L. da (2019). Humanidades, un lugar contra el olvido. Etnografía sobre la tradición de las marcas de la memoria y la revolución de las palabras en La Plata-Argentina. Kamchatka, (13), 79-95. https://doi.org/10.7203/KAM.13.12412

Thomas, K. (2014). Insurección de la pintura. El acontecimiento como choque sinestésico en Los funerales del anarquista Galli, de Carlo Carrá. En U. Fleckner (Ed.), Bilder machen Geschichte Historische Ereignisse im Gedächtnis der Kunst (Studien aus dem Warburg-Haus, Band 13) [Las imágenes hacen historia. Acontecimientos históricos en la memoria del arte (Estudios de la Casa Warburg, Volumen 13)] (pp. 293-304). Berlín, Alemania: Walter de Gruyter.

Vexina, I. (2005). Desaparecidos [Ilustraciones]. Recuperadas de https://www.artelista.com/obra/9286558440339631-desaparecidosseriedesaparecidos.html

Published

2021-10-19

How to Cite

Liñares Adler, C. . (2021). The represented non-face: art and politics in the representation of the disappeared. RevCom, (12), e057. https://doi.org/10.24215/24517836e057