University Digital Television from the Perspective of the Social Construction of Technology

Methodological Reflections for its Investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e065

Keywords:

digital university television, methodological-analytical matrix, Social Construction of Technology (CST), television as a technological device

Abstract

The following text presents the first proposal to build a methodological matrix to approach the study of digital university television from the theoretical perspectives known as Social Construction of Technology (CST). To achieve this purpose, we select Xama TV, a university digital signal television from the National University of San Juan (UNSJ), as a study case to present its characteristics and make its complexity intelligible through a multidimensional analysis scheme that proposes three different levels of theoretical analysis. The first level is focused on the construction and design of the artifact; the second level is linked to the usages that the relevant social groups (hereafter referred to as RSGs) give to the artifact and finally, the third level refers to the power relations that go through the first two dimensions, considering social, educational, legal, cultural, political, and economic factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ayala, S. (2016). Políticas públicas y desarrollo inclusivo sustentable: un análisis de la TDA desde una perspectiva socio-técnica. Ponencia en V Congreso de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual.

Ayala, S. (2020). El reinado del papel. Prácticas de lectura universitarias, un análisis desde la construcción social de la tecnología. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Ayala, S. y Vila M. C. (2017). Public Policies and Social Inclusion: A Sociotechnical Analysis of Televisión Digital Abierta in Argentina. En L. Robinson, J. Schulz y H. Dunn (Eds.), Communication and Information Technologies Annual. Digital empowerment: opportunities and challenges of inclusion in Latin America and the Caribbean. London, United Kingdom: Emerald.

Bijker, W. (2013). La construcción social de la baquelita: hacia una teoría de la invención. En H. Thomas y A. Buch (Coords.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología (pp. 63-100). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de https://bit.ly/32A21gt

Boczkowski, P. (2006). Digitalizar las noticias. Innovación en los medios on line. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Madrid, España: La Piqueta.

Lazarsfeld, P. (1979). De los conceptos a los índices empíricos. En R. Boudon y P. Lazarsfeld, Metodología de las ciencias sociales, de los conceptos a los índices empíricos. Barcelona, España: Laia.

Martín-Barbero, J. (2015). La televisión, una cuestión de espacios. En J. M. Pereira (Ed.), Televisión y construcción de lo público (pp. 61-70). Recuperado de https://issuu.com/pujaveriana/docs/televisi_n_y_construcci_n_de_lo_p_b

Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Pinch, T. J. y Bijker, W. E. (2013). La construcción social de hechos y de artefactos: o acerca de cómo la sociología de la ciencia y la sociología de la tecnología pueden beneficiarse mutuamente. En H. Thomas y A. Buch (Coords.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología (pp. 19-62). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de https://bit.ly/32A21gt

Rincón, O. (2005). La televisión: lo más importante de lo menos importante. En O. Rincón (Comp.), Televisión pública: del consumidor al ciudadano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Santos, J., Pi Puig, P. y Rausky, E. (2018). Métodos mixtos y reflexividad: explorando posibles articulaciones. En J. Piovani y L. Muñiz Terra (Coords.), ¿Condenados a la reflexividad? Apuntes para repensar el proceso de investigación social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO / Biblos.

Thomas, H. (2013). Estructuras cerradas versus procesos dinámicos: trayectorias y estilos de innovación y cambio tecnológico. En H. Thomas y A. Buch (Coords.), Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología (pp. 217-262). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de https://bit.ly/32A21gt

Thomas, H. y Fressoli, M. (2016). Estudios Sociales de la Tecnología. Construcción social de la utilidad de los conocimientos científicos y tecnológicos. Abordajes teórico-metodológicos. Recuperado de http://iec.unq.edu.ar

Vila, M. C. (2018). Televisión digital universitaria, apuntes para pensar su estudio desde la Construcción Social de la Tecnología. En G. Kaplun y F. Beltramelli (Coords.), Miradas jóvenes, pensamiento crítico La investigación de la comunicación en América (pp. 89-100). Montevideo, Uruguay: FIC-UdeLaR.

Williams, R. (2011). Televisión, tecnología y forma cultural. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Published

2021-12-29

How to Cite

Vila, C. . (2021). University Digital Television from the Perspective of the Social Construction of Technology: Methodological Reflections for its Investigation. RevCom, (13), e065. https://doi.org/10.24215/24517836e065

Issue

Section

Dossier temático